vrijdag 15 januari 2010

CONSERVATIEVE AMERIKAAN (WILLIAM LIND) OVER OPENBAAR RAILVERVOER + opkopen door GM van trambedrijven in VS


William S. Lind (een militair expert) schreef samen met de reeds overleden Paul Weyrich een boek Moving Minds: Conservatives and Public Transportation. Het was een gezamenlijke uitgave van de conservatieve Free Congress Foundation en de groep Reconnecting America. Deze laatste groep heeft een Center for transit-oriented development. W.S. Lind schreef een aantal stukken voor de genoemde Foundation om de Amerikaanse conservatieven ervan te overtuigen om de overheid te steunen bij de programma's voor het openbaar vervoer.


Bij zijn betoog in het filmpje over de jaren dertig van vorige eeuw valt nog wat aan te vullen: Het bedrijfsleven werkte destijds aktief mee aan het scheppen van een vraag naar auto's. Daartoe werden door de autofabrikanten de trammaatschappijen opgekocht om de tramlijnen zo snel mogelijk stil te leggen.
Zie hiervoor de volgende film, waarin aangegeven wordt dat GM trammaatschappijen opkocht.

donderdag 14 januari 2010

HET BLIJFT SPOKEN MET HET ONDERZOEK VAN GOUDAPPEL

Dinsdag 12 januari 2010 vergaderde de gemeentelijke commissie, die zich onder andere bezighoudt met verkeer en vervoer. Twee punten stonden op de agenda, die  betrekking hadden op dit onderwerp: de HOV en het mobiliteitsfonds. Bij de HOV ging het om het instemmen met het HOV-netwerk in de regio Zuid-oost-Brabant.



spookstuk
De never ending story over het vermeende rapport van Goudappel betreffende de voertuigkeuze voor de tweede HOV-lijn zet zich voort. Al vier keer zijn er hierover vragen gesteld. Iedereen is geïnteresseerd in de inhoud hiervan. Door toeval kwam het bestaan van dit stuk aan het licht. De wethouder schiet voortdurend in een krimp en wil geen millimeter toegeven. Het rapport is in zijn ogen geen rapport, maar een onvoldragen stuk van onvoldoende kwaliteit. Bovendien heeft de stuurgroep van de SRE over de HOV-2 besloten dat het geen deel van de besprekingen kan zijn. De wethouder heeft het exemplaar weggegooid en bestaat dus niet meer.

Kritische vragen van de VVD over de in-en outs van het stuk, ondersteund door de Ouderenpartij, de PvdA en GroenLinks, konden de wethouder niet vermurwen. Een voorstel van de VVD om het onderzoek opnieuw beschikbaar te krijgen via het onderzoeksbureau en te laten voorzien van kanttekeningen door de wethouder kon geen genade vinden. In zijn optiek zal het altijd een spookstuk blijven, waaraan hij slechte herinneringen heeft.

Het blijft voor mij een onverkwikkelijke zaak, dat een onderzoek wat gehouden is door Goudappel in opdracht van de SRE (waarvan de wethouder ook de voorzitter voor het vervoersgedeelte is) de buitenwereld niet kan bereiken.
Door het te presenteren als een schets, wat nooit ergens besproken is, probeert de wethouder de plicht van de overheid te omzeilen om informatie te geven en stukken te overhandigen aan raadsleden, die daarom vragen. Dit vind ik een uitholling van de kontrolerende taak van de gemeenteraad. Hopelijk laat de gemeenteraad niet over zich heen lopen.

onderzoek Groningen: tram en bus
Het goede nieuws wat deze avond ook bracht is de instemming van de commissie met een voorstel van de PvdA om wat te doen met het rapport uit Groningen. Uit dat onderzoek bleek dat de tram in de exploitatie er stukken beter en goedkoper uitkwam dan het busknopenmodel, dat een equivalent van de tram zou moeten zijn. In Eindhoven is men geïnteresseerd in het hele traject voor dat onderzoek. Voor de commissie kan dit rapport houvast geven voor de verdere bespreking van de HOV-2.

mobiliteitsfonds uitgehold?
De bedoeling van het mobiliteitsfonds is dat er extra middelen vrijkomen voor het openbaar vervoer en het actieplan fiets. Er wordt in het voorstel voor dit fonds o.a. een miljoen euro beschikbaar gesteld en de parkeertarieven worden verhoogd met 20 eurocent per keer en het dagtarief gaat naar 6,50 euro in de stad en 3,50 euro in de rest van de stad.

Maar de uitwerking gaat niet van een leien dakje. De verkiezingsstrijd laat zich al voelen en de meeste partijen profileren zich duidelijk op dit punt. Alleen de wethouder, de SP, GroenLinks en D66 willen het in de oorspronkelijke vorm overeind houden. De andere partijen knabbelen aan de hoogte van de parkeertarieven of willen dat het een onderdeel van de normale gemeentebegroting wordt.

De gemeenteraad houdt zich met de twee punten bezig op de komende vergadering van 2 februari a.s.

zaterdag 9 januari 2010



*

DE TRAM HEEFT GEEN UITSTOOT VAN CO2 EN HELPT ZO HET MILIEU


ZEKER ALS ER GROENE STROOM WORDT GEBRUIKT ZOALS BIJ DE TRAM IN MANCHESTER


meer info op (klik 1), (klik 2) en (klik 3)
*

dinsdag 5 januari 2010

HET WEL EN WEE VAN DE TRAM IN EINDHOVEN

Een van de werkers aan de website Groninger Tram snapt niet zo goed hoe het komt dat Eindhoven geen plannen voor een tram kent. Hier een kort overzicht van de loop der dingen in een gemeente die in 1920 door samenvoeging van een aantal dorpen pas een echte middelgrote stad werd.

Eindhoven wordt grote stad in 1920

In de uitbreidingsplannen van de planoloog van de uitgebreide gemeente Eindhoven in de jaren dertig is wel uitgegaan van tramlijnen naar de wijk Woensel (Eindhoven-Noord). De bestaande (stoom)tramlijnen zouden uitgebreid moeten worden en er zou zelfs electrificatie moeten plaatsvinden. Helaas werden kort na de uitbreidingsplannen de regionale stoomtramlijnen in Eindhoven opgeheven. In de latere uitbreidingen naar Woensel zijn op de hoofdroutes de middelbermen vrijgehouden voor mogelijke trams in de toekomst.


Revolutionaire jaren zestig
Eind jaren zestig in de tijd van het Cityplan voor Eindhoven ging men ervan uit dat binnen niet al te lange tijd de bevolking zou groeien naar 600.000 (Op dit ogenblik zijn dat er zo'n 212.000). Grootse ideeën werden ontwikkeld: op de vrijgehouden banen zouden zelfs monorails gebouwd worden. Maar van deze plannen is men toch maar afgestapt. In nieuwe nota's in de jaren tachtig wordt gedacht aan trams of bussen op de HOV-routes naar Veldhoven en het vliegveld.

Economische crisis jaren tachtig
Eind jaren tachtig zakte de regionale economie in elkaar bij de economische crisis in die tijd. Massaontslagen waren er bij DAF die failliet ging en bij Philips. De regio moest zoeken naar een versterking van de industriële structuur. Met steun van diverse overheden en door samenwerking van een aantal regionale bedrijven werden de plannen voor de Phileas ontwikkeld. De Phileas moet gezien worden als een kruising tussen een bus en een tram en die zich voort zou bewegen langs een magneetbaan. De eerdere plannen voor o.a. een tram werden omgegooid voor deze bandentram. En zo werden de HOV-banen naar Veldhoven en het vliegveld aangelegd en ter exploitatie genomen. De Phileas werd gezien als één van de belangrijkste ontwikkelingen van de spitstechnologie in de regio Eindhoven.

Nieuwe tijden: OV-beleid en aanleg HOV-2
In 2009 moest de gemeenteraad het beleid voor het openbaar vervoer en de tweede HOV vastleggen. De diskussie rondom de tram op langere termijn is toen gevoerd, wat uitmondde in een aangenomen amendement van D66 om alle nieuwe HOV-lijnen tramproof te maken. Hierbij werd duidelijk niet gedoeld op een bandentram, maar één op rails. De gemeenteraad heeft hiermee de ontwikkeling van tramlijnen op langere termijn opengehouden. Zelfs de PvdA stemde voor dit amendement, hoewel de eigen wethouder van verkeer (E. van Merriënboer) veel meer in de richting denkt van een tram zonder rails. Andere partijen die dit amendement steunden waren GroenLinks, het Ouderen Appèl Eindhoven en Leefbaar Eindhoven. Na de stemmingen is nog door de gemeentelijke commissie die zich met verkeer en vervoer bezighoudt een werkbezoek gebracht met de wethouder aan het trambedrijf van Valenciennes (Noord-Frankrijk) en Douai (voor de Évéole, de evenknie van de Phileas). Maar naar mijn weten is deze reis nooit geëvalueerd, de standpunten lagen al vast.


Hoe verder met de Phileas en een tram op rails
De ervaringen met de Phileas zijn tot nu toe niet geweldig. Hoewel er veel gezucht en gesteund wordt lijkt een echte evaluatie van de Phileas in de gemeente-
raad een taboeonderwerp. Niemand wil zich hier de vingers aan branden. Wel is sprake van een kentering: de steun voor het voertuig brokkelt wat af, maar ja de werkgelegenheid en misschien wordt het allemaal wel beter. De SRE (de regionale vervoersautoriteit) besloot na een evaluatie van de Phileas achter gesloten deuren in Den Haag om geen gebruik meer te maken van de magnetische geleiding. De keuze van wat er zal gaan rijden op de HOV-2 zal zeker een bus of een Phileasachtig voertuig zijn. In de onderzoeken in opdracht van de SRE naar een voertuig voor de nieuwe HOV-2 baan wordt aanbevolen geen gebruik te maken van de Phileas.
Ik verwacht bij een goed functioneren van een HOV-2 lijn op termijn weer perspectief op een tram.
zie ook:
De tramwegen van Noord-Brabant: hoofdstuk VI de tramwegmaatschappij "De Meierij", blz. 109 e.v. (klik hier)

VOOR FOTO'S VAN DE OUDE STOOMTRAM klik hier
(bijgewerkt 2013-04-04)

zaterdag 19 december 2009

HOV-2 LIJN IN EINDHOVEN winterlandschap in Woensel



Op de foto torenflat Porthos aan de rand van Winkelcentrum Woensel (WCW) in Eindhoven. Dit winkelcentrum is een belangrijk knooppunt voor het openbaar vervoer in Eindhoven-Noord. Vanuit station Eindhoven CS lopen er 8 buslijnen (stad- en streek) tot dit knooppunt. Van hieruit waaieren de bussen naar alle noordelijke richtingen uit. Naast het winkelcentrum zijn er nog het Catharina-ziekenhuis (midden) en enkele zorginstellingen. Het knooppunt WCW gaat deel uit maken van de HOV-2 die in 2015 gereed moet zijn. De route van de HOV-2 gaat lopen van Eindhoven-Station CS, via WCW en de onderwijsboulevard van de Sterrenlaan naar Nuenen.

Voor een beeld vanaf de hoge flat zie hier de video.

donderdag 17 december 2009

TRAM GOEDKOPER IN GEBRUIK aldus onderzoeksbureau Goudappel in onderzoek voor tram in Groningen. Wat zegt het onderzoeksrapport voor Eindhoven? Wethouder houdt onderzoek achter.


Vandaag verscheen op de site GRONINGER TRAM het bericht over een onderzoek wat voor de provincie Groningen is gehouden met als titel "De bus als alternatief voor de tram in het Raamwerk RegioRail" (klik hier)

Gekeken is of een bussysteem goedkoper is dan de tram. En er kwamen verrassende resultaten los:

  • de exploitatie van een tramsysteem is goedkoper dan een bussysteem
  • de kosten hiervan per reiziger verschillen 26 eurocent ten gunste van de tram (dat is zo'n 30% van de kostprijs)
  • het verschil in aanleg tussen een tram en een verbeterd bussysteem is ongeveer 92 miljoen Euro ten nadele van de tram
  • maar daar staan belangrijke voordelen tegenover meer mensen met het OV en minder files
Een saillante passage uit de persbrief van de provincie Groningen geeft deze resultaten duidelijk aan:


Tram goedkoper in gebruik
De jaarlijkse gebruikskosten (exploitatie) van een openbaar vervoersysteem met trams zijn 4,9 tot 8,5 miljoen euro lager dan die van een vervoersysteem waarin bussen de rol van de tram vervullen.
Ook de kosten per reiziger zijn voor de tram aanmerkelijk lager dan voor busalternatieven: 61 cent per reiziger voor de tram, tegenover 87 cent per reiziger in het busalternatief
Daar staat tegenover dat de aanleg (investering) van de geplande twee tramlijnen meer kost dan een verbeterd busnetwerk. De aanleg van twee tramlijnen is geraamd op 299 miljoen euro, de raming voor een verbeterd bussysteem is 207 miljoen. Een “light” versie van het bussysteem is geraamd op 147 miljoen. De "light" versie betekent dus de minste investeringskosten, maar heeft ook tot gevolg dat meer mensen de auto pakken in plaats van de bus. Dat leidt tot een toename van files, of minder bezoekers aan de Groninger binnenstad.
(Bericht van de provincie Groningen, GS en B&W handhaven voorkeur voor RegioTram, Groningen 16 december 2009) klik hier
Het wordt nu toch wel heel interessant wat het Rapport: QuickScan Voertuigkeuze 2de as HOV-Eindhoven te melden heeft. Hierin werd gekeken naar de voor- en nadelen van verschillende voertuigconcepten, te weten de bus, de Phileas, de trolleybus en de tram.

Staan hierin ook zulke verrrassende resultaten voor de tram?


Het wordt tijd dat het rapport openbaar gemaakt wordt!

TRAM-TREINEN IN ONTWIKKELING

Nieuwe ontwikkelingen op tramgebied zijn de tram-treinen. Deze kunnen zowel in de stad rijden als op de gewone spoorlijnen. Eén van de eerste experimenten hiermee is in Karlsruhe gedaan en geldt als voorbeeld voor veel andere plaatsen. De bouwers van trams springen hierop in. Kortgeleden heeft Alstom zijn eerste tram-trein ontwikkeld. Ze zijn bedoeld voor de regio Nantes en Lyon. Hierbij een kort filmpje met toelichting van de directeur van Alstomvestiging in Petite-Fôret in Frankrijk. In Nederland zal de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen in 2012 omgezet worden in een tram-treinlijn. Er komen meer haltes bij en diensten worden om het kwartier uitgevoerd. Daarnaast bestaat er een project voor een tram-trein van Nijmegen naar Weeze (D)-vliegveld.
bijgewerkt 22/01/10