maandag 7 juni 2010

MEER INTERCITY'S: NOG PLEK VOOR DE TRAM-TREIN NAAR AIRPORT EINDHOVEN? En wat wil de Tafel van Alders?

Meer intercity’s
Het Eindhovens Dagblad meldt op 5 juni, dat het kabinet besloten heeft het aantal intercity’s en stoptreinen op een groot aantal spoorlijnen te verhogen. Voor de Regio Eindhoven betekent dit dat er per uur twee intercity’s van Eindhoven naar Den Haag v.v. bijkomen. Naast de zes intercity’s die er nu al gaan rijden tussen Eindhoven en Utrecht v.v. Totaal komen op het gedeelte Eindhoven – Best per uur in elke richting 10 intercity’s te rijden. Bovendien zullen een aantal goederentreinen afgeleid worden naar de Betuwelijn.

Trein-tram Best-Airport-Veldhoven in de knel?
Het gebruik van het spoornet op het gedeelte Best – Eindhoven zal dus toenemen, terwijl verwacht mag worden dat er minder goederentreinen gaan rijden. Wat betekent dit voor het initiatief voor een tram-trein van Best-Airport naar Veldhoven? In die plannen wordt steeds nadruk gelegd op de mogelijkheden van spoor 4 voor de genoemde treindienst. Dat spoor zal gebruikt moeten worden voor de trein-tram van Best naar Acht, waar die afhaakt en omgekeerd.

M.i. is nog steeds de mogelijkheid aanwezig voor die trein-tramverbinding. Maar dan zal men wel efficiënter met de toedeling van de treinen op de sporen moeten omgaan. Te denken valt om de intercity’s en de resterende goederentreinen van het noorden naar het zuiden toe te wijzen aan spoor 3. De stoptreinen kunnen dan op spoor 4. Als ik het goed bereken, dan blijft zo de mogelijkheid aanwezig voor maximaal 4 treintramdiensten per uur op Best -Airport - Veldhoven v.v.

Bovendien is in Best bij de ombouw van 2 naar 4 sporen aan de noordkant een vijfde spoor aangelegd. Dit is bedoeld als uitloopspoor van voorstadtreinen tussen Eindhoven en Best. Deze ontwikkeling heeft geen vervolg gekend. Maar door dit uitloopspoor kan zeker een halfuursdienst van Best op Airport en Veldhoven gegarandeerd worden vanaf spoor 4.

Verdere afwikkeling van de intercitystop in Best.
Zoals bekend is de intercitystop in Best al een tijdje opgeheven. Maar er is nu diskussie wat er moet gebeuren met de uitgebreide perrons en de parkeerplaats voor 500 auto’s, die voor het experiment van de intercitystop zijn aangelegd.

Daarnaast speelt het grote aantal intercity’s wat er gaat komen een rol: kunnen er een paar in Best stoppen? De behoefte hieraan in de omgeving van Best (van Eindhoven-Noord, de Meijerij, de Kempen tot Belgisch Noord-Limburg) is aangetoond met de aktie van Peter Bok uit St. Oederode om de intercitystop in Best behouden. (Vandaag is de stand 5.108 ondertekenaars van de petitie, die rond 11 juni aan het kabinet zal worden aangeboden.)

Er is sprake van dat er over dit alles nog een gesprek zal plaatsvinden tussen de overheid/overheden en de NS. Er is nog wat beweging.


De tafel van Alders: voor intercitystation in Acht
De Tafel van Alders heeft een definitief advies uitgebracht aan minister Eurlings over de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen van Airport Eindhoven. De uitbreiding is nodig als overloop van Schiphol.

Aan deze Tafel zitten o.a. de provincie Noord-Brabant, de gemeentes van Eindhoven en omgeving, de milieubeweging, de bewonersvereniging en het vliegveld.

Wat het aantal vliegbewegingen mag Airport Eindhoven tot 2020 groeien van 18.000 nu tot 43.000 in 2020. Tegen die tijd zou men kunnen uitkomen op 3,5 miljoen passagiers per jaar.

Ook wordt er iets gezegd over het intercitystation in Acht: alle partijen zijn voor de aanleg van dit intercitystation en een aanvullende HOV-verbinding tussen Acht en het vliegveld.

De komende minister van verkeer moet een uitspraak doen over dit advies.


Hopelijk zal de komende minister van verkeer:
a. nog eens opnieuw willen kijken naar het voorstel om het station in Best i.p.v. Acht te gebruiken als definitieve aanvoerlijn naar het vliegveld
b. een tram-treinverbinding van Best naar het vliegveld op te starten en
c. nog eens kijken maar de overwegingen daarvoor.
bijgewerkt op 29/06/2010

maandag 26 april 2010

COALITIE MET PAARS+ TREEDT AAN + BEZUINIGINGEN

Het zijn historische tijden in Eindhoven. Als stad in het Zuiden was Eindhoven altijd goed katholiek en de katholieke partij kon altijd meedoen met het College van B&W. De onderhandelingen over een nieuw college in de stad op basis van de laatste verkiezingen zorgden voor een verrassing: het is nu PAARS+ (Pvda, VVD, D’66 en GroenLinks) wat aan de macht komt. En het CDA valt voor het eerst in de Eindhovense geschiedenis buiten de boot.


De wethoudersverdeling is 2 elk voor de PvdA en de VVD en 1 elk voor D’66 en GroenLinks.
Vrijdag 23 februari werden de wethouders en het coalitieakkoord voor 2010 – 2014 gepresenteerd. Een verbetering met het vorig college is dat er i.p.v. 4 nu 6 wethouders zijn.
Voor o.a. het openbaar vervoer is aangetreden wethouder J. Helms (VVD). Hij was eerder specialist in de gemeentelijke commissie voor dit onderwerp. Hij kenmerkte zich door een kritische houding, het opstellen van diverse alternatieven en een beheerste uitstraling.


punten coalitieprogramma rondom openbaar vervoer

Kijken we naar het coalitieprogramma “Werken aan morgen” wat betreft het openbaar vervoer dan vallen de volgende punten op:

  1. B&W moeten zich gaan inzetten voor een betere aansluiting op het Europees spoornetwerk.

  2. Er moeten afspraken komen over een verbeterde ontsluiting van Eindhoven Airport via weg, spoor en HOV.

  3. Er moet een evaluatie komen naar de effecten van het gratis openbaar vervoer volgend voorjaar.
    Worden er onvoldoende mobiliteitseffecten hiervan aangetoond, dan wordt het gratis OV gestopt. Het geld wordt dan besteed aan verbetering van het OV. Daarbij wordt dan wel gekeken hoe de sociale effecten daarvan op een andere manier vereffend kunnen worden.

  4. Er komt een afstemming van alle plannen voor mobiliteit. Dit op basis van een grofmatige visie van hoe men het wil. Daarbij moet voldaan worden aan de eisen voor luchtkwaliteit.

  5. Het bedrag voor het mobiliteitsfonds blijft door de economische situatie gelijk. Worden de economische omstandigheden beter en is er een totaalplaatje van de ambities op het vlak van de mobiliteit, dan wordt besloten over het verder vullen van dit fonds. Het fonds wordt overigens onderdeel van het Meerjaren Investeringsprogramma.
  6. Als algemene principes zijn er afspraken gemaakt:

    Als uitgangspunt bij bezuiniging geldt, dat de rijksbezuinigingen op doeluitkeringen doorvertaald worden naar het betrokken beleidsveld op uitzonderingen na.
    (Commentaar: De HOV-projecten draaien ten dele op Brede Doeluitkeringen (BDU) van het rijk. Het kan dus gebeuren dat er vertragingen gaan ontstaan bij het HOV-project. Eind van dit jaar wil de gemeente duidelijkheid hebben over het een en ander.)

  7. Nieuw voor oud beleid. Geen stapeling van initiatief op initiatief.

Verdere ontwikkelingen

Begin 2011 komt B&W met een mobiliteitsvisie voor de hele stad. De verkeersproblemen worden daarbij als één geheel bekeken. Wellicht komt er zo ook helderheid over de HOV-banen voor het openbaar vervoer en hoe het een bijdrage kan leveren aan een beter vervoer door de hele stad.

BEZUINIGINGEN:


De gemeente Eindhoven moet EURO 55 miljoen in totaal bezuinigen op haar begroting. Deze bezuinigingen gaan i.p.v. in 2012 al in 2011 in. Structurele kosten zouden onder incidentele uitgaven terecht zijn gekomen. Uitgezocht wordt hoe het ontstane gat gedicht moet worden.

- In een artikel met als kop "Eindhoven stelt orde op zaken" in het Eindhovens Dagblad van 25 september wordt gemeld, dat de gemeenteraad zich in december moet buigen over alle investeringen die voor de komende jaren op de planning staan. De raad moet dan vaststellen welke voorrang krijgen.

De wethouder laat op 25 november weten, dat de HOV-2 een prioriteit kent en gewoon door zal gaan. Verdere ontwikkeling van de HOV via de Huizingalaan zal later in de tijd uitgevoerd gaan worden. Dat heeft gevolgen voor het ontwerp rond Winkelcentrum Woensel. (informatiebijeenkomst noordelijk deel HOV-2, 25 november 2010)

- Het nieuwe kabinet Rutte-Verhagen heeft haar plannen duidelijk gemaakt. T.a.v. de post Infrastructuur wordt EURO 500 miljoen geïnvesteerd in wegen en spoor (alhoewel de onderlinge verdeling nog niet helder is), maar tegelijkertijd wordt er voor een miljard bezuinigd. NRC/Handelsblad stelt: "Het openbaar vervoer is het grootste slachtoffer". Het stads- en streekvervoer buiten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (die elk EURO 120 miljoen minder krijgen) moet EURO 200 miljoen inleveren. (NRC/Handelsblad, 1/10/2010)

- In de regio Eindhoven vervalt door de nieuwe bepalingen van de regering de wettelijke basis van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). De taken op het vlak van verkeer en vervoer gaan met de budgetten die de SRE daarvoor nu krijgt naar de provincie. Het openbaar vervoer valt dan weer onder provinciaal bestuur. (ED 30/9/2010)

- Er is nog EURO 45-55 miljoen nodig voor de HOV-2, maar het geld is voorlopig nog niet te vinden. Vandaar dat het accent nu vooral gelegd gaat worden op het noordelijke gedeelte. Maar net zoals in het zuidelijk deel, lijkt mij de financiën voor zo'n geweldige klus als een ongelijkvloerse kruising met de rondweg onbetaalbaar. (ED 07/10/2010)

Overigens is het opvallend, dat de gemeente blijkbaar geen enkele lening heeft aangevraagd bij de Europese Investeringsbank (EIB) of werkt met een Publiek-Private Samenwerking (PPS). Alles moet komen van subsidies, maar die tijd is voorbij. Het huidige kabinet pleit juist voor gebruikmaking van dergelijke PPSen. (8-11-2010).

- Begin januari 2011 maakte de gemeente bekend voorlopig af te zien van het bouwen van een nieuw busstation, dit in verband met de bezuinigingen die nodig zijn.

(bijgewerkt 17-01-2011)

donderdag 15 april 2010

125 JAAR KUSTTRAM IN BELGIË


Dit jaar viert de Kusttram in Vlaanderen zijn 125-jarig bestaan. Zoveel jaar geleden werd het eerste gedeelte van deze lijn geopend tussen Oostende en Nieuwpoort. Het werd uitgebouwd tot een lengte nu van 67 kilometer en loopt van Knokke (vlak bij Nederlandse grens) langs de kust tot De Panne (vlak bij de Franse grens). De tramrit duurt over deze route 2u 30. Dat is een hele rit en een hele zit. Maar het is natuurlijk de bedoeling om af en toe uit te stappen en de plaatsen onderweg te bezoeken. En er is een breed scala van landschappen dat je tegen komt: in het noorden de containers bij Zeebrugge, tussen Blankenberge, De Haan en Bredene de duinen, de haven, bruggen en het centrum van Oostende, het tochtje op de zeedijk direct langs zee en daarna het binnenland in tot De Panne. Afwisselend dus.

De kusttram is een van de laatste onderdelen van de buurtspoorwegen, die België kenden. Het ging om interlokale verbindingen. En België heeft zowel op het vlak van spoor- als tramwegen een grote geschiedenis. Die interlokale tramverbindingen kenden op hun hoogtepunt net voor de Eerste Wereldoorlog een lengte van 4.892 km. Veel werd vernield in die oorlog, maar begin 1920 was het grootste deel hersteld. Vooral in de jaren ’50 werd de tram als ouderwets ervaren en opgeofferd aan het autoverkeer. Naast de interlokale lijn bij Charleroi is dit de enige overgebleven lijn.

De kusttramlijn doet het goed. Zo vervoerde die in 2009 jaarlijks 12,5 miljoen reizigers. In het zomerseizoen, als er veel toeristen in het kustgebied verblijven, waren het er zo’n 3,7 miljoen. Dat is per dag zo’n 61.000 reizigers. Gewoonlijk rijdt de tram om de 20 minuten, maar in de vakantie om de 10 tot 15 minuten en op sommige delen zelfs om de 5 minuten.
De grote toestroom van reizigers in de vakantie wordt opgevangen door een tiental lange Hermelijntramrijtuigen te gebruiken. Deze worden per vrachtauto met oplader uit Gent en Antwerpen over de weg aangevoerd en in de herfst gaan die weer terug naar hun stad.
Er is nu ook een speciale service voor mensen die voor hun werk gebruik maken van de tram: in de morgen- en avondspits worden extra sneltrams ingelast om snel naar Oostende en eventueel vandaar met de trein richting Brussel en Antwerpen te kunnen reizen.


Nu het feest is door het 125-jarig jubileum komt er extra aandacht voor o.a. de geschiedenis van deze lijn. Zo is er het boek De Kusttram verschenen (Lannoo, 2010) waarin heel breed op de uitwerking van de tram op de streek wordt ingegaan. Interessant is tevens een filmpje (hier; zie 3de filmpje) waarin de historicus en tv-persoonlijkheid Marc Reynebeau een boekje opendoet over het ontstaan van de kustlijn door koning Leopold II, de achterliggende filosofie van de kust als één grote stad, de strijd tussen de projectontwikkelaars en de tram, de strijd tussen de tram en de autobus. In beide laatste gevallen was de tram de overwinnaar. Bijzonder is dat de tram zeer belangrijk was voor de ontwikkeling van de hele streek.

ONZE REIZEN MET DE KUSTTRAM.
DE HAAN startpunt tramhuis
De kusttram is geen onbekende voor me. Samen met mijn partner hebben we een aantal vakanties doorgebracht in een (modern) vissershuisje in De Haan. Zo maakten we als treinreizigers al snel kennis met de tram van Oostende naar De Haan. Een gemeente die zonder die tram waarschijnlijk nooit had bestaan. Juist de tram zorgde voor de ontwikkeling van deze plaats doordat de gegoede burgerij aangename hotels dichtbij het strand kon bereiken.
DE PANNE in het uiterste zuiden.
We doorlopen dan de Dumontwijk, waar grote villa’s staan voor de rijken van vroeger uit Brussel en Wallonië, die hier in de zomermaanden neerstreken.

We tramden een aantal keren naar De Panne om ons in de Zeelaan bij één van de patisseries annex tearoom te goed te doen aan de heerlijke delicatessen uit de winkel bij kopjes koffie.
In zo’n uitspanning zie je een aantal oude affiches van de Belgische spoorwegen, die in Frankrijk reclame maakten voor een treinreis naar de Belgische kust. De trajecten van Frankrijk rechtstreeks naar De Panne en Oostende zijn nu geheel verdwenen.
BLANKENBERGE: vispotje.
Daarnaast gaan we geregeld naar Blankenberge. Na een korte wandeling door het centrum belanden we vaak op ons vast adres, waar we altijd smullen van het vispotje wat ze daar maken. Maar de tram naar en van deze plaats kan heel vol zijn op marktdagen (maandag en vrijdag).

TRAM EN KUNST: BEAUFORT
Wat een mooie combinatie van tram en kunst is de driejaarlijkse manifestatie Beaufort. Hierbij wordt zowel binnenhuis als buiten in de plaatsen langs de tramlijn kunst geplaatst. Meestal ben je een paar dagen zoet om alles te bezoeken. Een aantal jaren geleden hebben we genoten in De Panne van de Olifant van Andries Botha. In 2012 is deze kunsttocht weer in de running.

TRAM DOOR VERSTEDELIJKT GEBIED
De laatste jaren is veel gedaan aan het vernieuwen van de tramrails en de ligging van de trambanen. De infrastructuur ziet er nu goed uit.
Er wordt verder nagedacht over de kusttram in de toekomst. Een aantal jaren geleden liet de Lijn (de vervoersmaatschappij) het zgn. Neptunusplan ontwikkelen (klik). Wat nu zeker gaat gebeuren is dat de tram naar het zuiden naar Veurne doorgetrokken gaat worden. Daarnaast staat de aanpak van het hele gebied rondom het station van Oostende op het programma, wat ook een aanpak van de tramstop en de remise (stelplaats) gaat betekenen. En langzamerhand is ook het trammaterieel toe aan vernieuwing.

Tips
EXPOSITIE TRAMHISTORIE
De verjaardag van 125 jaar tram gaat niet zomaar voorbij. Er zijn heel wat activiteiten op poten gezet. O.a. komt er van 12 juni tot 14 november een expositie over de tram in de Venetiaanse Gaanderijen (hoek Zeedijk/Parijsstraat) in Oostende.

Wilt u zelf een reisje met de tram maken, gebruik dan de zeer goedkope kaarten zoals een dagkaart EURO 5,-- of een vijfdaagse kaart EURO 15,--, waarmee u gebruik kunt maken van de hele tramroute en ook nog van busverbindingen van de kust naar het binnenland.(info hier)

Ik verwijs u nog naar de links waarin zowel een aantal filmpjes worden aangestipt, als een radioserie als informatie over verdere activiteiten. Op naar de kust zou ik zeggen.
VERDERE INFO:
FILM+INFO: Aktiviteiten rondom 125-jaar Kusttram (kies)
FILM: Kusttram 125 jaar door VTM (klik)
FILM: Kusttram 125 jaar door VRT (klik) (drie filmpjes)
INFO: Kusttram - De Lijn (hier)
INFO: Voor de radiouitzendingen van VRT-2 over de tram klik hier
INFO: Mysterie en geschiedenis Kusttram (hier)
FILM: Delen van het traject De Panne naar Knokke (hier)
INFO: Routerplannen Kusttram (De Lijn) (klik)
FILM: Introduktiefilmpje 2010 (klik)
(bijgewerkt 8 juni 2010)

dinsdag 30 maart 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (3/3): FOTOREPORTAGE

In deze fotoreportage een beeld van de route van de beoogde tram-treinverbinding van Best naar Airport Eindhoven en Veldhoven. Nadruk ligt op de kunstwerken, die al aanwezig zijn.

De eerste grote tussenstop wordt Eindhoven-Airport. Momenteel wordt het vliegveld aangedaan door buslijn 145 (Best -Winkelcentrum Woensel -Eindhoven Station CS) en lijn 401 (vliegveld - Meerhoven - Eindhoven Station CS).















Begin van de route: Station Best. Rechts Spoor 4 beoogd als begin- en eindpunt van de tram-trein naar Eindhoven-Airport en Veldhoven. Links de intercity uit Schiphol van 17.07 uur die op dit tijdstip doorrijdt naar Maastricht.















Spoorbrug Best (4 sporen) over het Wilhelminakanaal.
















Viaduct van de A2 over de 4 hoofdsporen van de spoorlijn Best - Eindhoven. Op de grens tussen Best en Eindhoven.















Afslag van het hoofdspoor bij kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven) voor de aan te leggen light-railsporen naar de Mispelhoefstraat. Vanuit Best gezien is het de afslag naar rechts. Bij deze foto (vanuit het zuiden gezien) is de afslag naar links van het asfalt over het grasveld.















De vrij brede Mispelhoefstraat met het idee van een tram-treinstop Ehv-Acht ter hoogte van het fietspad rechts. Linksaf is een fietstunnel onder het hoofdspoor naar het kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven).















Kruising Mispelhoefstraat met de Oirschotsedijk, waaraan herberg De Mispelhoeve ligt. Rechts afslaand komt de tram-trein dan onder het viaduct van de A2 en gaat dan linksaf de Landsard op.















Landsard, de verbindingsweg tussen de Oirschotsedijk en de Luchthavenweg. Deze weg wordt niet veel gebruikt. Wel liggen er drie woningen aan.















Brug over het Beatrixkanaal, die verzwaard zal moeten worden voor het dragen van een tram-trein.
Vanaf Eindhoven-Airport volgt de tram-trein de route van HOV-1 (lijn 401 naar Eindhoven CS) tot aan de kruising met de HOV-2 (lijn 402). Hier neemt de tram-trein dezelfde weg als de HOV-2 naar Veldhoven - CityCenter.

dinsdag 16 maart 2010

AKTIE MET GOEDKOPE KAARTJES MISLUKT IN BRABANT

Op 1 juli 2010 zullen de kortingsmogelijkheden op het busvervoer in Noord-Brabant gestopt worden. Het gaat hierbij om het dagkaartje van EURO 3,--, de maandkaart van EURO 27,-- en van EURO 20,00 (na 9 uur); hiermee kon tot nu toe gereisd worden binnen heel Noord-Brabant.

Eindhoven volgde ten dele de Brabantse regeling die nog veel ruimer was: buiten de regio Zuid-Oost Brabant bestond voor de reiziger een eigen strippenkaart van EURO 0,60 per uur reizen. In de regio Eindhoven konden kinderen tot 12 jaar en ouderen vanaf 65 met een stadspas gratis reizen; deze laatst genoemde regeling blijft overeind.

Initiatief provincie
Ongeveer 1 ½ jaar geleden nam de provincie het initiatief om kortingen op de bus mogelijk te maken. Doel was om het autoverkeer terug te dringen en de automobilisten in het openbaar vervoer te laten stappen. De ervaring nu is dat dit mislukt is, er zijn wel meer reizigers (+12%), maar dat zijn al bestaande busmensen, die meer zijn gaan reizen. De provincie wil de regeling stopzetten.

Over de mislukking
Duidelijk is dat de aanpak die gekozen is om meer automobilisten het ov in te krijgen niet heeft gewerkt: De achterliggende gedachte moet zijn geweest dat de mensen vatbaar zijn voor economische motieven en dat dat voldoende zou zijn tot de gewenste gedragsverandering. Maar dit blijkt toch een te beperkte visie op het menselijk handelen te zijn.

KNELPUNTEN
Ik wil een aantal punten aangeven waarop het m.i. fout gegaan is bij deze campagne.

1. MARKETING
De marketing van de kortingsregeling was abominabel. Als fervent OV-gebruiker kostte het me al heel wat moeite om er achter te komen hoe de regeling precies werkte, waar ik kaartjes kon gaan halen, etc. Veel automobilisten hebben geen enkel idee van het bestaan van deze kaartjes. Een produkt moet in de markt gezet worden. Van billboard tot reclame ervoor in de krant. Zo is het begrijpelijk dat voornamelijk busreizigers van de kortingen genoten hebben.

2. SNELLE DOORSTROMING
Het is goed te overdenken hoe een tijdelijke regeling in de markt gezet moet worden. De geldprikkel en marketing alleen is niet het belangrijkste: er moet een betere filosofie komen hoe het geld effektief ingezet kan worden. Het doel is meer reizigers van de auto in de bus te krijgen. Dan moet dit voor die reizigers voordelen opleveren:

Snelheid en doorstroming
De bussen moeten dan zoveel mogelijk voorrang krijgen op de kruispunten. Dat is in Eindhoven vaak niet het geval.

- Bij de HOV bussen naar Veldhoven b.v. moet toch vaak zo’n 5 keer gestopt worden voor de rode lichten. Dit haalt de snelheid uit het geheel. Reizigers zien dan dat je met de auto veel sneller van Veldhoven naar de stad komt.

- De nieuwe regeling die de gemeenteraad heeft vastgesteld voor de stoplichten werkt in de praktijk toch niet goed.

Als voorbeeld de bussen van lijn 3 en 4, die eerst in de buurt van het Maximaziekenhuis snelle doortocht hadden (zeker vanuit het noorden gezien) om op de rondweg te komen en bij de O.L.Vrouwestraat direct de Kennedylaan op konden. Met die nieuwe regeling staat dan een volle bus van lijn 4 met 100 mensen minuten lang te wachten om op de ring te komen en moet bij de afslag naar de stad ook weer een tijd wachten. En er staan geen 100 auto’s te wachten op de rondweg om deze bussen voor te laten gaan. De prioriteit wordt dus duidelijk aan het autoverkeer gegeven.

- Het gebruik van meer snelbussen met een beperkt aantal haltes, die ook kunnen doorstromen zou ook een oplossing kunnen zijn, met daarnaast stopbussen voor de kleinere haltes.

3. ZITPLAATSEN
De nieuwe reizigers verwachten een zitplaats en geen hangplaats, zoals zeker in de spits veel te vaak voor komt. Het is mij bekend, dat reizigers uit Meerhoven de bus laten staan en met de auto gaan omdat de HOV-bussen te vol zitten door de reizigers van het vliegveld en daarom de auto maar weer pakken.

4. AANVULLENDE MAATREGELEN
Het aanleggen van transferia en P+R plaatsen.

SAMENVATTEND
Alles overziende lijkt het me dat primair staat het snel kunnen vervoeren van reizigers op een aangename manier (zitplek). Daarnaast dat als je akties onderneemt om mensen uit de auto in de bus te krijgen, dat ze daar van op de hoogte gesteld moeten worden. Dat duidelijk gemaakt wordt dat het voor hen voordelen oplevert. Zo kan na verloop van tijd de aktie gestopt en doelen bereikt worden.

VOORBEELD ENGELAND
Een heel andere aanpak is om zoals in Engeland op bepaalde plaatsen is gebeurd het ov kwalitatief op hoger plan brengen, b.v. door de aanleg van tramlijnen. Ik ken een situatie waarin door de tram het aantal reizigers dat uit de auto stapte toenam. En dat die stijgende lijn bleef ondanks tariefverhogingen. De groei ontstond dankzij de dienst die geleverd werd en aanvullende akties bleken daarvoor niet nodig te zijn.

CONCLUSIE
De les: kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer verkoopt zichzelf en van die situatie zitten we nog heel ver af. De aktie van de provincie was goed bedoeld, maar was gezien de uitwerking een sof. Hopelijk was dit leergeld.

Hoe verder? Bekend is geworden, dat na 9.00 uur het dalurenkaartje van EURO 3,-- terugkomt. (zie hier).
Bijgewerkt op 27/05/10

vrijdag 12 maart 2010

TEKEN PETITIE "OPENHOUDEN INTERCITYSTOP BEST"















Peter Bok uit Sint-Oedenrode heeft een petitie opgesteld om de intercitystop in Best te behouden. Zoals het er nu naar uitziet zal de intercity daar half april niet meer stoppen.

Voor achtergrond van het bericht zie ook dit weblog van 20 februari j.l.
Op 12 april 2010 is Best geen intercitystation meer voor de intercity Eindhoven - Schiphol v.v.
ED.tv maakte een filmpje op een van de laatste dagen (klik).
Wel liggen er nieuwe gesprekken met de NS in het vizier (klik).

Voor het tekenen van de petitie klik hier
Op donderdag 6 januari 2011 hebben 5.156 mensen deze petitie ondertekend.
(bijgewerkt 06-01-2011)

donderdag 11 maart 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (2/3) : achtergrond

Het plan voor een tram-treinverbinding tussen Best-Airport Eindhoven en Veldhoven komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is ingebed in een aantal regionale en stedelijke ontwikkelingen:

A. COMMISSIE ALDERS
Deze commissie bekijkt momenteel hoe groot de overloop van vliegtuigbewegingen zal zijn van Airport Schiphol naar Airport Eindhoven. Duidelijk is dat er tienduizenden reizigers bij zullen komen, die ook vervoerd moeten worden. Gewenst is dat het vervoer per auto afgeroomd gaat worden. Het openbaar vervoer zal dus een grote rol moeten gaan spelen. Een railverbinding met het dichtstbijgelegen station in Best doet zich dan gelden.

B. COMMISSIE INFRASTRUCTUUR
Deze commissie heeft in september 2009 een rapport doen verschijnen, waarin gekeken is naar de witte vlekken in de infrastructuur van het spoor. In de regio Eindhoven kwam die commissie met een aanbeveling voor een spoorverbinding vanuit het noorden naar Airport Eindhoven en Veldhoven met doorkoppeling naar Eindhoven CS en Antwerpen.

C. ONTWIKKELINGEN RONDOM STATION EINDHOVEN CS
De gemeente Eindhoven heeft berekend, dat het station en busstation Eindhoven CS steeds meer gaat vollopen en dat er in de toekomst teveel reizigers van het station gebruik moeten maken. Wat betreft het busstation is de capaciteit voor de ontvangst van de stads- en regio-bussen nu al zeer krap.
Deze ontwikkelingen pleiten ervoor de vervoersstromen te herverdelen (zie komende weblogbericht).

D. ONVOLDOENDE CAPACITEIT HOV-LIJN 401 NAAR AIRPORT
Er komen regelmatig klachten van reizigers in Meerhoven, dat ze een bus moeten overslaan omdat die vol zit met reizigers van Airport Eindhoven. De vervoerder heeft al meer materiaal ingezet. Maar voor de toekomst met meer vertrekkende en aankomende passagiers is een schaalvergroting in de vervoerstechniek noodzakelijk.

E. GEEN DRAAGVLAK PLANNEN INTERCITY-STOP IN ACHT
De regio (SRE) heeft plannen ontwikkeld voor een intercitystop in Acht (ligt tussen Eindhoven CS en Best in). Vandaaruit denkt men aan een HOV-verbinding met Airport Eindhoven. Maar er bestaat geen draagvlak voor in het kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven). Begin februari 2010 heeft de Dorpsraad dit plan afgewezen.

F. CAPACITEIT STATION BEST
Door geregeld de trein te pakken tussen Eindhoven en Best v.v. ben ik ervan op de hoogte dat station Best ondergebruikt wordt. Spoor 4 wordt als perron maar 4x per dag gebruikt en vooral in de avonduren. En het spoor zelf is meer een uitwijkspoor.
Daarnaast functioneert de tijdelijke intercitystop van de trein Eindhoven - Schiphol v.v. goed. Naast inwoners van Best wordt er veel gebruik gemaakt door reizigers van en naar Schiphol en Airport Eindhoven, daarnaast ook door automobilisten uit de regio Meijerij, de Kempen en noordelijk Belgie.