Naast de tramlijnen zijn ook de
metrolijnen in Praag verder verlengd. In de metrolijn C (de rode
lijn) naar het noord-oosten van de stad is in de wijk Prosek een
nieuw metrostation Strizkov gekomen. En dat is een juweeltje zeker in
bouwkundig opzicht.
Het metrostation van buiten.
Het metrostation van binnen.
Patrik Kotas wilde niet dat het nieuwe
metrostation eruit zou zien als een mollengat waardoor mensen door
een tunnel moeten lopen. Het is ook niet de bedoeling, dat het op een
stadszaal lijkt, waar het spoor wordt verbonden met de buitenruimte.
Bij dit metrostation laat hij zien dat
een metrostation niet donker hoeft te zijn. Van buitenaf kan de metro
gezien worden en daarnaast is er de speling van de kleuren vooral 's
avonds en 's nachts.
Hier is er een grote integratie van het
werk van Kotas in het openbaar vervoer: het metrostation met
daarbinnen metrorijtuigen, die hij ook ontworpen heeft.
Mening van een deskundige:
“ Dit gebouw doet mij sterk denken aan
Santiago Calatrava (Spanje) de constructeur-architect die ook de
meest prachtige, vloeiende en "form follows function"
architectuur maakt. Verguisd (onterecht!) én bewonderd.
Mij spreekt aan dat de vorm zuiver
constructief is (constructieve overkapping). Meestal maken
architecten eerst een ontwerp dat daarna door een constructeur wordt
doorgerekend of "gered". Dat is zo knap van Calatrava, maar
dus ook van Kotas (onthouden onthouden), dat de constructie het
ontwerp ís.”
Voor een mooie avondfoto van dit metrostation klik hier
Voor een artikel dat gaat over de Barrandovtramlijn en dit metrostation klik hier (in Google-vertaling)
(Met dank aan Vlatka voor de
Tsjechische vertaling en Dirkjan over de bouwkundige prestaties)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten