maandag 26 april 2010

COALITIE MET PAARS+ TREEDT AAN + BEZUINIGINGEN

Het zijn historische tijden in Eindhoven. Als stad in het Zuiden was Eindhoven altijd goed katholiek en de katholieke partij kon altijd meedoen met het College van B&W. De onderhandelingen over een nieuw college in de stad op basis van de laatste verkiezingen zorgden voor een verrassing: het is nu PAARS+ (Pvda, VVD, D’66 en GroenLinks) wat aan de macht komt. En het CDA valt voor het eerst in de Eindhovense geschiedenis buiten de boot.


De wethoudersverdeling is 2 elk voor de PvdA en de VVD en 1 elk voor D’66 en GroenLinks.
Vrijdag 23 februari werden de wethouders en het coalitieakkoord voor 2010 – 2014 gepresenteerd. Een verbetering met het vorig college is dat er i.p.v. 4 nu 6 wethouders zijn.
Voor o.a. het openbaar vervoer is aangetreden wethouder J. Helms (VVD). Hij was eerder specialist in de gemeentelijke commissie voor dit onderwerp. Hij kenmerkte zich door een kritische houding, het opstellen van diverse alternatieven en een beheerste uitstraling.


punten coalitieprogramma rondom openbaar vervoer

Kijken we naar het coalitieprogramma “Werken aan morgen” wat betreft het openbaar vervoer dan vallen de volgende punten op:

  1. B&W moeten zich gaan inzetten voor een betere aansluiting op het Europees spoornetwerk.

  2. Er moeten afspraken komen over een verbeterde ontsluiting van Eindhoven Airport via weg, spoor en HOV.

  3. Er moet een evaluatie komen naar de effecten van het gratis openbaar vervoer volgend voorjaar.
    Worden er onvoldoende mobiliteitseffecten hiervan aangetoond, dan wordt het gratis OV gestopt. Het geld wordt dan besteed aan verbetering van het OV. Daarbij wordt dan wel gekeken hoe de sociale effecten daarvan op een andere manier vereffend kunnen worden.

  4. Er komt een afstemming van alle plannen voor mobiliteit. Dit op basis van een grofmatige visie van hoe men het wil. Daarbij moet voldaan worden aan de eisen voor luchtkwaliteit.

  5. Het bedrag voor het mobiliteitsfonds blijft door de economische situatie gelijk. Worden de economische omstandigheden beter en is er een totaalplaatje van de ambities op het vlak van de mobiliteit, dan wordt besloten over het verder vullen van dit fonds. Het fonds wordt overigens onderdeel van het Meerjaren Investeringsprogramma.
  6. Als algemene principes zijn er afspraken gemaakt:

    Als uitgangspunt bij bezuiniging geldt, dat de rijksbezuinigingen op doeluitkeringen doorvertaald worden naar het betrokken beleidsveld op uitzonderingen na.
    (Commentaar: De HOV-projecten draaien ten dele op Brede Doeluitkeringen (BDU) van het rijk. Het kan dus gebeuren dat er vertragingen gaan ontstaan bij het HOV-project. Eind van dit jaar wil de gemeente duidelijkheid hebben over het een en ander.)

  7. Nieuw voor oud beleid. Geen stapeling van initiatief op initiatief.

Verdere ontwikkelingen

Begin 2011 komt B&W met een mobiliteitsvisie voor de hele stad. De verkeersproblemen worden daarbij als één geheel bekeken. Wellicht komt er zo ook helderheid over de HOV-banen voor het openbaar vervoer en hoe het een bijdrage kan leveren aan een beter vervoer door de hele stad.

BEZUINIGINGEN:


De gemeente Eindhoven moet EURO 55 miljoen in totaal bezuinigen op haar begroting. Deze bezuinigingen gaan i.p.v. in 2012 al in 2011 in. Structurele kosten zouden onder incidentele uitgaven terecht zijn gekomen. Uitgezocht wordt hoe het ontstane gat gedicht moet worden.

- In een artikel met als kop "Eindhoven stelt orde op zaken" in het Eindhovens Dagblad van 25 september wordt gemeld, dat de gemeenteraad zich in december moet buigen over alle investeringen die voor de komende jaren op de planning staan. De raad moet dan vaststellen welke voorrang krijgen.

De wethouder laat op 25 november weten, dat de HOV-2 een prioriteit kent en gewoon door zal gaan. Verdere ontwikkeling van de HOV via de Huizingalaan zal later in de tijd uitgevoerd gaan worden. Dat heeft gevolgen voor het ontwerp rond Winkelcentrum Woensel. (informatiebijeenkomst noordelijk deel HOV-2, 25 november 2010)

- Het nieuwe kabinet Rutte-Verhagen heeft haar plannen duidelijk gemaakt. T.a.v. de post Infrastructuur wordt EURO 500 miljoen geïnvesteerd in wegen en spoor (alhoewel de onderlinge verdeling nog niet helder is), maar tegelijkertijd wordt er voor een miljard bezuinigd. NRC/Handelsblad stelt: "Het openbaar vervoer is het grootste slachtoffer". Het stads- en streekvervoer buiten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (die elk EURO 120 miljoen minder krijgen) moet EURO 200 miljoen inleveren. (NRC/Handelsblad, 1/10/2010)

- In de regio Eindhoven vervalt door de nieuwe bepalingen van de regering de wettelijke basis van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). De taken op het vlak van verkeer en vervoer gaan met de budgetten die de SRE daarvoor nu krijgt naar de provincie. Het openbaar vervoer valt dan weer onder provinciaal bestuur. (ED 30/9/2010)

- Er is nog EURO 45-55 miljoen nodig voor de HOV-2, maar het geld is voorlopig nog niet te vinden. Vandaar dat het accent nu vooral gelegd gaat worden op het noordelijke gedeelte. Maar net zoals in het zuidelijk deel, lijkt mij de financiën voor zo'n geweldige klus als een ongelijkvloerse kruising met de rondweg onbetaalbaar. (ED 07/10/2010)

Overigens is het opvallend, dat de gemeente blijkbaar geen enkele lening heeft aangevraagd bij de Europese Investeringsbank (EIB) of werkt met een Publiek-Private Samenwerking (PPS). Alles moet komen van subsidies, maar die tijd is voorbij. Het huidige kabinet pleit juist voor gebruikmaking van dergelijke PPSen. (8-11-2010).

- Begin januari 2011 maakte de gemeente bekend voorlopig af te zien van het bouwen van een nieuw busstation, dit in verband met de bezuinigingen die nodig zijn.

(bijgewerkt 17-01-2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten