maandag 2 april 2012

Nieuwe tramlijn Montpellier open op 7 april 2012



De stad Montpellier (F) gaat gestaag verder met de uitbreiding van haar tramnet. Op 7 april wordt lijn 3 officieel geopend, evenals een eerste deel van lijn 4. Aan de laatstgenoemde lijn wordt nog verder gewerkt. Elke tramlijn heeft een eigen, bijzondere buitenkant van de tram. In het filmpje wordt de laatste hand gelegd aan de bijzondere buitenkant van de tramrijtuigen voor lijn 3.

Voor meer informatie over de hele periode van aanleg van lijn 3 zie HIER

TRAMFESTIVAL IN MAART 2012
Al eerder dit jaar gaf Montpellier (F) een tramshow waaraan al haar verschillende trams deel namen.




dinsdag 20 maart 2012

BILLBOARDS KONDIGEN GROTE WERKEN HOV-2 EINDHOVEN AAN - geen hiërarchie tussen bussoorten van invloed op snelheid-


Sinds een week verschijnen er in de omgeving van de HOV-2 (noord) route billboards. Ze maken duidelijk dat de komende maand het grote werk van de aanleg van busbanen en het aanpassen van de delen, die overblijven voor de auto, gaat beginnen.

Op de keper beschouwd heeft dit nieuwe bussysteem als motto “STAP IN EEN LUXE BUS EN JE BENT ER EERDER” . Hierbij is het direct oorzakelijk verband tussen “luxe bus” en “snelheid” ver te zoeken. De ontbrekende schakel om dit wel te laten gebeuren is een eigen busbaan creëren alleen voor de HOV-voertuigen. Maar dat is hier in Eindhoven niet het geval. Het hybride bussysteem dat zo verschijnt is zeldzaam in vergelijking met andere landen.



HOV-Eindhoven in internationale vergelijking
Zo is bij het BRT (Bus Rapid Transit)-systeem van Bogotá (Trans Milenio) (foto rechts), Istanbul (Metrobüs) (foto hieronder links) en die van Parijs (T-Zen) (zie film hieronder) een hiërarchie aangebracht tussen de HOV- en de gewone bussen. De belangrijkste lijnen zijn de BRT-lijnen, die o.a. voor het bereiken van hun snelheid niet te maken hebben met de langzamere normale bussen. Elk systeem heeft dus zijn eigen baan. Zo niet in Eindhoven, daar is geen sprake van een dergelijke hiërarchisering. Alle bussen rijden op dezelfde busbanen.

Vraag daarbij is of het HOV-experiment in Eindhoven een gelukkige toekomst zal hebben. Doordat alle OV-vervoer via de busbaan gaat rijden komt de snelheid onder druk te staan.

Waarom moet Eindhoven een eigen hybride systeem opbouwen in weerwil van de BRT-voorbeelden in bovengenoemde steden? De uitvoering is zo gericht op het onderbrengen van bijna alle buslijnen op deze baan, met af en toe een wat luxere bus, dat er geen sprake is van een HOV/BRT-aanpak in eigenlijke zin.

Hieronder een presentatiefilm van de T-Zen in Parijs.


Hieronder een duidelijke hiërarchie tussen de HOV- en de normale bussen.














Impressie HOV-beeld Noord en Zuid klik HIER
Voor het HOV-2-project in het Engels klik HIER

Zie ook publicatie "Iets" doen met schaalverbreding. Hybride OV-systemen lightrail en BRT. E. van Dijk en H. van Waveren, 2009 (klik HIER)

Ook is er een flyer verschenen van een recent onderzoek naar HOV's in Europa. (Klik HIER) Voor het hele onderzoek klik HIER



(bijgewerkt op 19 mei 2012)

dinsdag 14 februari 2012

AANLEG HOV-2 EINDHOVEN VAN START

Zo luidt de kop op de voorpagina van het Eindhovens Dagblad vandaag met als ondertitel “Tweede grote busproject in regio Eindhoven kost maximaal 77,5 miljoen euro”. Dit alles door het kappen van de bomen op de Churchill- en Sterrenlaan langs de komende busbaan. Gemeld wordt dat het HOV-2 project eind 2016 gereed moet zijn.


En er zijn opvallende zaken te melden: er komt een nieuw groot overdekt busstation bij het Winkelcentrum Woensel waarmee in de tweede helft van 2013 begonnen wordt. Van hieruit kan men het winkelcentrum en het ziekenhuis lopende bereiken.

Daarnaast schijnt het gelukt te zijn om de financiën bij elkaar te krijgen voor de bouw van twee zgn. Luikse tunnels, waardoor de bussen niet meer hoeven te stoppen voor de Rondweg. Begin van de bouw is in 2014.

De krant heeft zijn pagina twee en drie ook besteed aan het HOV. Uit de mond van René Schepers, de projectmanager van de gemeente Eindhoven, valt te op te maken dat “er geen ombouw van gevel tot gevel” zal plaatsvinden, maar dat er gebruik gemaakt wordt van wat er aan goede dingen al is. Gepoogd zal worden de reistijd tussen Nuenen en Eindhoven Station CS tot 18 minuten te beperken. Men hoopt zo evensnel of sneller te zijn dan de auto. Die auto's leveren overigens een hele baan van twee gedeelten in.

Binnen Eindhoven zal de bus 6 tot 8 keer per uur rijden, naar Nuenen elk kwartier. Er komen bij de haltes plaatsen waar je je fiets kunt neerzetten. Wat betreft de HOV-bus, die zal al zijn beginnersfouten achter zich gelaten moeten hebben. Er is met het ontwerp van de route rekening gehouden met de mogelijkheid om later alsnog over te kunnen stappen op een tram.

Artikels in het Eindhovens Dagblad:

  1. Jan Speelman, Aanleg HOV2 Eindhoven van start, ED 14/2/2012, blz.1

  2. Jan Speelman, Ruim baan voor de snelle bus, ED 14/2/2012, blz. 2 en 3

Voor de beide artikels klik HIER


RESULTAAT MINI-ENQUÊTE: EINDHOVEN MOET MEER AUTOVRIJ ZIJN.

Op de website van het Eindhovens Dagblad is een mini-enquête gehouden met de vraag of het goed is dat het openbaar vervoer op het HOV2-traject boven de auto wordt geplaatst.



De resultaten nadat 300 mensen de enquête hebben ingevuld zijn:

mogelijkheid 1 Ja, Eindhoven zou nog meer autovrij moeten zijn (keuze 50 %)

mogelijkheid 2 Ja, als het alleen op dit traject is (16 %)

mogelijkheid 3, Nee, automobilisten moeten boven het OV geplaatst worden (17 %)

mogelijkheid 4, Nee, autorijders moeten boven alles voorrang krijgen (17%)

DE BOMEN DIE VERDWIJNEN

17/2 Op de Sterrenlaan zijn de bomen op de middenberm verdwenen, maar dat is nog niet het geval op de Churchilllaan. De vijf dagen die staan voor het verwijderen van de bomen zijn niet voldoende.








14/2 De aktiviteiten voor het verwijderen van de bomen op de Churchilllaan zijn na twee dagen niet verder gekomen dan zo'n tien bomen van de 164. Dus dat vraagt nog heel wat maanden als dat zo doorgaat.

maandag 13 februari 2012

BEGIN AKTIVITEITEN HOV-2 EINDHOVEN: BOMEN VERDWIJNEN

De komende dagen verdwijnen de bomen op het noord-oostelijk gedeelte van de HOV-2 in wording. We volgen de ontwikkelingen op de voet. Vanaf 13 februari vindt het omzagen plaats. Om de huidige situatie vast te leggen hier vast een eerste overzicht. Later deze week zullen de werkzaamheden ook in beeld verschijnen.

Het gedeelte van de verdwijnende bomen loopt van het Winkelcentrum Woensel via de Churchill- en Sterrenlaan naar de gemeente Nuenen.

Half april volgen de verdere werkzaamheden voor de HOV-2 route.














Plaatsbepaling van de foto's:

1a. Bij halte Winkelcentrum Woensel met lijn 21 die hier elk uur vertrekt naar Gerwen.
2a. De Churchilllaan richting Woensel-Oost.
3a. Een terugblik vanaf de Churchilllaan naar Winkelcentrum Woensel
4a. Het viaduct over de Kennedylaan, de grote uitvalsweg naar de A2, A50 en A58.
5a. De Sterrenlaan richting de ROC met 7000 studenten.

Het Eindhovens Dagblad houdt zich ook bezig met de HOV-2. Klik hier.

woensdag 28 december 2011

EINDHOVEN SNIJDT EIGEN ONTWIKKELING OV AF BIJ AANPAK HOV-2 BAAN

De komende tijd zal dit weblog d.m.v. foto's aandacht schenken aan de aanleg van de HOV-2 baan in Eindhoven. De aparte HOV-2 baan zal lopen van Nuenen naar Eindhoven High Tech Campus via Winkelcentrum Woensel, Station Eindhoven CS en het centrum. Het idee van de eerdere HOV-bus voor het gebruik maken van magnetische geleiding is verlaten. Dit na teleurstellende en stopgezette ervaringen ermee op de HOV-1 routes naar Veldhoven en Airport Eindhoven.

Het is meer dan een mooie, aparte HOV-baan.

Een mooie HOV-baan is niet het enige bijzondere aan dit project. Zonder de toepassing van een duidelijke ontwerpfilosofie de HOV en de OV-lijnen waardig zal de kwalitatieve stap vooruit nooit in praktijk omgezet kunnen worden:

Het grootste probleem is, dat de bundeling van buslijnen bij de huidige aanpak niet tot stand komt. Door buslijnen op een gedeelte van hun route op de drie centrale assen te bundelen en die delen door de HOV-2 te laten uitvoeren kan de kwalitatieve stap wel vooruit gezet worden.

De overgebleven delen van die buslijnen krijgen daarbij een andere functie: ze worden toeleveranciers (de zgn. feeders) naar die centrale assen. De financiële besparingen die zo op het gewone busnet worden gemaakt kunnen ingezet worden om die toevoerlijnen te verbeteren of verder uit te breiden (b.v. d.m.v. een stadsdeellijn). De milieuwinst op die centrale assen zal aanzienlijk zijn.

Aantal reizigers en snelheid. Ontwikkelen van het centrum

Door het ontbreken van die bundeling zullen op de centrale assen de bestaande buslijnen blijven rijden (zo'n 8- 9 lijnen per as). De HOV-2 zal dus niet verder komen dan een “busje extra” . Dat heeft negatieve konsekwenties voor het aantal reizigers op die nieuwe HOV-lijn.

Anderzijds rijden er te veel bussen op de HOV-banen, waardoor de snelheid uit het geheel gehaald wordt. Zo bereik je het doel nooit om de HOV-2 even snel of sneller te laten rijden dan de auto.

De centrale as in het centrum moet verder uitgebreid worden voor het OV-verkeer in beide richtingen op het gedeelte Emmasingel tot aan de OV-baan van de Stratumse Dijk. Dan komt de prikkel duidelijker tot uiting om van dat gedeelte een boulevard te maken met gunstige uitwerking op het centrumgebied als verblijf voor consumenten.

Ontbreken van dynamiek
Door het niet bundelen van de bussen op de HOV-2 baan ontbreekt de dynamiek om een aantrekkelijke lijn te worden. De reizigersaantallen zullen te weinig stijgen. Hierdoor snijdt de stad haar eigen mogelijkheden af om op langere termijn de HOV-2 om te kunnen zetten tot een tramlijn.

De stad blijft zo doormodderen met haar openbaar vervoer en de kwalitatieve verbetering zal niet plaatsvinden ondanks de investeringen.

Voor informatie over Light Towns en de HOV, zie de info en het filmpje van de Transdevgroup, waarvan ook Hermes (de vervoerder van de Eindhovense stad en regio) deel uitmaakt. Klik hier.

TOEVOEGING 1:

Aan de hand van het busvervoer in Hilversum wordt de Eindhovense situatie helder: de bussen voor het station daar maken voor binnenkomst en vertrek gebruik van een busbaan. Dat wordt in Eindhoven precies hetzelfde.

Dus de HOV-2 wordt een gewone busbaan gebruikt door alle andere buslijnen op de 2-3 hoofdassen. Maar waarop ook een luxere HOV-bus gaat rijden. Een echte HOV-baan komt dan alleen voor op het zuidelijk gelegen gedeelte vanaf Hotel Van der Valk tot aan de High Tech Campus en dit is maar een klein deel van de hele route.

Als conclusie: dit is toch wel een heel magere invulling van een HOV-2 project en past als zodanig niet in de HOV-filosofie op basis waarvan de vele subsidies zijn verkregen. Of vergissen we ons?

Zie voor de presentatie van de HOV-2 website over wat de HOV betekent voor de Brainportregio Eindhoven, klik HIER.


TOEVOEGING 2:

Nieuwe ontwikkelingen.

Het lijkt me fair om aan te geven, dat in de ontwikkeling van de banen niet alles kommer en kwel is. Zo is het gelukt om met twee verrassingen te komen:

1. Er is aangekondigd, dat er twee zgn. Luikse tunnels komen op het kruispunt Rondweg met de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Dit betekent minder tijdsverlies omdat dan niet gewacht hoeft te worden voor een stoplicht.

2. Ook komt er een busstation bij Winkelcentrum Woensel/Catharinaziekenhuis. Eerder was men van plan dit onderdeel uit te stellen, omdat de HOV-lijn naar richting Son en Noord-Oost Brabant voorlopig niet aangelegd gaat worden.

Eindhoven: Omvangrijk HOV-net in Nederland?

Ik kan het enthousiasme niet delen van dhr. T. Schouwenaar (procesmanager HOV2), die in het Eindhovens Dagblad van 14 februari meldt:

“Eindhoven is straks een van de weinige steden in Nederland met zo'n omvangrijk netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer”

Dat er HOV-bussen op busbanen gaan rijden verklaart die banen nog niet tot HOV-banen. In dat laatste geval zou er geen gewone bus meer te zien zijn. En op de hoofdas Winkelcentrum Woensel tot Centraal Station gaan per uur per richting 21 tot 25 bussen rijden, waarvan 6-8 HOV-bussen.

Anderzijds wordt de HOV-filosofie zelfs verlaten op de eerdere HOV-routes naar Veldhoven en Airport. Daar zijn lijn 13 en 15 bijgekomen, die uitgevoerd worden met normale bussen. De HOV-banen worden daarbij gedegradeerd tot gewone busbanen.

Citaat van dhr. T. Schouwenaar in: Jan Speelman Ruimbaan voor de snelle bus, Eindhovens Dagblad, 14/02/2012, blz. 2

(toevoeging 1: eind december 2011) (toevoeging 2: 16 februari 2012)

maandag 19 december 2011

EEN GOED OV-JAAR 2012 + WENSEN AAN HOV-2 EINDHOVEN

IN 2012 WORDT BEGONNEN
met de HOV-2 voor het gedeelte Sterrenlaan – Churchilllaan

(klik hier voor het Beeldkwaliteitsplan HOV-2 Eindhoven)



WENSELIJK IS

VOOR DE KEUZE IN 2012 voor het centrumgedeelte van de HOV-2


Het gedeelte Emmasingel - Keizersgracht - Van Abbemuseum - P.C. Hooftstraat wordt omgevormd tot een boulevard.

De bussen rijden in beide richtingen over deze baan.

Dit zal de doorstroming en de snelheid van de toekomstige HOV bevorderen.

Deze route moet beschouwd worden als de LEVENSLIJN van de stad.

Op langere termijn worden de buslijnen die erop (gaan) rijden gebundeld.

Voor een voorbeeld van een boulevard voor het OV, zie het filmpje hierboven.

vrijdag 27 mei 2011

TRAMPLANNEN EINDHOVEN 2008-2010 (Burgerinitiatief)




Hierbij de plannen, die als burgerinitiatief ingediend zijn bij de gemeenteraad van Eindhoven in de jaren 2008 tot 2010. Dit heeft geleid tot de beslissing van die gemeenteraad om alle HOV-lijnen vanaf de HOV-2 "tramproof" in ruimtelijke zin te maken. Nu de derde notitie. De eerdere notitie’s worden later nog behandeld.


In het voorwoord van de derde notitie JA, TRAM IN EINDHOVEN van januari 2009 wordt aangegeven, dat de HOV-2 lijn een volgende mijlpaal is in de geschiedenis van het openbaar vervoer in Eindhoven. En dat dient door een nieuwe aanpak in de vervoersfilosofie, de vervoerswijze en de flankerende maatregelen gestalte te krijgen.

NIEUWE VERVOERSFILOSOFIE
In de nieuwe vervoersfilosofie wordt uitgegaan van een integrale benadering van het openbaar vervoer in Eindhoven. Op de corridors (waar nu op elk tot 9 buslijnen lopen) worden de grote vervoersstromen afgehandeld met een tram. De bussen die daar eerst reden worden in de plannen toeleveranciers van de corridors. (de zgn. “feeders”).

In de stad zijn op de HOV-2 lijn twee van die corridors: de eerste in het noorden op het gedeelte Winkelcentrum Woensel tot aan het Centraal Station. De tweede op het gedeelte Centraal Station tot de Aalsterweg ten zuiden van de rondweg.

VERVOERSWIJZE: PHILEAS OF TRAM
Over de vervoerswijze wordt een vergelijking gemaakt naar wat een Phileas en een tram per dag aankunnen aan reizigers. Zoals al eerder is aangegeven is aannemelijk gemaakt dat op deze HOV-2 route nu al van 45.000 reizigers per dag uitgegaan kan worden. Bij de Phileas mag een jaarlijks groeicijfer van 5% aan reizigers en bij een tram van 9% verwacht worden.

Er wordt in de notitie een berekening gemaakt van het vervoer van die reizigers en de te verwachten groei daarvan in de toekomst. Resultaat is dat bij een 10- en 5- minuten dienst de gelede Phileas het genoemde aantal reizigers niet kan vervoeren. De tram bij een 6 minuten dienst wel en heeft nog enige ruimte voor groei (zelfs bij een 3 minuten dienst in de spits).
Een dubbelgelede Phileas heeft gezien zijn lengte negatieve punten (b.v. wegligging), zoals in Utrecht bij een vergelijkbare lange bus. In die stad gaat men o.a. om die reden over op een tram.

MILIEUVOORDELEN TRAM
De tram heeft ook aanzienlijke milieuvoordelen: de uitstoot daarvan in de stad is nihil. Worden de bussen als feeders voor de corridor ingezet, dan zal de CO2 per jaar met de inzet van een tram verminderen met 34.000 kilo CO2

FLANKERENDE MAATREGELEN
Belangrijk is eveneens, dat er een aantal flankerende maatregelen worden genomen om de HOV-2 lijn te ondersteunen:



  • Ervoor zorgen, dat er meer mensen in het woon-/werkverkeer met de tram gaan>

  • De binnenstad autoluw maken

  • De doorstroom van de tram moet gegarandeerd worden door stoplichten op groen

  • De tram in de binnenstad concentreren op de Emmasingel en die tot boulevard opwaarderen


  • Aan de rand van de stad moeten P+R voorzieningen verschijnen

  • Er moet via de media wekelijks reclame gemaakt worden voor de vervoerslijnen in de stad

  • Gebruik maken van groene stroom voor een duurzame tram


CONCLUSIE EN STAPPENPLAN
Als conclusie wordt gesteld, dat de tram het enige vervoermiddel is dat per dag 45.000 reizigers kan vervoeren op deze HOV-2 lijn. En toegerust kan worden op verder groei van reizigers in de toekomst.

Aan de gemeenteraad wordt een stappenplan voorgelegd, waarbij rekening gehouden wordt met de aanleg van een tram op middellange termijn.



  • In de uitvoering wordt eerst gebruik gemaakt van gelede bussen

  • Daarna wordt begonnen met de voorbereiding op de upgrading van de lijn d.m.v. een tram

  • Op middellange termijn kan men beginnen met de aanleg van de tramlijn