Straatsburg is een van de vergaderingplaatsen van het Europees Parlement. De stad heeft ongeveer 275.000 inwoners. Er zijn nu 6 tramlijnen met in totaal een lengte van 55 km.
De toeleiding van reizigers door de tram naar het centrum heeft ertoe geleid dat het hogere segment van de winkels zich verder ontwikkeld heeft in de City. Andere winkels zijn meer teruggedrongen op de randen van dat centrum.
Film van VeryGoodFeeling, 29 december 2010, YOU TUBE
Deze week heeft Brabant10TV twee keer aandacht besteed aan de mogelijke overschrijdingen van het budget voor de HOV-2. Deze hoogwaardige busbaan gaat lopen van Nuenen via Winkelcentrum Woensel naar Station CS in Eindhoven. Om later door te gaan via de Aalsterweg naar de High Tech Campus in het zuiden van de stad. In eerste instantie richt men zijn pijlen op het noordelijk deel van die route.
REPORTAGE EEN: GROTE KOSTENOVERSCHRIJDINGEN (1 februari 2011) De eerste reportage is gehouden vanaf het kruispunt Veld. Montgomerylaan met de rondweg. Op die plek zal als de schetsen gevolgd worden een tunnelbak gelegd worden in de oost-westrichting en daarbij de rondweg volgen.
Dergelijke grote projecten doen vrezen dat de gemeente met het bedrag van ongeveer € 75 miljoen niet uitkomt. Berekend is dat de meerkosten van in zowel Nuenen als Eindhoven op kunnen lopen van € 32 tot € 84 miljoen. Daarbij zijn dan ook de hoogwaardige bussen opgenomen.
alternatieven In de uitzending wordt ook aangegeven, dat er een alternatief bestaat voor die tunnelbak. I.p.v. een oost-west onderdoorgang kan ook gedacht worden aan een noord-zuidtunnel, die alleen bedoeld is voor de HOV-2. Dit leidt tot een aanzienlijke kostenvermindering. En het geeft de mogelijkheid in latere instantie als er meer financiële middelen voorhanden zijn, alsnog voor het autoverkeer maatregelen te nemen.
Wellicht komt men de eerste jaren niet verder dan een gewoon stoplicht ook voor de HOV op het genoemde kruispunt als de financiering niet rondkomt.
TWEEDE BERICHT: REAKTIE WETHOUDER (2 februari 2011) Bij het tweede bericht wordt een samenvatting gegeven van de eerdere vraagtekens over de financiële onderbouwing van het project. En de reactie van wethouder J. Helms komt aan de orde. Duidelijk daarbij wordt, dat er nu € 77,5 miljoen in kas is. De wethouder wil een nieuw financieel overzicht krijgen tot 2016 van welke kosten er allemaal nog gemaakt moeten worden voor de HOV. In de planning staat dat in de periode 2013-2016 gewerkt gaat worden aan die mogelijke tunnelbak.
Het is goed dat de wethouder een aanvullende begroting gaat maken, want nu is wel duidelijk dat met de eerder geplande € 125 miljoen deze HOV-2 baan niet aangelegd kan worden. Hopelijk worden nu alle kosten meegenomen, naast tunnels en viaducten ook de HOV-voertuigen.
NIEUWE HOV-ROUTE: EINDHOVEN-SON-VEGHEL-UDEN Vorige week is een nieuw plan gelanceerd voor de HOV-lijnen van Veghel en Uden naar Den Bosch en ook Eindhoven. De eerste tijd zal die HOV via de Churchillaan en de Kenneylaan naar Son lopen. Op langere termijn wil men een eigen baan aanleggen via de Huizingalaan. De HOV-bus zal dan via het Meubelplein en IKEA naar Son en verder rijden. Op de busbaan in Eindhoven denkt men twee busstations aan te leggen, te weten Station Huizingalaan en Station Sportpark.
De werkzaamheden zouden binnenkort al op de Huizingalaan beginnen, maar zijn tot nader order uitgesteld. Vandaar dat een (H)OV-knooppunt bij Winkelcentrum Woensel voorlopig ook niet aangelegd gaat worden.
VERDERE TOEKOMSTPLANNEN De wethouder wacht een grootse taak: naast de financiën voor de HOV-2, liggen er ook nog de kosten voor deze nieuwe HOV naar Son en verder. Daarnaast wil de gemeente Eindhoven nog graag een intercitystation bij Acht openen met een parkeerfaciliteit en een aansluitende HOV-baan naar de luchthaven. Een nieuw busstation wat hard nodig is om de drukte aan te kunnen zit er voorlopig niet in.
Men kan zich afvragen of het de gemeente zal lukken voor al deze projecten voldoende geld te genereren. Anders zal men toch over moeten gaan tot leningen bij b.v. de Europese Investerings-Bank (EIB).
Moderne trams in Oradea (Nagyvárad) in Roemenië. De stad ligt in het westen van het land tegen de grens met Hongarije en heeft zo'n 206.000 inwoners. Er zijn 3 tramlijnen en van de getoonde trams zijn er 10 aangeschaft.
Film van tramsfromoradea, 26 augustus 2010, YOU TUBE
Proefrijden met een nieuwe Tsjechische tram in Riga, de hoofdstad van Letland; eén van de 3 Baltische staten. De stad met ongeveer 720.000 inwoners kent 9 tramlijnen. Film van novi4oks, 24 december 2010, YOU TUBE
De tekenen waren bemoedigend: ondanks de crisis en de bezuinigingen die nodig zijn zal de HOV-2 toch verder aangelegd worden. Dit meldde wethouder J. Helms onlangs op een informatieavond over het noordelijke gedeelte van het traject Nuenen-Eindhoven High Tech Campus. Maar niet alles kan: er is te weinig geld in huis voor de hele route. Er is maar € 75 miljoen beschikbaar van de geplande € 125 miljoen. Vandaar dat nu de voorkeur gegeven wordt voor de aanleg van het noordelijke deel.
Er staat heel wat op stapel: - een nieuwe HOV2 lijn van zo’n 7 kilometer tussen Nuenen en Station CS in Eindhoven - mogelijke aanleg van viaducten en tunnels - mogelijke afbraak van huizen in Nuenen en Eindhoven - aankoop van “tramachtige” HOV-bussen
Maar dit alles moet geen vrijbrief worden om de bestedingen uit de hand te laten lopen. In mijn berekening is voor al het genoemde minstens € 107 tot maximaal € 159 miljoen nodig. Ongedekt is hiermee een bedrag van € 32 miljoen tot maximaal € 84 miljoen.
TIJD VOOR INGRIJPEN Het wordt tijd dat de SRE ingrijpt en de tering naar de nering zet. De overschrijdingen dreigen zo kolossaal te worden, dat die zelfs hoger kunnen uitvallen dan de eerder geplande kosten voor het hele project.
Andere zaken die nodig zijn:
Een nieuwe financiele planning van de HOV-2 route, waarin nu alle kosten genoemd worden. Ook de viaducten, tunnels en HOV-voertuigen moeten opgenomen worden.
Vastgesteld moet worden welke delen van het plan gerealiseerd of uitgesteld moeten worden gezien het beperkte budget.
Er moet een instantie aangewezen worden, die voortdurend de financiële controle op het hele proces houdt en daarvoor de verantwoordelijkheid krijgt.
De financiën: In de komende tijd zal het kabinet veel meer aansturen op het aanboren van andere financieringsbronnen. Er zal meer geleend moeten worden, zoals b.v. bij de Europese Investeringsbank. En wellicht komen er fondsen voor een PPS (publiek-private samenwerking) voor deze infrastructurele aktiviteiten.
De gemeente Eindhoven heeft een investeringsfonds voor verkeer en vervoer in de stad. Het bedrag dat jaarlijks in dat fonds gestopt wordt moet aanmerkelijk worden verhoogd. Sparen van grote bedragen zal meer het motto zijn.
Het is niet goed als de kosten voor de HOV zo uit de hand dreigen te lopen. Dat doet de burger geen goed: zo worden alle grote infrastructurele projecten, die hard nodig zijn, omgeven met de vrees voor geweldige tekorten. Dat keert zich tegen de overheden, die dergelijke projecten opstarten. En ook tegen politieke partijen, die dit laten gebeuren. Het bederft het klimaat voor belangrijke projecten in stad in regio. En burger en overheid komen steeds verder tegenoverelkaar te staan.
Voor brief wethouder over ontwikkelingen van de HOV klik hier
foto: kop van de Veld. Montgomerylaan, halte Catharinaziekenhuis. De rechterbaan wordt de HOV-baan in de toekomst
Hoewel eerst gepland was om de eerste tramlijn in Toulouse 0p 24 november 2010 te openen, kon dit niet doorgaan i.v.m. een staking. Op 11 december 2010 was de eerste officiële tramdienst op de pas aangelegde 11 km lange lijn.
FILM: France 3 regio uitzending, geupload door canalrail, 11/12/2010
Gedurende enige jaren heb ik gewerkt aan de promotie van een tram in Eindhoven als kern van het OV-net in de stad. Het moet een integraal onderdeel vormen samen met het busvervoer. Er zijn voldoende reizigers. Een tramlijn is daarom verantwoord.
Daarnaast heb ik een plan ontwikkeld voor een tram-trein-verbinding (klik) tussen station Best, Airport Eindhoven en Veldhoven.
De foto aan de kop van de weblog is gemaakt in Praag (Praha) in de buurt van de halte Barrandov in het zuidwesten van de stad.
Een film van het nieuwe deel van deze route zit hier (overdag) en hier ('s avonds ). Voor een beeld van het dagelijks verkeer bij de begin-/eindhalte Barrandov klik hier
Foto's van de nieuwe route Voor andere nieuwe trams in Praaghieren hier Foto's tram in de stad Praag hier
CZ+Prague in film L'OUBLI (2011/F) Helena STAUB (artist) click here
PRAGUE capital of the 20st century Derek Sayer click here
My contributions:
First a concept of a tramline in the city of Eindhoven based on bringing together of the busroutes on the two central axes (with each 8 or 9 lines). The remaining parts of the busroutes change in feederlines.
Second a concept for a innovative tram-trainroute to Airport Eindhoven in the region.
Third a plan "EINDHOVEN - BLOSSOMING CITY" : an integrated development in the city-centre for urban transport, cars and city-centre functions.
So the public transport can reach an qualitative higher stage.
Tram en metro in Praag Dit filmpje is gemaakt door Busfotodot.nl
MESSAGE
NO TRAM, BUT "TRAMLIKE" BUSES IN EINDHOVENIN THE FUTURE
The regional authority of transport of Eindhoven (SRE) decided in July 2010 not to use a tram but a bus for the dedicated lanes (HOV) in her territory.
Nor did she want to pay any eurocent for making those lanes constructive "tramproof" in the future.
The SRE made its decisions on the basis of one research and one marketconsultation. Both used the trunk-branch corridor-model. (Instead of a necessary trunk-feeder corridormodel)
It seems as if the possibility for a tram in Eindhoven is lost at this moment. Although the city of Eindhoven continues to make the lanes "tramproof" in spatial terms for the HOV-2 line.
In the future there may be a conflict between the city and citycouncil of Eindhoven and the SRE on this subject.
In practice the HOV-2 buslane will be used for the most part as a normal one. This because it will also be used by 8-9 normal buslines. With possible consequences for the speed.
There is now a discussion about urban transport in the city and province. Maybe with more HOV as a kind of BRT and an integral transport system.
The tasks of the SRE on urban transport have gone back to the province of North-Brabant.