donderdag 17 december 2009

TRAM GOEDKOPER IN GEBRUIK aldus onderzoeksbureau Goudappel in onderzoek voor tram in Groningen. Wat zegt het onderzoeksrapport voor Eindhoven? Wethouder houdt onderzoek achter.


Vandaag verscheen op de site GRONINGER TRAM het bericht over een onderzoek wat voor de provincie Groningen is gehouden met als titel "De bus als alternatief voor de tram in het Raamwerk RegioRail" (klik hier)

Gekeken is of een bussysteem goedkoper is dan de tram. En er kwamen verrassende resultaten los:

  • de exploitatie van een tramsysteem is goedkoper dan een bussysteem
  • de kosten hiervan per reiziger verschillen 26 eurocent ten gunste van de tram (dat is zo'n 30% van de kostprijs)
  • het verschil in aanleg tussen een tram en een verbeterd bussysteem is ongeveer 92 miljoen Euro ten nadele van de tram
  • maar daar staan belangrijke voordelen tegenover meer mensen met het OV en minder files
Een saillante passage uit de persbrief van de provincie Groningen geeft deze resultaten duidelijk aan:


Tram goedkoper in gebruik
De jaarlijkse gebruikskosten (exploitatie) van een openbaar vervoersysteem met trams zijn 4,9 tot 8,5 miljoen euro lager dan die van een vervoersysteem waarin bussen de rol van de tram vervullen.
Ook de kosten per reiziger zijn voor de tram aanmerkelijk lager dan voor busalternatieven: 61 cent per reiziger voor de tram, tegenover 87 cent per reiziger in het busalternatief
Daar staat tegenover dat de aanleg (investering) van de geplande twee tramlijnen meer kost dan een verbeterd busnetwerk. De aanleg van twee tramlijnen is geraamd op 299 miljoen euro, de raming voor een verbeterd bussysteem is 207 miljoen. Een “light” versie van het bussysteem is geraamd op 147 miljoen. De "light" versie betekent dus de minste investeringskosten, maar heeft ook tot gevolg dat meer mensen de auto pakken in plaats van de bus. Dat leidt tot een toename van files, of minder bezoekers aan de Groninger binnenstad.
(Bericht van de provincie Groningen, GS en B&W handhaven voorkeur voor RegioTram, Groningen 16 december 2009) klik hier
Het wordt nu toch wel heel interessant wat het Rapport: QuickScan Voertuigkeuze 2de as HOV-Eindhoven te melden heeft. Hierin werd gekeken naar de voor- en nadelen van verschillende voertuigconcepten, te weten de bus, de Phileas, de trolleybus en de tram.

Staan hierin ook zulke verrrassende resultaten voor de tram?


Het wordt tijd dat het rapport openbaar gemaakt wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten