donderdag 14 januari 2010

HET BLIJFT SPOKEN MET HET ONDERZOEK VAN GOUDAPPEL

Dinsdag 12 januari 2010 vergaderde de gemeentelijke commissie, die zich onder andere bezighoudt met verkeer en vervoer. Twee punten stonden op de agenda, die  betrekking hadden op dit onderwerp: de HOV en het mobiliteitsfonds. Bij de HOV ging het om het instemmen met het HOV-netwerk in de regio Zuid-oost-Brabant.



spookstuk
De never ending story over het vermeende rapport van Goudappel betreffende de voertuigkeuze voor de tweede HOV-lijn zet zich voort. Al vier keer zijn er hierover vragen gesteld. Iedereen is geïnteresseerd in de inhoud hiervan. Door toeval kwam het bestaan van dit stuk aan het licht. De wethouder schiet voortdurend in een krimp en wil geen millimeter toegeven. Het rapport is in zijn ogen geen rapport, maar een onvoldragen stuk van onvoldoende kwaliteit. Bovendien heeft de stuurgroep van de SRE over de HOV-2 besloten dat het geen deel van de besprekingen kan zijn. De wethouder heeft het exemplaar weggegooid en bestaat dus niet meer.

Kritische vragen van de VVD over de in-en outs van het stuk, ondersteund door de Ouderenpartij, de PvdA en GroenLinks, konden de wethouder niet vermurwen. Een voorstel van de VVD om het onderzoek opnieuw beschikbaar te krijgen via het onderzoeksbureau en te laten voorzien van kanttekeningen door de wethouder kon geen genade vinden. In zijn optiek zal het altijd een spookstuk blijven, waaraan hij slechte herinneringen heeft.

Het blijft voor mij een onverkwikkelijke zaak, dat een onderzoek wat gehouden is door Goudappel in opdracht van de SRE (waarvan de wethouder ook de voorzitter voor het vervoersgedeelte is) de buitenwereld niet kan bereiken.
Door het te presenteren als een schets, wat nooit ergens besproken is, probeert de wethouder de plicht van de overheid te omzeilen om informatie te geven en stukken te overhandigen aan raadsleden, die daarom vragen. Dit vind ik een uitholling van de kontrolerende taak van de gemeenteraad. Hopelijk laat de gemeenteraad niet over zich heen lopen.

onderzoek Groningen: tram en bus
Het goede nieuws wat deze avond ook bracht is de instemming van de commissie met een voorstel van de PvdA om wat te doen met het rapport uit Groningen. Uit dat onderzoek bleek dat de tram in de exploitatie er stukken beter en goedkoper uitkwam dan het busknopenmodel, dat een equivalent van de tram zou moeten zijn. In Eindhoven is men geïnteresseerd in het hele traject voor dat onderzoek. Voor de commissie kan dit rapport houvast geven voor de verdere bespreking van de HOV-2.

mobiliteitsfonds uitgehold?
De bedoeling van het mobiliteitsfonds is dat er extra middelen vrijkomen voor het openbaar vervoer en het actieplan fiets. Er wordt in het voorstel voor dit fonds o.a. een miljoen euro beschikbaar gesteld en de parkeertarieven worden verhoogd met 20 eurocent per keer en het dagtarief gaat naar 6,50 euro in de stad en 3,50 euro in de rest van de stad.

Maar de uitwerking gaat niet van een leien dakje. De verkiezingsstrijd laat zich al voelen en de meeste partijen profileren zich duidelijk op dit punt. Alleen de wethouder, de SP, GroenLinks en D66 willen het in de oorspronkelijke vorm overeind houden. De andere partijen knabbelen aan de hoogte van de parkeertarieven of willen dat het een onderdeel van de normale gemeentebegroting wordt.

De gemeenteraad houdt zich met de twee punten bezig op de komende vergadering van 2 februari a.s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten