vrijdag 27 mei 2011

TRAMPLANNEN EINDHOVEN 2008-2010 (Burgerinitiatief)




Hierbij de plannen, die als burgerinitiatief ingediend zijn bij de gemeenteraad van Eindhoven in de jaren 2008 tot 2010. Dit heeft geleid tot de beslissing van die gemeenteraad om alle HOV-lijnen vanaf de HOV-2 "tramproof" in ruimtelijke zin te maken. Nu de derde notitie. De eerdere notitie’s worden later nog behandeld.


In het voorwoord van de derde notitie JA, TRAM IN EINDHOVEN van januari 2009 wordt aangegeven, dat de HOV-2 lijn een volgende mijlpaal is in de geschiedenis van het openbaar vervoer in Eindhoven. En dat dient door een nieuwe aanpak in de vervoersfilosofie, de vervoerswijze en de flankerende maatregelen gestalte te krijgen.

NIEUWE VERVOERSFILOSOFIE
In de nieuwe vervoersfilosofie wordt uitgegaan van een integrale benadering van het openbaar vervoer in Eindhoven. Op de corridors (waar nu op elk tot 9 buslijnen lopen) worden de grote vervoersstromen afgehandeld met een tram. De bussen die daar eerst reden worden in de plannen toeleveranciers van de corridors. (de zgn. “feeders”).

In de stad zijn op de HOV-2 lijn twee van die corridors: de eerste in het noorden op het gedeelte Winkelcentrum Woensel tot aan het Centraal Station. De tweede op het gedeelte Centraal Station tot de Aalsterweg ten zuiden van de rondweg.

VERVOERSWIJZE: PHILEAS OF TRAM
Over de vervoerswijze wordt een vergelijking gemaakt naar wat een Phileas en een tram per dag aankunnen aan reizigers. Zoals al eerder is aangegeven is aannemelijk gemaakt dat op deze HOV-2 route nu al van 45.000 reizigers per dag uitgegaan kan worden. Bij de Phileas mag een jaarlijks groeicijfer van 5% aan reizigers en bij een tram van 9% verwacht worden.

Er wordt in de notitie een berekening gemaakt van het vervoer van die reizigers en de te verwachten groei daarvan in de toekomst. Resultaat is dat bij een 10- en 5- minuten dienst de gelede Phileas het genoemde aantal reizigers niet kan vervoeren. De tram bij een 6 minuten dienst wel en heeft nog enige ruimte voor groei (zelfs bij een 3 minuten dienst in de spits).
Een dubbelgelede Phileas heeft gezien zijn lengte negatieve punten (b.v. wegligging), zoals in Utrecht bij een vergelijkbare lange bus. In die stad gaat men o.a. om die reden over op een tram.

MILIEUVOORDELEN TRAM
De tram heeft ook aanzienlijke milieuvoordelen: de uitstoot daarvan in de stad is nihil. Worden de bussen als feeders voor de corridor ingezet, dan zal de CO2 per jaar met de inzet van een tram verminderen met 34.000 kilo CO2

FLANKERENDE MAATREGELEN
Belangrijk is eveneens, dat er een aantal flankerende maatregelen worden genomen om de HOV-2 lijn te ondersteunen:



  • Ervoor zorgen, dat er meer mensen in het woon-/werkverkeer met de tram gaan>

  • De binnenstad autoluw maken

  • De doorstroom van de tram moet gegarandeerd worden door stoplichten op groen

  • De tram in de binnenstad concentreren op de Emmasingel en die tot boulevard opwaarderen


  • Aan de rand van de stad moeten P+R voorzieningen verschijnen

  • Er moet via de media wekelijks reclame gemaakt worden voor de vervoerslijnen in de stad

  • Gebruik maken van groene stroom voor een duurzame tram


CONCLUSIE EN STAPPENPLAN
Als conclusie wordt gesteld, dat de tram het enige vervoermiddel is dat per dag 45.000 reizigers kan vervoeren op deze HOV-2 lijn. En toegerust kan worden op verder groei van reizigers in de toekomst.

Aan de gemeenteraad wordt een stappenplan voorgelegd, waarbij rekening gehouden wordt met de aanleg van een tram op middellange termijn.



  • In de uitvoering wordt eerst gebruik gemaakt van gelede bussen

  • Daarna wordt begonnen met de voorbereiding op de upgrading van de lijn d.m.v. een tram

  • Op middellange termijn kan men beginnen met de aanleg van de tramlijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten