tag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.comments2016-04-22T12:35:50.756+02:00TRAM IN EINDHOVENUnknownnoreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-62617400209347456832010-06-08T01:18:53.453+02:002010-06-08T01:18:53.453+02:00Aangezien het A2/N2 viaduct redelijk ruim is zou e...Aangezien het A2/N2 viaduct redelijk ruim is zou er ook nog een 5e spoor aangelegd kunnen worden.<br />Tot aan het kanaal hoeft dat niet veel extra te kosten, dat is namelijk alleen extra spoor van zo'n 2km. Daarna is het waarschijnlijk niet interesant meer omdat je dan een nieuwe brug moet aanleggen en de tunnelbak ook niet breed genoeg is.<br />Maar met die eerste paar kilometer hoeft de tram-trein veel minder lang in de weg van de stoptreinen te rijden.<br /><br />Voor wat berekeningen heb ik de volgende waarden gebruikt:<br />Voor de stoptrein reken ik met een Plan-V stel (nu de oudste stoptrein op het traject) dit kan in 100 seconden naar de 120 km/h wat neerkomt op zo'n 0.33m/s/s. Voor de tram reken ik met een top van 80km/h en een versnelling van 0.5m/s/s (zo'n beetje elke tram kan ruim 1m/s/s maar meestal niet tot 80km/h).<br />Wanneer de tram bij Acht aansluit op het bestaande spoor moet er zo'n 4km over gereden worden, wanneer pas bij het kanaal het wissel ligt wordt dat zo'n 2km.<br /><br />Vervolgens neem ik het volgende scenario:<br />Stoptrein staat 60 seconden op Best, vertrekt en als deze het gedeelde baanvak heeft verlaten komt de tram hierop. Deze remt af en staat ook 60 seconden stil. Daarna verlaat deze weer het baanvak. Wanneer deze het baanvak verlaten heeft is de afstand zodanig dat de volgende stoptrein Best vanuit het noorden binnen kan rijden.<br /><br />Als ik voor het gedeelde baanvak 4km gebruik kom ik op een kleine 12 minuten. (zo'n 5 keer per uur).<br />Met 2km gedeeld wordt dit een kleine 8 minuten. Daarmee kun je makkelijk 6 keer per uur een stoptrein langs laten komen.Jeroenhttps://www.blogger.com/profile/17268838704073718762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-16402598722173436022010-04-02T09:37:09.157+02:002010-04-02T09:37:09.157+02:00Beste Jeroen,
Dank je voor je reaktie.Mijn opmerk...Beste Jeroen,<br /><br />Dank je voor je reaktie.Mijn opmerking: De brug over het Beatrixkanaal ligt prima in het verlengde van de Landsard en komt mooi de <br />Luchthavenweg binnen direct voor de gebouwen voor de reizigers naar het vliegveld.<br /><br />Verschuif je zo'n brug naar het zuiden, dan zie ik dat er een extra bocht bijkomt en zoveel ruimte voor een geheel vrije baan op de Luchthavenweg is er ook niet. Overigens de brug over het Beatrixkanaal wordt niet veel gebruikt.SICCOhttps://www.blogger.com/profile/13401203820639738393noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-27884529234165101622010-04-02T01:15:56.157+02:002010-04-02T01:15:56.157+02:00Zou het niet makkelijker zijn om een tiental meter...Zou het niet makkelijker zijn om een tiental meters naar het zuiden een nieuwe brug alleen voor de tramtrein aan te leggen? Dan kan deze over een volledig vrij liggende baan aangelegd worden tot aan het vliegveld.<br />Wat kosten betreft hoeft dit niet heel veel duurder te zijn dan de bestaande brug aanpassen. (een spoorbrug kan immers veel simpeler geconstrueerd worden aangezien er geen asfalt en dergelijke op hoeft)<br /><br />Groeten,<br />JeroenJeroenhttps://www.blogger.com/profile/17268838704073718762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-87009911352924066182010-03-03T16:27:31.390+01:002010-03-03T16:27:31.390+01:00Ik heb zelf ook nog eens goed naar de kaart zitten...Ik heb zelf ook nog eens goed naar de kaart zitten staren...<br /><br />Jouw trace bij Acht is zo gek nog niet.<br />Je zou namelijk ipv een hov lijn over de Anthony Fokkerweg ook vanaf jouw halte 'Acht' in een latere uitbereiding met behulp van een flyover over het spoor een hov lijn parallel aan de A58 kunnen leggen naar Ekkersrijt.<br /><br />Als de HOV2 bij het winkelcentrum Woensel een afsplitsing krijgt naar Ekkersrijt over de Huizingalaan dan zou je daar een mooi radiaal en tangentiaal knooppunt krijgen.<br /><br />Een ander voordeel van jouw trace is dat er minder bestaande bebouwing en infrastructuur in de weg staat en je directer uitkomt op de luchthavenweg. Minder potentieele NIMBYs is altijd goed.<br />Zeker als dit plan uitgevoerd wordt zal het success ervan bepalen of de tram in de rest van de regio Eindhoven een kans maakt.<br /><br />Groeten,<br />JeroenJeroenhttps://www.blogger.com/profile/17268838704073718762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-32805968654492490652010-03-01T12:32:51.240+01:002010-03-01T12:32:51.240+01:00Beste Jeroen,
Bedankt voor je uitgebreide reaktie...Beste Jeroen,<br /><br />Bedankt voor je uitgebreide reaktie. <br />a. De notitie is van mij alleen.<br /><br />b. De tramtrein in het plan gaat bij Acht over de Mispelhoefstraat, daarna via de Landsard en de Luchthavenweg naar Airport Eindhoven.<br /><br />c. De plannen, zoals geschetst vind ik al uitgebreid genoeg. Als dit gerealiseerd wordt zijn we al een stuk verder.<br /><br />d. Ik zal jouw voorstellen nog eens uitgebreid nalopen op de kaart. Wellicht komt er zo een totaalplan voor het noord-westen en zuid-westen van de Regio Eindhoven op tafel.<br /><br />e. Als je je e-mailadres stuurt, kan ik je de nota opsturen.SICCOhttps://www.blogger.com/profile/13401203820639738393noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-25627345026710603942010-02-27T18:21:12.109+01:002010-02-27T18:21:12.109+01:00Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar de complete no...Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar de complete notitie.<br /><br />Ik heb wel vast wat vraagjes/opmerkingen:<br /><br />Ik neem aan dat je de koppeling met het spoor bij het bestaande industrie spoor bij de Anthonny Fokkerweg. Heb je gedacht aan de mogelijkheid om het trace te splitsen en richting woensel door te trekken?<br />Dit spoor zou dan aansluiting kunnen krijgen op de HOV2 lijn bij het winkelcentrum Woensel?<br /><br />Heb je er ook aan gedacht om vanaf het citycentrum de lijn door te trekken richting de run? (ASML, MMC) en vanaf daar door richting High-Tech campus?<br />Op een paar lastige punten (Burg. van Hooflaan) na is de weg hier prima geschikt voor, en de busbaan in het midden van de Kempenbaan schreeuwt gewoon om rails... <br />Bij de Hightech campus krijg je dan weer een aansluiting op de HOV2... <br /><br />Dan zou je naast het radiale netwerk vanaf Eindhoven centraal station ook een heel mooi begin hebben van een OV-ring om eindhoven heen. Als je in de toekomst eenzelfde ring legt langs het Oosten (Ekkersrijt, Nuenen, Geldrop, HTC) dan zou Eindhoven een heel stuk berijkbaarder worden...<br /><br />(En natuurlijk moet dan nog wel even een lijntje naar Valkenswaard komen, anders heb ik er niks aan :)<br /><br />Is dit trouwens een notitie van jou alleen?<br />Als je hulp kunt gebruiken (en wil natuurlijk) laat het maar weten, misschien kan ik nog wat helpen.<br /><br />Groeten,<br />JeroenJeroenhttps://www.blogger.com/profile/17268838704073718762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-54797015631971272642010-02-09T22:35:22.715+01:002010-02-09T22:35:22.715+01:00Schitterend Blog met prachtige links naar films, i...Schitterend Blog met prachtige links naar films, ik neem aan Sicco de Haan, <br /><br />Tot nader <br /><br />Jan van Amelisweerd<br />info@vriendenvanamelisweerd.nlAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/08356904087691138531noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-65898275958328949952010-01-09T11:30:03.228+01:002010-01-09T11:30:03.228+01:00Beste Jeroen,
Blij te horen, dat ook buiten Eindh...Beste Jeroen,<br /><br />Blij te horen, dat ook buiten Eindhoven voorstanders van een goede tramverbinding naar Hasselt zijn. Er zijn enkele jaren geleden onderzoeken gedaan vanuit de SRE/Gemeente Einhoven naar een geschikt tracé vanaf de grens bij Neerpelt. Maar de huidige wethouder en voorzitter vervoer van de SRE, E. van Merriënboer, staat wat afhoudend t.o.v. zo'n tramverbinding. <br /><br />De gemeenteraad van Eindhoven heeft in februari 2009 bij de vaststelling van het (H)OV-beleid bedongen, dat de wethouder zal werken aan betere OV-verbindingen met België. En zeker zal geprobeerd worden een snelbus tegen 2015 van Eindhoven via Valkenswaard naar Neerpelt te laten rijden. <br /><br />M.i. speelt ook een rol dat de kosten niet alleen op te brengen zijn door de SRE, maar dient de Provincie Noord-Brabant en de landelijke overheid bij te dragen. Het gaat immers over een grensoverschrijdend tramtraject, waar ook reizigers uit de Randstad voordeel van kunnen hebben.<br /><br />redaktie TRAM IN EINDHOVEN<br /><br />9 januari 2010 11:15SICCOhttps://www.blogger.com/profile/13401203820639738393noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6257465789746391103.post-11029266568147466462010-01-06T11:32:45.750+01:002010-01-06T11:32:45.750+01:00Hoi,
Mooi initiatief, deze website!
Ik vroeg me a...Hoi,<br /><br />Mooi initiatief, deze website!<br />Ik vroeg me af of je ook weet hoe er in andere gemeenten dan Eindhoven over trams gedacht wordt?<br />De HOV lijn houd tenslotte niet bij de gemeente grens op..<br />Zelf woon ik in Valkenswaard en ben groot voorstander van een tramlijn van Eindhoven naar hier.<br />Als deze door getrokken wordt naar Neerpelt zou dat helemaal een mooi OV systeem opleveren: stel je voor, zonder overstappen een snelle verbinding van Eindhoven naar Hasselt....Jeroenhttps://www.blogger.com/profile/17268838704073718762noreply@blogger.com