maandag 20 augustus 2012

GROTE VERANDERINGEN BIJ TRAM EN BUS IN PRAAG BEGIN SEPTEMBER



Begin september wordt de lijnvoering van het openbaar vervoer in Praag drastisch veranderd. Er moet flink bezuinigd worden in de stad en het OV moet het met EURO 16 miljoen minder doen. Daartoe gaan op lijnen die parallel aan elkaar lopen de tram of de bus verdwijnen, maar de frequentie van de overblijvende lijn wordt wel verhoogd. Er wordt gesproken over het verdwijnen van 60 bus- en tramlijnen. Ze zullen vervangen worden door een aantal hoofdtramlijnen. Daarnaast komen er meer lijnen met een Metrobus met een eigen baan (HOV's), die snel door de stad kunnen lopen.

Dat er gekeken gaat worden of het hele OV-lijnenpark niet efficiënter en effectiever aangepakt kan worden, is geen overbodige luxe. Tevens zou er meer gedaan moeten worden aan een goede doorstroming van de trams in de stad, want dat stropt op sommige lijnen geweldig.

Critici vragen zich af of het aanleggen van HOV-buslijnen nu zo'n goed idee is. Praag is immers een tramstad. En of je op die manier niet het paard achter de wagen aan het spannen bent. Maar de stedelijke autoriteiten willen snel wat doen aan de kosten en gaan hun plan begin september invoeren. Er schijnt ook nogal wat geld verdwenen te zijn in dubieuze contracten van het vervoersbedrijf met derden. Onlangs werden de kantoren van het vervoersbedrijf bestormd door de politie om de boeken eens te bekijken. Overigens blijkt het afzien van malversaties en corruptie nog een hele tour in dit land.

Daarnaast zijn er grote leningen afgesloten om nieuwe tramvoertuigen aan te schaffen, die de oude bakken kunnen vervangen. En die leningen moeten terugbetaald worden.

Te hopen is, dat na enige tijd de nieuwe ontwikkelingen met deskundigen nog eens goed bekeken gaan worden, want dat er iets moest gebeuren is geen verrassing.

Zie ook het artikel over verandering van de OV-lijnen:
- Dominik Juno,  City Hall defends controversial September reworking of Prague transit system. (KLIK hier)
En het artikel over vermeende malversaties:
- Till Janzer, Eine Razzia, ein Rausschluss und der Machtkampf in Prag. (KLIK hier
Artikel over de veranderingen in het lijnennet:
- Magdalena Hrozínková, Nouvelle organisation en vue pour les transports en commun pragois. (KLIK hier)

Voor veranderingen in bus- en tramlijnen (in het Tsjechisch) zie filmpje halverwege het artikel (KLIK hier)

(aanvulling 21 augustus 2012)



Het filmpje is een beeld van het tramverkeer in Praag vooral in de omgeving van Modrany en Barrandov.

donderdag 10 mei 2012

VVD-FRACTIE 2E KAMER: OP ELK VERZOEK VAN GEMEENTEN VOOR GELD TRAM ALTIJD EEN " NUL" OP HET REQUEST


In een uitzending van RTV-Noord van 8 mei verklaarde verkeerswoordvoerder van de VVD-fractie in de Tweede Kamer, dhr. Aptroot, dat de VVD als een gemeente vraagt om een rijksbijdrage voor de uitvoering van een tramplan dat het antwoord van zijn fractie altijd NUL zal zijn.

Hij deed zijn uitspraak in een bijeenkomst in Groningen op uitnodiging van tegenstanders van een aanleg van de tram en de plaatselijke VVD-fractie.

Het gemeentebestuur van Groningen ziet het liefst dat de tram in 2016 in de stad gaat rijden. En komend jaar moet begonnen worden met de aanleg.

Maar of het zover komt? De toekomst zal het uitwijzen.

Eerdere subsidies verleend door de VVD
Interessant is het te weten wanneer bij de VVD de knop omgegaan is voor deze infrastructurele werken. We herinneren ons nog een subsidie van EURO 110 miljoen vorig jaar van de VVD-minister van Verkeer, mevr. Schultz-van-Haegen voor de vertramming van de buslijn naar de Uithof in Utrecht. (voor het bericht hierover klik HIER)
 
Net zoals bij het Utrechtse voorbeeld is het Groningse tramplan gebaseerd op uitgebreid onderzoek. Ook hier is de tram goedkoper in de exploitatie dan de bus.(zie onderzoek HIER) Na goedkeuring van de plannen door stad en provincie en een aanvrage voor een lening bij het Europees Investerings Fonds (EIB) zit men nu in de uitwerkingsfase en in het aanbestedingsproces.(voor info klik HIER)
  

dinsdag 1 mei 2012

HOV-2 EINDHOVEN AANLEG INFRASTRUCTUUR


De grote infrastructurele werkzaamheden voor de HOV-2 zijn begonnen op het noord-oostelijke deel van de route van Winkelcentrum-Woensel via de Sterrenlaan naar Nuenen. Op de beelden hieronder wordt zichtbaar dat al het verkeer in beide richtingen de komende tijd voor het grootste gedeelte op de zuidelijke baan zal rijden (foto 1).
Alle verkeer op de Sterrenlaan op de zuidbaan









Op het meeste oostelijke gedeelte tegen de gemeentegrens met Nuenen aan wordt nu gewerkt aan de HOV-2 baan op de zuidelijke baan (overige foto's). Al het verkeer zit hier op de noordelijke baan.

Wat betreft de verdere werkzaamheden zal het accent liggen op veranderingen aan de banen voor het autoverkeer, pas later komt de aanpassing voor de HOV-2. Dat is voor het grootste deel op het noordelijke deel. Het verkeer wordt de komende tijd op het zuidelijk gedeelte afgehandeld. De kruispunten zullen geregeld afgesloten worden, ook voor het busverkeer.

Begin van de aanleg van de HOV-2 baan tegen Nuenen aan
















Zuidelijke HOV-baan bij kruispunt met Nuenenseweg
















Werk aan HOV-2 gezien van oost naar west














Aanleg HOV-2 baan richting Nuenen gezien



maandag 2 april 2012

Nieuwe tramlijn Montpellier open op 7 april 2012



De stad Montpellier (F) gaat gestaag verder met de uitbreiding van haar tramnet. Op 7 april wordt lijn 3 officieel geopend, evenals een eerste deel van lijn 4. Aan de laatstgenoemde lijn wordt nog verder gewerkt. Elke tramlijn heeft een eigen, bijzondere buitenkant van de tram. In het filmpje wordt de laatste hand gelegd aan de bijzondere buitenkant van de tramrijtuigen voor lijn 3.

Voor meer informatie over de hele periode van aanleg van lijn 3 zie HIER

TRAMFESTIVAL IN MAART 2012
Al eerder dit jaar gaf Montpellier (F) een tramshow waaraan al haar verschillende trams deel namen.




dinsdag 20 maart 2012

BILLBOARDS KONDIGEN GROTE WERKEN HOV-2 EINDHOVEN AAN - geen hiërarchie tussen bussoorten van invloed op snelheid-


Sinds een week verschijnen er in de omgeving van de HOV-2 (noord) route billboards. Ze maken duidelijk dat de komende maand het grote werk van de aanleg van busbanen en het aanpassen van de delen, die overblijven voor de auto, gaat beginnen.

Op de keper beschouwd heeft dit nieuwe bussysteem als motto “STAP IN EEN LUXE BUS EN JE BENT ER EERDER” . Hierbij is het direct oorzakelijk verband tussen “luxe bus” en “snelheid” ver te zoeken. De ontbrekende schakel om dit wel te laten gebeuren is een eigen busbaan creëren alleen voor de HOV-voertuigen. Maar dat is hier in Eindhoven niet het geval. Het hybride bussysteem dat zo verschijnt is zeldzaam in vergelijking met andere landen.



HOV-Eindhoven in internationale vergelijking
Zo is bij het BRT (Bus Rapid Transit)-systeem van Bogotá (Trans Milenio) (foto rechts), Istanbul (Metrobüs) (foto hieronder links) en die van Parijs (T-Zen) (zie film hieronder) een hiërarchie aangebracht tussen de HOV- en de gewone bussen. De belangrijkste lijnen zijn de BRT-lijnen, die o.a. voor het bereiken van hun snelheid niet te maken hebben met de langzamere normale bussen. Elk systeem heeft dus zijn eigen baan. Zo niet in Eindhoven, daar is geen sprake van een dergelijke hiërarchisering. Alle bussen rijden op dezelfde busbanen.

Vraag daarbij is of het HOV-experiment in Eindhoven een gelukkige toekomst zal hebben. Doordat alle OV-vervoer via de busbaan gaat rijden komt de snelheid onder druk te staan.

Waarom moet Eindhoven een eigen hybride systeem opbouwen in weerwil van de BRT-voorbeelden in bovengenoemde steden? De uitvoering is zo gericht op het onderbrengen van bijna alle buslijnen op deze baan, met af en toe een wat luxere bus, dat er geen sprake is van een HOV/BRT-aanpak in eigenlijke zin.

Hieronder een presentatiefilm van de T-Zen in Parijs.


Hieronder een duidelijke hiërarchie tussen de HOV- en de normale bussen.














Impressie HOV-beeld Noord en Zuid klik HIER
Voor het HOV-2-project in het Engels klik HIER

Zie ook publicatie "Iets" doen met schaalverbreding. Hybride OV-systemen lightrail en BRT. E. van Dijk en H. van Waveren, 2009 (klik HIER)

Ook is er een flyer verschenen van een recent onderzoek naar HOV's in Europa. (Klik HIER) Voor het hele onderzoek klik HIER



(bijgewerkt op 19 mei 2012)

dinsdag 14 februari 2012

AANLEG HOV-2 EINDHOVEN VAN START

Zo luidt de kop op de voorpagina van het Eindhovens Dagblad vandaag met als ondertitel “Tweede grote busproject in regio Eindhoven kost maximaal 77,5 miljoen euro”. Dit alles door het kappen van de bomen op de Churchill- en Sterrenlaan langs de komende busbaan. Gemeld wordt dat het HOV-2 project eind 2016 gereed moet zijn.


En er zijn opvallende zaken te melden: er komt een nieuw groot overdekt busstation bij het Winkelcentrum Woensel waarmee in de tweede helft van 2013 begonnen wordt. Van hieruit kan men het winkelcentrum en het ziekenhuis lopende bereiken.

Daarnaast schijnt het gelukt te zijn om de financiën bij elkaar te krijgen voor de bouw van twee zgn. Luikse tunnels, waardoor de bussen niet meer hoeven te stoppen voor de Rondweg. Begin van de bouw is in 2014.

De krant heeft zijn pagina twee en drie ook besteed aan het HOV. Uit de mond van René Schepers, de projectmanager van de gemeente Eindhoven, valt te op te maken dat “er geen ombouw van gevel tot gevel” zal plaatsvinden, maar dat er gebruik gemaakt wordt van wat er aan goede dingen al is. Gepoogd zal worden de reistijd tussen Nuenen en Eindhoven Station CS tot 18 minuten te beperken. Men hoopt zo evensnel of sneller te zijn dan de auto. Die auto's leveren overigens een hele baan van twee gedeelten in.

Binnen Eindhoven zal de bus 6 tot 8 keer per uur rijden, naar Nuenen elk kwartier. Er komen bij de haltes plaatsen waar je je fiets kunt neerzetten. Wat betreft de HOV-bus, die zal al zijn beginnersfouten achter zich gelaten moeten hebben. Er is met het ontwerp van de route rekening gehouden met de mogelijkheid om later alsnog over te kunnen stappen op een tram.

Artikels in het Eindhovens Dagblad:

  1. Jan Speelman, Aanleg HOV2 Eindhoven van start, ED 14/2/2012, blz.1

  2. Jan Speelman, Ruim baan voor de snelle bus, ED 14/2/2012, blz. 2 en 3

Voor de beide artikels klik HIER


RESULTAAT MINI-ENQUÊTE: EINDHOVEN MOET MEER AUTOVRIJ ZIJN.

Op de website van het Eindhovens Dagblad is een mini-enquête gehouden met de vraag of het goed is dat het openbaar vervoer op het HOV2-traject boven de auto wordt geplaatst.



De resultaten nadat 300 mensen de enquête hebben ingevuld zijn:

mogelijkheid 1 Ja, Eindhoven zou nog meer autovrij moeten zijn (keuze 50 %)

mogelijkheid 2 Ja, als het alleen op dit traject is (16 %)

mogelijkheid 3, Nee, automobilisten moeten boven het OV geplaatst worden (17 %)

mogelijkheid 4, Nee, autorijders moeten boven alles voorrang krijgen (17%)

DE BOMEN DIE VERDWIJNEN

17/2 Op de Sterrenlaan zijn de bomen op de middenberm verdwenen, maar dat is nog niet het geval op de Churchilllaan. De vijf dagen die staan voor het verwijderen van de bomen zijn niet voldoende.








14/2 De aktiviteiten voor het verwijderen van de bomen op de Churchilllaan zijn na twee dagen niet verder gekomen dan zo'n tien bomen van de 164. Dus dat vraagt nog heel wat maanden als dat zo doorgaat.

maandag 13 februari 2012

BEGIN AKTIVITEITEN HOV-2 EINDHOVEN: BOMEN VERDWIJNEN

De komende dagen verdwijnen de bomen op het noord-oostelijk gedeelte van de HOV-2 in wording. We volgen de ontwikkelingen op de voet. Vanaf 13 februari vindt het omzagen plaats. Om de huidige situatie vast te leggen hier vast een eerste overzicht. Later deze week zullen de werkzaamheden ook in beeld verschijnen.

Het gedeelte van de verdwijnende bomen loopt van het Winkelcentrum Woensel via de Churchill- en Sterrenlaan naar de gemeente Nuenen.

Half april volgen de verdere werkzaamheden voor de HOV-2 route.














Plaatsbepaling van de foto's:

1a. Bij halte Winkelcentrum Woensel met lijn 21 die hier elk uur vertrekt naar Gerwen.
2a. De Churchilllaan richting Woensel-Oost.
3a. Een terugblik vanaf de Churchilllaan naar Winkelcentrum Woensel
4a. Het viaduct over de Kennedylaan, de grote uitvalsweg naar de A2, A50 en A58.
5a. De Sterrenlaan richting de ROC met 7000 studenten.

Het Eindhovens Dagblad houdt zich ook bezig met de HOV-2. Klik hier.