Zicht op busverkeer op de Emmasingel naar Station CS. c Copyright foto: A. de Haan, Eindhoven |
INLEIDING
Op dit ogenblik wordt in de stad
gekeken naar hoe je op het een en ander kunt bezuinigen. Toch is het
belangrijk, dat verder nagedacht wordt over de verdere stedelijke
ontwikkeling van Eindhoven. Eén van de brandende punten daarbij is
de verdere ontwikkeling van het stadscentrum.
Daar vallen een aantal ontwikkelingen
samen. Te denken valt aan:
- de plaats voor de snelle en comfortabele HOV in het stadscentrum
- het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefbaarheid
- het ontwikkelen van een verkeersplan
- een verdere ontwikkeling, verfraaiing en uitbreiding van het stadscentrum
Wat speelt er
concreet in het stadscentrum:
- Wat betreft de HOV-2 is nu duidelijk dat er nog geen plan ligt hoe die in de binnenstad precies gaat lopen en is de ontwikkeling van een verkeersplan voor auto's noodzakelijk
- Tegelijkertijd ligt er een directe relatie tussen het autoverkeer en het openbaar vervoer en de luchtkwaliteit (die in het centrum om een sterke verbetering vraagt)
- Daarnaast vraagt het stadscentrum om verdere uitbreiding van de voetgangersgebieden en de verbinding met nabij gelegen buurten met winkelfaciliteiten.
- Tot slot dient dit voetgangersgebied vergroot te worden in een aangename omgeving. Aanpassing en verfraaiing van wegen en voetgangersgebied zijn daarbij nodig.
Wil je dit
aanpakken, dan moeten we komen tot een geïntegreerde aanpak en de
uitvoering daarvan dient in elkaar gevlochten te worden.
Kortom er ligt in Eindhoven een grote
uitdaging op korte en langere termijn te wachten.
Dit alles om het stadscentrum te
optimaliseren, de bereikbaarheid opnieuw te formuleren en het voor de
toekomst voor te bereiden. Om zo Eindhoven tot een bloeiende stad te
maken.
PLAN EINDHOVEN “BLOEIENDE STAD”
Willen we komen tot
een geïntegreerde aanpak in het stadscentrum dan is het wijs
om allereerst het openbaar vervoer aan te pakken om van daaruit de
plannen voor het autoverkeer en de omgeving te formuleren.
I HOV ALS LIFELINE IN DE STAD:
Oplossing verkeerssituatie in centrum.
EERSTE STRATEGISCHE KEUS: het HOV in
centrum als LIFELINE van de stad.
Het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer)
is bedoeld om snelle en comfortabele verbindingen tot stand te
brengen in de stad. Naast de HOV-1 naar Veldhoven en Airport
Eindhoven wordt nu gewerkt aan de HOV-2 (High Tech Campus –
Centrum – Winkelcentrum Woensel en Nuenen. Dit zowel op het
noordelijk, als zuidelijk gedeelte.
Alleen voor het centrumgedeelte ligt er
nog geen aanpassing aan de nieuwe situatie van snelle HOV-bussen op
een eigen HOV-baan. In combinatie met het verkeersplan voor het
citycentrum is het van belang dat allereerst een prioriteit gesteld
wordt welk vervoersmiddel in het centrum komt te rijden.
HOV-banen en lifeline
We pleiten om in de aanpak van het
gehele stadscentrum allereerst de eerst keus vast te stellen voor het
openbaar vervoer en de HOV. Hierbij moet ook rekening gehouden worden
met de vervoersstromen door de hele stad. De HOV-banen op de
Westelijke Binnenring bieden de mogelijkheid dat het vervoer van de
randen van de stad naar het citycentrum en van noord naar zuid (en
omgekeerd) van de stad gegarandeerd wordt. Hierdoor vormen de
HOV-banen in het stadscentrum de LIFELINE van Eindhoven.
Om een goed OV-systeem op te bouwen is
het daarbij ook belangrijk de vervoerssystemen van het HOV vast te
leggen op een aantal hoofdassen. In de Eindhovense situatie pleit dit
voor een vastleggen van al het HOV-vervoer op de as van de westelijke
Binnenring (Emmasingel naar Stratumsedijk), zowel noord- als
zuidwaarts.
- Dit geeft grote herkenbaarheid voor de reizigers en geeft tevens een direct aanknopingspunt op het hart van het stadscentrum.
- Daarnaast geeft de hele HOV-lijn de garantie, dat reizigers uit de overige stadsdelen en de regio verzekerd zijn van snelle verbindingen met en in de stad en daarbuiten.
- Van groot belang aangezien het autoverkeer toeneemt en we in steeds grotere mate te doen krijgen met files, wat de reistijd en de luchtvervuiling doet toenemen.
DOORWERKING NAAR HET
(AUTO)VERKEERSPLAN
Het plan voor de HOV leidt er toe dat
het autoverkeer in het stadscentrum en met name op de westelijke
Binnenring beperkt gaat worden. Van afnemend autoverkeer met in de
toekomst alleen nog maar beperkt plaatsgebonden autoverkeer.
Vanuit de eerste strategische keuze
voor het HOV kan in een autoverkeersplan aangegeven worden hoe dat
autoverkeer afgeleid gaat worden, dat nu nog door de westelijke
Binnenring rijdt
II FASEGEWIJZE ONTWIKKELING VAN
HET STADSCENTRUM
Voor de uitvoering van de bovenstaande
ideeën bepleiten we een fasegewijze ontwikkeling.
VOORFASE VOORBEREIDING OP
BOULEVARDVORMING
Het autoverkeer rijdt vanaf de
Lichttoren in zuidelijke richting nog slechts op één eigen baan en
krijgt te maken met een knip op de Emmasingel. Hierbij kan het alleen
nog maar naar de Willemstraat rijden. Op dit gedeelte rijdt ook
buslijn 16. Het autoverkeer naar de Kleine Berg is alleen mogelijk
vanuit die Willemstraat. De doorstroming naar het zuiden is hiermee
geblokkeerd.
Busbanen stadscentrum
De
huidige busbaan (zuid-noord) wordt aangevuld met een busbaan
noord-zuid. De halte aan de Witte Dame-zijde gaat tijdens deze
fase dicht. Wel komt er aan de overkant een bushalte, die de halte
naast de Piazza gaat vervangen. (Op laatstgenoemde halte stropt het
regelmatig met de vele bussen door het uitstappen van reizigers. De
HOV-1 verplaatst zijn uitstaphalte voor het centrum voor de
MediaMarkt) .
Deze
voorfase kan reeds nu uitgevoerd worden op het gedeelte
Emmasingel, Keizersgracht en Wal.
EERSTE FASE BOULEVARDONTWIKKELING:
EMMASINGEL
Door het verdwijnen van het doorgaande
autoverkeer op de Emmasingel kan deze straat versmald worden, de
busbanen tot HOV-banen opgewaardeerd en het voetgangersgebied
vergroot worden.
PLAN EINDHOVEN "BLOEIENDE STAD" ...1e fase Emmasingel tot aan de Willemstraat |
Door het gebruik van sierbestrating,
uitgesproken kleurgebruik, bomen en planten kan dit uitgroeien tot
een prachtig voetgangersgebied voor de Lichttoren, de Design Academy
en de Witte Dame. De gebouwen kunnen zo beter tot hun recht komen.
Het centrumgebied wordt zo vergroot en
het is er aangenaam en rustig vertoeven. Buslijn 16 komt niet meer
door de Willemstraat. Het autoverkeer kan alleen nog plaatsvinden
vanaf de Willemstraat naar de Keizersgracht en verder naar het
zuiden.
TWEEDE FASE BOULEVARDONTWIKKELING:
KEIZERSGRACHT/FENSPLEIN/WILLEMSTRAAT
In deze fase wordt de
boulevardontwikkeling verder doorgetrokken, waarbij eveneens de
Willemstraat tot aan het Wilhelminaplein wordt meegenomen. De straten
worden overal versmald en voorzien van voetgangersgebieden,
sierbestrating en groen.
PLAN EINDHOVEN "BLOEIENDE STAD" ...2e fase gedeelte Willemstraat tot Grote Berg |
Het Fensplein wordt opnieuw ontwikkeld
en wordt een multifunctioneel gebied voor dagkramen,
horecavoorzieningen, een klein podium en groen. De
“doorloop”verbinding tussen Hooghuisstraat en het Bergkwartier
wordt zo tot stand gebracht en het centrum van de stad vergroot. Ook
komt er een grote bushalte voor alle HOV-verkeer wat in beide
richtingen reizigers van en naar het citycenter brengt en midden in
het dynamische koopcentrum ligt.
Het HOV heeft een eigen baan in noord-
en zuidrichting. Het plaatselijk autoverkeer voor de Kleine Berg rijdt via de Willemstraat en via de
Grote Berg naar de Bergstraat.
TOEKOMST
Met de uitwerking en invoering van
genoemde voorstellen wordt het stadscentrum van Eindhoven aangepast
aan internationale ontwikkelingen op het gebied van verkeer en
vervoer, stadsontwikkeling en (leef)milieu. En ontwikkelt zich zo tot
een prachtig en stijlvol Citycentrum toegerust voor dit en het
komende decennium.
Met grote voetgangersgebieden, een
mooie boulevard, een multifunctioneel plein, optimale openbaar
vervoerverbindingen, de Witte Dame en omgeving die in een aangepaste
omgeving kunnen schitteren en een goede luchtkwaliteit. Het
Bergkwartier en de Willemstraat worden toegevoegd aan het
stadscentrum. Kortom een groter stadscentrum waar mensen graag willen
komen en vertoeven. Kortom: een bloeiende stad.
Zo
geeft prioriteitsstelling van het HOV een goede
startpositie voor een verdere ontwikkeling van het centrum van Eindhoven als
bloeiende stad. Een duidelijke
keuze voor het openbaar vervoer en de HOV-banen geven een stimulans
om de andere problemen van autoverkeer, luchtkwaliteit en
boulevardvorming aan te pakken.
Opgemerkt zij, dat
in deze plannen wordt uitgegaan van bestaande fietspaden door de
westelijke Binnenring en zijn niet in de schetsen opgenomen.
aanvulling:
De gemeente Eindhoven heeft in mei 2013 de nota "Eindhoven op weg" doen verschijnen met als ondertitel "Duurzaam verbinden van mensen en locaties in Eindhoven veelzijdige stad".
zie voor deze nota klik hier
Foto bovenaan bericht:
Stadsbussen voor
de Blob en langs de Lichttoren aan het begin van de Emmasingel in
Eindhoven
Deze foto is ook opgenomen in de gemeentelijke nota Eindhoven op weg op blz. 10 links onder
aanvulling op 15 mei 2013
Deze foto is ook opgenomen in de gemeentelijke nota Eindhoven op weg op blz. 10 links onder
aanvulling op 15 mei 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten