dinsdag 19 februari 2013

PRAAG: BOUW METROSTATION (KOTAS) (2/5)

Naast de tramlijnen zijn ook de metrolijnen in Praag verder verlengd. In de metrolijn C (de rode lijn) naar het noord-oosten van de stad is in de wijk Prosek een nieuw metrostation Strizkov gekomen. En dat is een juweeltje zeker in bouwkundig opzicht.

Het metrostation van buiten.


















Het metrostation van binnen.
Patrik Kotas wilde niet dat het nieuwe metrostation eruit zou zien als een mollengat waardoor mensen door een tunnel moeten lopen. Het is ook niet de bedoeling, dat het op een stadszaal lijkt, waar het spoor wordt verbonden met de buitenruimte.
Bij dit metrostation laat hij zien dat een metrostation niet donker hoeft te zijn. Van buitenaf kan de metro gezien worden en daarnaast is er de speling van de kleuren vooral 's avonds en 's nachts.


Hier is er een grote integratie van het werk van Kotas in het openbaar vervoer: het metrostation met daarbinnen metrorijtuigen, die hij ook ontworpen heeft.
   

 
Mening van een deskundige:
Dit gebouw doet mij sterk denken aan Santiago Calatrava (Spanje) de constructeur-architect die ook de meest prachtige, vloeiende en "form follows function" architectuur maakt. Verguisd (onterecht!) én bewonderd.
Mij spreekt aan dat de vorm zuiver constructief is (constructieve overkapping). Meestal maken architecten eerst een ontwerp dat daarna door een constructeur wordt doorgerekend of "gered". Dat is zo knap van Calatrava, maar dus ook van Kotas (onthouden onthouden), dat de constructie het ontwerp ís.”

Voor een mooie avondfoto van dit metrostation klik hier
Voor een artikel dat gaat over de Barrandovtramlijn en dit metrostation klik hier (in Google-vertaling)
 
(Met dank aan Vlatka voor de Tsjechische vertaling en Dirkjan over de bouwkundige prestaties)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten