woensdag 16 februari 2011

FINANCIËLE DROMEN BIJ HOV-2 EINDHOVEN- lezersbrief aan het Eindhovens Dagblad

Eindhoven wil een goed openbaar vervoerssysteem. Dat kost heel wat. Het is natuurlijk prima dat de wethouder in kaart wil brengen hoeveel geld er voor alle (H)OV-plannen nodig is. Maar dan moeten wel alle kosten meegenomen worden.

De EURO 125 miljoen, die men eerder heeft voorzien, zijn eigenlijk geheel nodig voor de HOV-baan en het opfrissen van de omgeving daarvan. Al het andere, zoals tunnels, viaducten, het mogelijk afbreken van huizen, op- en afritten, de HOV-voertuigen, zitten daar niet bij.

De wethouder hoopt met de EURO 77,5 miljoen in kas bijna de hele HOV-2 lijn aan te leggen, op het centrum na. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat alleen al voor de noordelijke route nu al kan worden voorzien, dat er een tekort komt van EURO 32 tot EURO
84 miljoen. Hierbij zijn alle kosten opgenomen.

Daarom lijkt het me beter om de tunnels en viaducten voorlopig te schrappen. En bij de kruising Veld.Montgomerylaan met de Rondweg ook voor de HOV een stoplicht te plaatsen.

Op korte termijn komen er nog meer openbaar vervoersprojecten op de stad af: de HOV-baan op de Huizingalaan richting Son en Veghel/Uden, het intercitystation bij Acht met parkeer-faciliteit, een HOV-baan vandaar naar het vliegveld. En natuurlijk het gedeelte van de HOV-2 in de binnenstad en de route naar de High Tech Campus.

Ik zou zeggen, zorg ervoor dat de HOV-bussen kunnen gaan rijden en zo snel mogelijk als kan. En leg allerlei kunstwerken aan als er betere tijden voor de gemeentelijke overheid aanbreken.

Lezersbrief aangeboden aan het Eindhovens Dagblad, 8 februari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten