dinsdag 30 maart 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (3/3): FOTOREPORTAGE

In deze fotoreportage een beeld van de route van de beoogde tram-treinverbinding van Best naar Airport Eindhoven en Veldhoven. Nadruk ligt op de kunstwerken, die al aanwezig zijn.

De eerste grote tussenstop wordt Eindhoven-Airport. Momenteel wordt het vliegveld aangedaan door buslijn 145 (Best -Winkelcentrum Woensel -Eindhoven Station CS) en lijn 401 (vliegveld - Meerhoven - Eindhoven Station CS).















Begin van de route: Station Best. Rechts Spoor 4 beoogd als begin- en eindpunt van de tram-trein naar Eindhoven-Airport en Veldhoven. Links de intercity uit Schiphol van 17.07 uur die op dit tijdstip doorrijdt naar Maastricht.















Spoorbrug Best (4 sporen) over het Wilhelminakanaal.
















Viaduct van de A2 over de 4 hoofdsporen van de spoorlijn Best - Eindhoven. Op de grens tussen Best en Eindhoven.















Afslag van het hoofdspoor bij kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven) voor de aan te leggen light-railsporen naar de Mispelhoefstraat. Vanuit Best gezien is het de afslag naar rechts. Bij deze foto (vanuit het zuiden gezien) is de afslag naar links van het asfalt over het grasveld.















De vrij brede Mispelhoefstraat met het idee van een tram-treinstop Ehv-Acht ter hoogte van het fietspad rechts. Linksaf is een fietstunnel onder het hoofdspoor naar het kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven).















Kruising Mispelhoefstraat met de Oirschotsedijk, waaraan herberg De Mispelhoeve ligt. Rechts afslaand komt de tram-trein dan onder het viaduct van de A2 en gaat dan linksaf de Landsard op.















Landsard, de verbindingsweg tussen de Oirschotsedijk en de Luchthavenweg. Deze weg wordt niet veel gebruikt. Wel liggen er drie woningen aan.















Brug over het Beatrixkanaal, die verzwaard zal moeten worden voor het dragen van een tram-trein.
Vanaf Eindhoven-Airport volgt de tram-trein de route van HOV-1 (lijn 401 naar Eindhoven CS) tot aan de kruising met de HOV-2 (lijn 402). Hier neemt de tram-trein dezelfde weg als de HOV-2 naar Veldhoven - CityCenter.

2 opmerkingen:

  1. Zou het niet makkelijker zijn om een tiental meters naar het zuiden een nieuwe brug alleen voor de tramtrein aan te leggen? Dan kan deze over een volledig vrij liggende baan aangelegd worden tot aan het vliegveld.
    Wat kosten betreft hoeft dit niet heel veel duurder te zijn dan de bestaande brug aanpassen. (een spoorbrug kan immers veel simpeler geconstrueerd worden aangezien er geen asfalt en dergelijke op hoeft)

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jeroen,

    Dank je voor je reaktie.Mijn opmerking: De brug over het Beatrixkanaal ligt prima in het verlengde van de Landsard en komt mooi de
    Luchthavenweg binnen direct voor de gebouwen voor de reizigers naar het vliegveld.

    Verschuif je zo'n brug naar het zuiden, dan zie ik dat er een extra bocht bijkomt en zoveel ruimte voor een geheel vrije baan op de Luchthavenweg is er ook niet. Overigens de brug over het Beatrixkanaal wordt niet veel gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen