donderdag 4 april 2013

KIES REGIONALE OPLOSSING VOOR BEST ALS INTERCITYSTATION EN HET KOST U NIETS. Open brief aan wethouder Helms in Eindhoven


Geachte wethouder,

Bij de start van de werkzaamheden aan het station van Eindhoven heeft u weer een pleidooi gehouden voor een intercitystation in Acht. De NS zag daar tot nu toe niets in. Dan moet het weer op de agenda gezet worden. (klik hier voor bericht)

oud liedje
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat u nog eens goed gekeken had naar die plek en met een beter plan gekomen zou zijn. Maar ja alles is vastgelegd in het plan voor Zuid-Oost Brabant. Ik verwachtte dat andere inzichten en mogelijkheden bij u zouden opborrelen.

weinig meerwaarde
Als u op de plaats van het onheil in Acht zou zijn geweest, dan kunt u niet ontkennen dat dit een desolate plek is. Een gebied waar bijna niemand woont, allemaal bedrijven. Een paar duizend mensen in Acht, waarvoor op zijn hoogst een halte voor de stoptrein gerechtvaardigd zou zijn.

Best als schot in de roos



Andere oplossingen zijn toch ook mogelijk wethouder: waarom geen regionale aanpak met Best als noordelijk knooppunt met een intercitystation. Het heeft als meerwaarde boven Acht, dat het naast
reizigers voor de Airport een verzorgingsgebied heeft van zo'n 175.000 mensen. Lopend van Woensel, de Kempen, de Meijerij en zelfs Noord-België. Dit bleek toen Best tijdelijk als zo'n intercitystation functioneerde bij de werken aan de A2 enkele jaren terug. Reizigers uit al die gebieden namen Best als instapstation.

Zelfs officiële stukken van het Rijk geven aan dat er nauwelijks meer geïnvesteerd hoeft te worden in en rond het station. Alles is er: stationsgebouw, lange perrons, parkeerterreinen, buslijnen. En mocht het zover komen dan is de uitstraling beneden als die van een luxe Parijs metrostation. Wat wil je nog meer?

Shuttlebussen: 15 minuten reisvoordeel op een half uur 
Airport Eindhoven zal de eerste zijn die een Shuttlebus zal organiseren naar het vliegveld. En de tijdwinst die reizigers uit het Noorden voor de Airport hebben is 15 minuten t.o.v. de route via
Station Eindhoven CS. En vanuit Woensel kunnen snelbussen georganiseerd worden tussen Winkelcentrum Woensel en Station Best. Via de A2 ben je er zo. Dat geldt ook voor de mensen met een auto: het maakt niet zoveel uit of je nu naar Acht of naar Best moet. Zo hoeft geen ondergrondse parkeergarage in Acht aangelegd te worden. Best heeft een bovengrondse. Dat alles vormt een meerwaarde dat een mistroostig intercitystation in Acht nooit zal weten te bereiken. 


Innovatief naar Airport en Brainport Veldhoven per tram-trein 
Wilt u het wat duurder en innovatiever doen? Wat denkt u van een verbinding met een vernieuwende en innovatieve formule van een tram-trein (nog niet zo lang ontwikkeld in het buitenland)? Het rijdt als een trein van Best naar Acht en vandaar als een tram naar Airport Eindhoven tot voor het vliegtuig om het plastisch te zeggen.

Nog innovatiever voor deze regio lijkt me die tram-trein door te laten lopen naar Veldhoven tot aan het Brainportachtige Health Technology Park dat moet verschijnen bij het Maxima-Ziekenhuis.

Heeft Veldhoven eindelijk een volwassen spoorverbinding.

 
Tramlijn naar Airport Eindhoven
Lukt het allemaal niet met de spoorwegen en willen die alleen maar heel snel langs onze regio naar Limburg, Amsterdam en Alkmaar, wat let u om de huidige HOV-1 lijn naar Airport op te waarderen tot een tramlijn. Bijkomende voordelen: deze rijdt nog sneller dan de bus en kan veel meer reizigers meenemen. En voor de financiering kan de overheid met goed fatsoen niet achterblijven nadat de spoorwegen blijven afhaken.

CONCLUSIE: Best heeft alles en kost niets. Gebruik die EURO 20 miljoen voor iets nuttigs.
Nee, wethouder, blijven hangen aan het idee van Acht als intercitystation is toch iets uit de oude doos. Breek de oude afspraken open, stel de plannen bij en zet uw kaarten op Best als intercitystation!
Gebruik de gereserveerde EURO 20 miljoen voor Acht voor zinniger dingen.

Het voorjaar van de nieuwe ideeën en oplossingen breekt aan.

Wethouder wees creatief en vernieuwend het kost u ….. NIETS!

Drs. Adriaan de Haan, weblog TRAM IN EINDHOVEN
Eindhoven, 2013-04-02


AANVULLING OVER DE BEREIKBAARHEID VAN STATION BEST
De wegen in en rondom Best bieden geen belemmeringen voor de bereikbaarheid van Station Best als een toekomstig intercitystation. Via de wegen ten zuiden en westen van het dorpscentrum kan men zowel vanuit Airport Eindhoven als via Woensel (via de A2) op de wat grotere, asfaltwegen het station bereiken. Deze routes zijn altijd al door de verschillende bussoorten gebruikt: te weten de Willem de Zwijgerweg, Prins Bernhardlaan, Oirschotseweg, Erica, Oirschotsedijk, Spottersweg en Luchthavenweg. 

Ook is er voor de auto's een P+R terrein op station Best aanwezig.

Gezien de geringere verkeersdrukte op genoemde wegen is het de vraag of een speciale HOV-baan aangelegd moet worden. De daartoe bestemde gelden kunnen zo ook weer gebruikt worden voor acutere zaken.

(aanvulling op 2013-04-04)
Open brief is ook geplaatst op EINDHOVEN DICHTBIJ (klik hier) 


REAKTIE MINISTER VAN VERKEER IN 2014
In reaktie op het plan van de Gemeente Eindhoven voor een Intercitystation in Acht reageert de minister van Verkeer, Mevr. Schultz-van Hagen, dat er voorlopig geen intercitystation Acht komt. Wellicht dat dat wel gebeurt als de vervoersstroom zodanig verhoogd is, dat gekeken kan worden naar een sprinter-/stationsaansluiting. Als uiteindelijke datum wordt gedacht aan 2028. Eerst zal gewerkt worden aan een HOV-lijn met een knooppunt in Acht.
(Zie hier over het bericht in het Eindhovens Dagblad (klik hier en hier)
(aanvulling op 2014-11-18+19)


VOOR UITGEBREIDE INFORMATIE OVER HET PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN: 
Plan tram-trein Airport Eindhoven

Achtergrond idee tram-trein Airport Eindhoven

Fotoreportage van de route tram-trein Airport Eindhoven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten