maandag 7 juni 2010

MEER INTERCITY'S: NOG PLEK VOOR DE TRAM-TREIN NAAR AIRPORT EINDHOVEN? En wat wil de Tafel van Alders?

Meer intercity’s
Het Eindhovens Dagblad meldt op 5 juni, dat het kabinet besloten heeft het aantal intercity’s en stoptreinen op een groot aantal spoorlijnen te verhogen. Voor de Regio Eindhoven betekent dit dat er per uur twee intercity’s van Eindhoven naar Den Haag v.v. bijkomen. Naast de zes intercity’s die er nu al gaan rijden tussen Eindhoven en Utrecht v.v. Totaal komen op het gedeelte Eindhoven – Best per uur in elke richting 10 intercity’s te rijden. Bovendien zullen een aantal goederentreinen afgeleid worden naar de Betuwelijn.

Trein-tram Best-Airport-Veldhoven in de knel?
Het gebruik van het spoornet op het gedeelte Best – Eindhoven zal dus toenemen, terwijl verwacht mag worden dat er minder goederentreinen gaan rijden. Wat betekent dit voor het initiatief voor een tram-trein van Best-Airport naar Veldhoven? In die plannen wordt steeds nadruk gelegd op de mogelijkheden van spoor 4 voor de genoemde treindienst. Dat spoor zal gebruikt moeten worden voor de trein-tram van Best naar Acht, waar die afhaakt en omgekeerd.

M.i. is nog steeds de mogelijkheid aanwezig voor die trein-tramverbinding. Maar dan zal men wel efficiënter met de toedeling van de treinen op de sporen moeten omgaan. Te denken valt om de intercity’s en de resterende goederentreinen van het noorden naar het zuiden toe te wijzen aan spoor 3. De stoptreinen kunnen dan op spoor 4. Als ik het goed bereken, dan blijft zo de mogelijkheid aanwezig voor maximaal 4 treintramdiensten per uur op Best -Airport - Veldhoven v.v.

Bovendien is in Best bij de ombouw van 2 naar 4 sporen aan de noordkant een vijfde spoor aangelegd. Dit is bedoeld als uitloopspoor van voorstadtreinen tussen Eindhoven en Best. Deze ontwikkeling heeft geen vervolg gekend. Maar door dit uitloopspoor kan zeker een halfuursdienst van Best op Airport en Veldhoven gegarandeerd worden vanaf spoor 4.

Verdere afwikkeling van de intercitystop in Best.
Zoals bekend is de intercitystop in Best al een tijdje opgeheven. Maar er is nu diskussie wat er moet gebeuren met de uitgebreide perrons en de parkeerplaats voor 500 auto’s, die voor het experiment van de intercitystop zijn aangelegd.

Daarnaast speelt het grote aantal intercity’s wat er gaat komen een rol: kunnen er een paar in Best stoppen? De behoefte hieraan in de omgeving van Best (van Eindhoven-Noord, de Meijerij, de Kempen tot Belgisch Noord-Limburg) is aangetoond met de aktie van Peter Bok uit St. Oederode om de intercitystop in Best behouden. (Vandaag is de stand 5.108 ondertekenaars van de petitie, die rond 11 juni aan het kabinet zal worden aangeboden.)

Er is sprake van dat er over dit alles nog een gesprek zal plaatsvinden tussen de overheid/overheden en de NS. Er is nog wat beweging.


De tafel van Alders: voor intercitystation in Acht
De Tafel van Alders heeft een definitief advies uitgebracht aan minister Eurlings over de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen van Airport Eindhoven. De uitbreiding is nodig als overloop van Schiphol.

Aan deze Tafel zitten o.a. de provincie Noord-Brabant, de gemeentes van Eindhoven en omgeving, de milieubeweging, de bewonersvereniging en het vliegveld.

Wat het aantal vliegbewegingen mag Airport Eindhoven tot 2020 groeien van 18.000 nu tot 43.000 in 2020. Tegen die tijd zou men kunnen uitkomen op 3,5 miljoen passagiers per jaar.

Ook wordt er iets gezegd over het intercitystation in Acht: alle partijen zijn voor de aanleg van dit intercitystation en een aanvullende HOV-verbinding tussen Acht en het vliegveld.

De komende minister van verkeer moet een uitspraak doen over dit advies.


Hopelijk zal de komende minister van verkeer:
a. nog eens opnieuw willen kijken naar het voorstel om het station in Best i.p.v. Acht te gebruiken als definitieve aanvoerlijn naar het vliegveld
b. een tram-treinverbinding van Best naar het vliegveld op te starten en
c. nog eens kijken maar de overwegingen daarvoor.
bijgewerkt op 29/06/2010

1 opmerking:

  1. Aangezien het A2/N2 viaduct redelijk ruim is zou er ook nog een 5e spoor aangelegd kunnen worden.
    Tot aan het kanaal hoeft dat niet veel extra te kosten, dat is namelijk alleen extra spoor van zo'n 2km. Daarna is het waarschijnlijk niet interesant meer omdat je dan een nieuwe brug moet aanleggen en de tunnelbak ook niet breed genoeg is.
    Maar met die eerste paar kilometer hoeft de tram-trein veel minder lang in de weg van de stoptreinen te rijden.

    Voor wat berekeningen heb ik de volgende waarden gebruikt:
    Voor de stoptrein reken ik met een Plan-V stel (nu de oudste stoptrein op het traject) dit kan in 100 seconden naar de 120 km/h wat neerkomt op zo'n 0.33m/s/s. Voor de tram reken ik met een top van 80km/h en een versnelling van 0.5m/s/s (zo'n beetje elke tram kan ruim 1m/s/s maar meestal niet tot 80km/h).
    Wanneer de tram bij Acht aansluit op het bestaande spoor moet er zo'n 4km over gereden worden, wanneer pas bij het kanaal het wissel ligt wordt dat zo'n 2km.

    Vervolgens neem ik het volgende scenario:
    Stoptrein staat 60 seconden op Best, vertrekt en als deze het gedeelde baanvak heeft verlaten komt de tram hierop. Deze remt af en staat ook 60 seconden stil. Daarna verlaat deze weer het baanvak. Wanneer deze het baanvak verlaten heeft is de afstand zodanig dat de volgende stoptrein Best vanuit het noorden binnen kan rijden.

    Als ik voor het gedeelde baanvak 4km gebruik kom ik op een kleine 12 minuten. (zo'n 5 keer per uur).
    Met 2km gedeeld wordt dit een kleine 8 minuten. Daarmee kun je makkelijk 6 keer per uur een stoptrein langs laten komen.

    BeantwoordenVerwijderen