dinsdag 19 februari 2013

PATRIK KOTAS: DE TSJECHISCHE CALATRAVA (5/5)

LEVENSLOOP
Patrik Kotas (Praag, 1964) volgde zijn opleiding aan de Faculteit Bouwkunde Technische Universiteit in Praag, en deed vervolgens een stage op de architectuuropleiding inVersailles.

Tot 1991 was hij zelfstandig ontwerper, daarna designer bij Metroprojekt Praag, in de '90 werkte hij als een externe ontwerper bij de CKD Praha transportsystemen. Hij doceert aan de faculteit Industrieel Design aan de TU en de faculteit architectuur en vervoer CTU, beide in Praag. Hij is lid van de Tsjechische Kamer van Architecten, en in 2005 werd hij universitair hoofddocent.

In 1993 richtte hij zijn eigen ontwerpstudio Patrik Kotas - atelier design en architectuur op gericht op de aanleg van wegen. De studio werkt zoals architecten Karel Hajek, Jan Malec, Marek Prchal, Jaroslav Smola, Martin Smrz, Tibor Csukás of Stepan Konicek. Alle werken van deze studio worden meestal gepresenteerd als werken van architect Patrik Kotas. Kotas is de auteur van vele infrastructurele projecten in Praag, Liberec en Hradec Králove.

Opvallend is dat hij in Praag de ruimte heeft gekregen om op een aantal vlakken tegelijk met het openbaar vervoer bezig te zijn. Zowel het ontwerpen van een nieuwe tram, als de aanleg van de trambaan van Andel naar Barradov, de renovatie van het Praag CS als het ontwerp van de Pendolino-trein.

Er bestaan wel enkele interviews met Kotas:
UITGEBREID GESPREK
Kijk bijvoorbeeld naar een uitgebreid gesprek met hem uit 2008 (klik hier), waarin hij ingaat op zijn ontwikkeling, filosofie, het ontwerpen van gebouwen in de context van de omgeving, zijn visie over
de huidige stedenbouw, zijn visie op het spoor in en rond Praag,
Vernieuwd Praag CS-station (Patrik Kotas)
de vernieuwing van het Praagse station CS, over het metrostation van Strizkov en het busstation van Hradec Kralové.

DISKUSSIE MET INWONERS PRAAG
Daarnaast een on-line-discussie georganiseerd door de stad Praag in 2009 waarin Kotas reageert op vragen van burgers uit de stad. Onderwerpen zijn:
- over het Praagse metrostation Rajska Zahrada (Hof van Eden), dat ook door hem ontworpen is.

- en dat hij geen hofarchitect van Praag is
- over het niet doorgaan van de productie van de Pendolino
- zijn projecten in het buitenland
- over de inspiratie die hij ontleend aan Calatrava
- over het ArtNouveau stationsgebouw van Praag CS
- zijn mening over de hedendaagse architectuur in Praag
- hoe hij staat tegenover de internationale prijzen die hij ontvangt
- over het weinige groen in de stad
- over de speciale bouw van de tram in Praag
- over de verschillende projectfasen
- over de gebouwen in CZ die voor hem van wereldklasse zijn
- over zijn ontwerp van een voetgangersbrug in de wijk Barrandov

Klik hier (in Google-vertaling)

Voetgangersbrug Barrandov Praag

VERDERE INFORMATIE
Voor het overzicht van zijn werk klik hier (in Google-vertaling)
Voor het overzicht van zijn werk en aktiviteiten (hier) in Google-vertaling)
Wat betreft het Atelier Kotas kijk hier
De eigen website (hier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten