maandag 3 september 2012
maandag 20 augustus 2012
GROTE VERANDERINGEN BIJ TRAM EN BUS IN PRAAG BEGIN SEPTEMBER
Daarnaast zijn er grote leningen afgesloten om nieuwe tramvoertuigen aan te schaffen, die de oude bakken kunnen vervangen. En die leningen moeten terugbetaald worden.
- Dominik Juno, City Hall defends controversial September reworking of Prague transit system. (KLIK hier)
En het artikel over vermeende malversaties:
- Till Janzer, Eine Razzia, ein Rausschluss und der Machtkampf in Prag. (KLIK hier)
Artikel over de veranderingen in het lijnennet:
- Magdalena Hrozínková, Nouvelle organisation en vue pour les transports en commun pragois. (KLIK hier)
Voor veranderingen in bus- en tramlijnen (in het Tsjechisch) zie filmpje halverwege het artikel (KLIK hier)
(aanvulling 21 augustus 2012)
donderdag 10 mei 2012
VVD-FRACTIE 2E KAMER: OP ELK VERZOEK VAN GEMEENTEN VOOR GELD TRAM ALTIJD EEN " NUL" OP HET REQUEST
Eerdere subsidies verleend door de VVD
dinsdag 1 mei 2012
HOV-2 EINDHOVEN AANLEG INFRASTRUCTUUR
Alle verkeer op de Sterrenlaan op de zuidbaan |
Begin van de aanleg van de HOV-2 baan tegen Nuenen aan |
Zuidelijke HOV-baan bij kruispunt met Nuenenseweg |
Werk aan HOV-2 gezien van oost naar west |
Aanleg HOV-2 baan richting Nuenen gezien |
maandag 2 april 2012
Nieuwe tramlijn Montpellier open op 7 april 2012
Voor meer informatie over de hele periode van aanleg van lijn 3 zie HIER
TRAMFESTIVAL IN MAART 2012
Al eerder dit jaar gaf Montpellier (F) een tramshow waaraan al haar verschillende trams deel namen.
dinsdag 20 maart 2012
BILLBOARDS KONDIGEN GROTE WERKEN HOV-2 EINDHOVEN AAN - geen hiërarchie tussen bussoorten van invloed op snelheid-
Op de keper beschouwd heeft dit nieuwe bussysteem als motto “STAP IN EEN LUXE BUS EN JE BENT ER EERDER” . Hierbij is het direct oorzakelijk verband tussen “luxe bus” en “snelheid” ver te zoeken. De ontbrekende schakel om dit wel te laten gebeuren is een eigen busbaan creëren alleen voor de HOV-voertuigen. Maar dat is hier in Eindhoven niet het geval. Het hybride bussysteem dat zo verschijnt is zeldzaam in vergelijking met andere landen.
HOV-Eindhoven in internationale vergelijking
Zo is bij het BRT (Bus Rapid Transit)-systeem van Bogotá (Trans Milenio) (foto rechts), Istanbul (Metrobüs) (foto hieronder links) en die van Parijs (T-Zen) (zie film hieronder) een hiërarchie aangebracht tussen de HOV- en de gewone bussen. De belangrijkste lijnen zijn de BRT-lijnen, die o.a. voor het bereiken van hun snelheid niet te maken hebben met de langzamere normale bussen. Elk systeem heeft dus zijn eigen baan. Zo niet in Eindhoven, daar is geen sprake van een dergelijke hiërarchisering. Alle bussen rijden op dezelfde busbanen.
Vraag daarbij is of het HOV-experiment in Eindhoven een gelukkige toekomst zal hebben. Doordat alle OV-vervoer via de busbaan gaat rijden komt de snelheid onder druk te staan.
Waarom moet Eindhoven een eigen hybride systeem opbouwen in weerwil van de BRT-voorbeelden in bovengenoemde steden? De uitvoering is zo gericht op het onderbrengen van bijna alle buslijnen op deze baan, met af en toe een wat luxere bus, dat er geen sprake is van een HOV/BRT-aanpak in eigenlijke zin.
Hieronder een presentatiefilm van de T-Zen in Parijs.
Hieronder een duidelijke hiërarchie tussen de HOV- en de normale bussen.
Impressie HOV-beeld Noord en Zuid klik HIER
Voor het HOV-2-project in het Engels klik HIER
Zie ook publicatie "Iets" doen met schaalverbreding. Hybride OV-systemen lightrail en BRT. E. van Dijk en H. van Waveren, 2009 (klik HIER)
Ook is er een flyer verschenen van een recent onderzoek naar HOV's in Europa. (Klik HIER) Voor het hele onderzoek klik HIER
(bijgewerkt op 19 mei 2012)
dinsdag 14 februari 2012
AANLEG HOV-2 EINDHOVEN VAN START
Zo luidt de kop op de voorpagina van het Eindhovens Dagblad vandaag met als ondertitel “Tweede grote busproject in regio Eindhoven kost maximaal 77,5 miljoen euro”. Dit alles door het kappen van de bomen op de Churchill- en Sterrenlaan langs de komende busbaan. Gemeld wordt dat het HOV-2 project eind 2016 gereed moet zijn.
En er zijn opvallende zaken te melden: er komt een nieuw groot overdekt busstation bij het Winkelcentrum Woensel waarmee in de tweede helft van 2013 begonnen wordt. Van hieruit kan men het winkelcentrum en het ziekenhuis lopende bereiken.
Daarnaast schijnt het gelukt te zijn om de financiën bij elkaar te krijgen voor de bouw van twee zgn. Luikse tunnels, waardoor de bussen niet meer hoeven te stoppen voor de Rondweg. Begin van de bouw is in 2014.
De krant heeft zijn pagina twee en drie ook besteed aan het HOV. Uit de mond van René Schepers, de projectmanager van de gemeente Eindhoven, valt te op te maken dat “er geen ombouw van gevel tot gevel” zal plaatsvinden, maar dat er gebruik gemaakt wordt van wat er aan goede dingen al is. Gepoogd zal worden de reistijd tussen Nuenen en Eindhoven Station CS tot 18 minuten te beperken. Men hoopt zo evensnel of sneller te zijn dan de auto. Die auto's leveren overigens een hele baan van twee gedeelten in.
Binnen Eindhoven zal de bus 6 tot 8 keer per uur rijden, naar Nuenen elk kwartier. Er komen bij de haltes plaatsen waar je je fiets kunt neerzetten. Wat betreft de HOV-bus, die zal al zijn beginnersfouten achter zich gelaten moeten hebben. Er is met het ontwerp van de route rekening gehouden met de mogelijkheid om later alsnog over te kunnen stappen op een tram.
Artikels in het Eindhovens Dagblad:
Jan Speelman, Aanleg HOV2 Eindhoven van start, ED 14/2/2012, blz.1
Jan Speelman, Ruim baan voor de snelle bus, ED 14/2/2012, blz. 2 en 3
Voor de beide artikels klik HIER
RESULTAAT MINI-ENQUÊTE: EINDHOVEN MOET MEER AUTOVRIJ ZIJN.
Op de website van het Eindhovens Dagblad is een mini-enquête gehouden met de vraag of het goed is dat het openbaar vervoer op het HOV2-traject boven de auto wordt geplaatst.
De resultaten nadat 300 mensen de enquête hebben ingevuld zijn:
mogelijkheid 1 Ja, Eindhoven zou nog meer autovrij moeten zijn (keuze 50 %)
mogelijkheid 2 Ja, als het alleen op dit traject is (16 %)
mogelijkheid 3, Nee, automobilisten moeten boven het OV geplaatst worden (17 %)
mogelijkheid 4, Nee, autorijders moeten boven alles voorrang krijgen (17%)
DE BOMEN DIE VERDWIJNEN
17/2 Op de Sterrenlaan zijn de bomen op de middenberm verdwenen, maar dat is nog niet het geval op de Churchilllaan. De vijf dagen die staan voor het verwijderen van de bomen zijn niet voldoende.