zaterdag 5 februari 2011

KOSTEN HOV-2 EINDHOVEN OPNIEUW IN KAART GEBRACHT - Maar er wachten veel nieuwe OV-projecten-

Deze week heeft Brabant10TV twee keer aandacht besteed aan de mogelijke overschrijdingen van het budget voor de HOV-2. Deze hoogwaardige busbaan gaat lopen van Nuenen via Winkelcentrum Woensel naar Station CS in Eindhoven. Om later door te gaan via de Aalsterweg naar de High Tech Campus in het zuiden van de stad. In eerste instantie richt men zijn pijlen op het noordelijk deel van die route.

REPORTAGE EEN: GROTE KOSTENOVERSCHRIJDINGEN (1 februari 2011)
De eerste reportage is gehouden vanaf het kruispunt Veld. Montgomerylaan met de rondweg. Op die plek zal als de schetsen gevolgd worden een tunnelbak gelegd worden in de oost-westrichting en daarbij de rondweg volgen.

Dergelijke grote projecten doen vrezen dat de gemeente met het bedrag van ongeveer € 75 miljoen niet uitkomt. Berekend is dat de meerkosten van in zowel Nuenen als Eindhoven op kunnen lopen van € 32 tot € 84 miljoen. Daarbij zijn dan ook de hoogwaardige bussen opgenomen.




alternatieven
In de uitzending wordt ook aangegeven, dat er een alternatief bestaat voor die tunnelbak. I.p.v. een oost-west onderdoorgang kan ook gedacht worden aan een noord-zuidtunnel, die alleen bedoeld is voor de HOV-2. Dit leidt tot een aanzienlijke kostenvermindering. En het geeft de mogelijkheid in latere instantie als er meer financiële middelen voorhanden zijn, alsnog voor het autoverkeer maatregelen te nemen.

Wellicht komt men de eerste jaren niet verder dan een gewoon stoplicht ook voor de HOV op het genoemde kruispunt als de financiering niet rondkomt.


TWEEDE BERICHT: REAKTIE WETHOUDER (2 februari 2011)
Bij het tweede bericht wordt een samenvatting gegeven van de eerdere vraagtekens over de financiële onderbouwing van het project. En de reactie van wethouder J. Helms komt aan de orde. Duidelijk daarbij wordt, dat er nu € 77,5 miljoen in kas is. De wethouder wil een nieuw financieel overzicht krijgen tot 2016 van welke kosten er allemaal nog gemaakt moeten worden voor de HOV. In de planning staat dat in de periode 2013-2016 gewerkt gaat worden aan die mogelijke tunnelbak.




Het is goed dat de wethouder een aanvullende begroting gaat maken, want nu is wel duidelijk dat met de eerder geplande € 125 miljoen deze HOV-2 baan niet aangelegd kan worden. Hopelijk worden nu alle kosten meegenomen, naast tunnels en viaducten ook de HOV-voertuigen.

NIEUWE HOV-ROUTE: EINDHOVEN-SON-VEGHEL-UDEN
Vorige week is een nieuw plan gelanceerd voor de HOV-lijnen van Veghel en Uden naar Den Bosch en ook Eindhoven. De eerste tijd zal die HOV via de Churchillaan en de Kenneylaan naar Son lopen. Op langere termijn wil men een eigen baan aanleggen via de Huizingalaan. De HOV-bus zal dan via het Meubelplein en IKEA naar Son en verder rijden. Op de busbaan in Eindhoven denkt men twee busstations aan te leggen, te weten Station Huizingalaan en Station Sportpark.

De werkzaamheden zouden binnenkort al op de Huizingalaan beginnen, maar zijn tot nader order uitgesteld. Vandaar dat een (H)OV-knooppunt bij Winkelcentrum Woensel voorlopig ook niet aangelegd gaat worden.

VERDERE TOEKOMSTPLANNEN
De wethouder wacht een grootse taak: naast de financiën voor de HOV-2, liggen er ook nog de kosten voor deze nieuwe HOV naar Son en verder. Daarnaast wil de gemeente Eindhoven nog graag een intercitystation bij Acht openen met een parkeerfaciliteit en een aansluitende HOV-baan naar de luchthaven. Een nieuw busstation wat hard nodig is om de drukte aan te kunnen zit er voorlopig niet in.

Men kan zich afvragen of het de gemeente zal lukken voor al deze projecten voldoende geld te genereren. Anders zal men toch over moeten gaan tot leningen bij b.v. de Europese Investerings-Bank (EIB).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten