Freek de Leeuw |
Op 6 december 2012 is Freek de Leeuw
uit Eindhoven op 82 jarige leeftijd overleden. Hij was in de jaren
1986 – 1994 wethouder in deze stad voor de portefeuilles Financiën,
Onderwijs, Sociale Zaken en Gezondheidszorg. Hij was de laatste jaren
voor het verschijnen van een tram in deze stad.
FREEK EN DE TRAM
Eindhoven en ruimte voor trambanen
Hij was goed op de hoogte van de
plannen van de ontwerpers van de nieuwe wijk Woensel. Eind jaren
zestig kwam de uitbreiding van die wijk goed op gang. In het ontwerp
van de uitvalswegen zoals de Veldmaarschalk Montgomerylaan, de
Churchillaan en de Huizingalaan werd rekening gehouden met de
mogelijkheid van de aanleg van trambanen in het midden tussen de 2 x
2 rijbanen.
Later net voor het ineenstorten van de
Eindhovense economie door de massaontslagen bij Philips en het
failliet gaan van de Daffabriek (1993) kwamen er plannen voor een
tramlijn naar Veldhoven.
De nood was evenwel zo groot wat
betreft de werkgelegenheid, dat er door een samenwerking van de stad
met het bedrijfsleven de Phileas werd ontwikkeld. Het zou een tram op
banden moeten worden die bovendien geen gebruik zou maken van een
rails, maar aangestuurd zou worden door een elektrisch
geleidingssysteem van magneten die in de busbaan zijn verankerd als
een soort “spoor”.
Freek en het comfort van de tram
Hij vertelde wel eens over zijn reizen
in de grote steden van Europa, zoals Wenen en Berlijn. In Wenen
gebruikte hij de tram geregeld om samen met zijn vrouw Onnie van hun hotel naar het Wienerwald te gaan om te gaan wandelen en de stad
verder te verkennen. De tramrit was voor hem een genot. Hij was dan
ook voor een tram in Eindhoven als een echte stad.
Plannen voor tram in Eindhoven.
In de afgelopen jaren heb ik geregeld
mijn plannen voor een tram in deze stad aan hem voorgelegd. Hij was
het eens met het initiatief en zag het als een haalbaar plan na het
doornemen van de kosten voor de aanleg van zo'n trambaan. Zeker
gezien de slechte ervaringen met de Phileas, die nog niet
uitontwikkeld was en veel problemen kende.
Hij bracht de afgelopen jaren zijn
standpunt ten gunste van een tram ook regelmatig aan de man bij de
toen dienstdoende wethouder. Maar deze wethouder uit zijn eigen
partij had heel andere ideeën, dus zijn pleidooien vielen bij hem
niet in goede aarde. Deze wethouder zag zich wel genoodzaakt om de
Phileas niet meer via de geleiding op de grond te laten voortstuwen.
De veiligheid kon niet worden gegarandeerd.
Tot slot
In zijn laatste nieuwjaarskaart van 2012 memoreerde hij mij nog aan het gegeven, dat een tram er
voorlopig niet inzit in deze stad. Een wijs woord en het zal nog lang
duren. Maar Freek bedankt voor je steun voor een goed vervoermiddel
in Eindhoven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten