vrijdag 18 maart 2011

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (3/5)

TRAMVOERTUIG “PONORKA” (DE DUIKBOOT) (1936)



In het historisch programma van de tram in Praag ook een kort filmpje van een tramvoertuig met de bijzondere naam van “Duikboot”. Van deze lange trams werden er 64 gebouwd tussen 1935 en 1942. Ze deden 20 jaar dienst. Het waren de eerste voertuigen die slechts geschikt waren voor één rijrichting.

In het filmpje het straatbeeld in de stad met zo te zien de inwijding met enkele notabelen. Later zie je het normale tramverkeer. En natuurlijk zijn er altijd mensen, die net te laat komen voor de rit.
Deze trams konden een snelheid halen tot 60 kilometer per uur. Ze ontleenden hun naam aan het samenspel van hun uiterlijk, de verbindingsstukken met klinknagels, de onderste treden van de opstapjes, die opklapten als de schuifdeuren dichtgingen. De bestuurder had een eigen stoel en de conducteurs een vaste plek. Maar je kon alleen mee rijden als je contant kon betalen.

Zie ook de foto’s van dit tramtype in de stad aan het eind van een artikel. Klik daarvoor hier.

Filmpje uit het programma van het 2e kanaal van de Tsjechische TV; geupload door LinkmannSK op 15 december 2009

Voor de informatie over dit type tram met dank aan het artikel van Rik met als titel: Weinig bekend van Praagse “submarine” – de eerste one-way tram” d.d. 16-1-2010 (zie link hierboven)

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (4/5)

ABSENTEÏSME (1959)



In de film Slečna od vody (Miss uit het water) uit 1959 wil een jongevrouw naar haar werk met de tram. Maar dat gaat in Praag niet zo eenvoudig. Ze doet meerdere pogingen om een van de trams binnen te komen, maar ze zijn alle afgeladen. Links en rechts zijn er de nodige afleidingen. Uiteindelijk komt ze toch met de tram verder, maar gaat er een leuke dag van maken met een nieuwe vriend. De film had als thema “absenteïsme” wat toch niet kon in het communistisch regime.

Uit de film wordt duidelijk, dat de trams het woon- werkverkeer niet zo goed afkonden. Het is natuurlijk nooit duidelijk of dit filmgedeelte naturalistisch opgenomen of aangedikt is. Het is dan ook niet voor niets dat eind jaren ’60 onder het oude regime gestart werd met de aanleg van metrolijnen in de stad.

Filmdeel geupload door javdeluxe, 13 december 2008

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (5/5)

HOEZO GEEN HAAST? (1984)



De film Nespěcháte někam? (“Hoezo geen haast?”) van regisseur Vladimir Mraz en cameraman Libor Durczak uit 1984 is voortgekomen uit de jongerencultuur. Het was eerst bedoeld als een muziekclip voor de band Foton, die in de film te horen is.
In een van de nieuwe buitenwijken van Praag vol hoge flats is het een gehaast om ’s morgens op tijd de deur uit te komen. Iedereen loopt naar de tram om vandaar naar het centrum vervoerd te worden. In de tram zitten de gezapige oudere mensen, de jongeren houden meer van een lolletje. Er zijn problemen met het tonen van het vervoerskaartje. Dan met zijn allen maar rennen door de stad. De vrije liefde wordt bedreven en stelletjes gaan braaf de tram in naar hun hok in een van de Bijlmerflats van Praag.

Opgemerkt moet worden, dat in werkelijkheid de tram voor de bediening van de reizigers in de flatwijken op de tweede plaats komt. Het belangrijkst zijn in werkelijkheid de metrolijnen.

Film geupload door mrazik6666, 8 januari 2010 op YOU TUBE

donderdag 10 maart 2011

TRAM VAN DE WEEK: TRAMS IN PRAAG LANGS DE MOLDAU



Druk tramverkeer in Praag langs de Moldau in de wijk Nové Město ter hoogte van de halte bij Galerie Mánes. Het moderne gebouw Tančící dúm werd ontworpen door Fran Gehry en Vlado Milunič en wordt gebruikt door een Nederlands verzekeringsbedrijf.

Film van IvooA, 24 augustus 2010 op YOU TUBE

donderdag 3 maart 2011

TRAM VAN DE WEEK: TRAM IN OSLO



Oslo heeft 6 tramlijnen van in totaal 131,4 kilometer en 72 tramvoertuigen. Twee tramlijnen zijn uitgegroeid tot lightrail verbindingen. In 2010 groeide het aantal tramreizigers met 5,6% bij gelijkblijvende omstandigheden. De hoofdstad van Noorwegen heeft ongeveer 590.000 inwoners.

Film van brugghen 24 augustus 2008 op YOU TUBE

donderdag 24 februari 2011

TRAM VAN DE WEEK: NIEUWE TRAMS IN MINSK



Minsk is de hoofdstad van het autoritair geregeerde Wit-Rusland. De stad van 1,8 miljoen inwoners kent 12 tramlijnen en heeft 153 trams. Hier hun nieuwe voertuigen. Er bestaan plannen om van hier een sneltram aan te leggen naar de stad Logoisk (15 km verderop) en door te rijden naar de verder te ontwikkelen ski-oorden "Slichi" en "Logoisk". China is geïnteresseerd in de aanleg van deze tramlijn.

Film van gt8d, 12 september 2010, op YOU TUBE

woensdag 16 februari 2011

FINANCIËLE DROMEN BIJ HOV-2 EINDHOVEN- lezersbrief aan het Eindhovens Dagblad

Eindhoven wil een goed openbaar vervoerssysteem. Dat kost heel wat. Het is natuurlijk prima dat de wethouder in kaart wil brengen hoeveel geld er voor alle (H)OV-plannen nodig is. Maar dan moeten wel alle kosten meegenomen worden.

De EURO 125 miljoen, die men eerder heeft voorzien, zijn eigenlijk geheel nodig voor de HOV-baan en het opfrissen van de omgeving daarvan. Al het andere, zoals tunnels, viaducten, het mogelijk afbreken van huizen, op- en afritten, de HOV-voertuigen, zitten daar niet bij.

De wethouder hoopt met de EURO 77,5 miljoen in kas bijna de hele HOV-2 lijn aan te leggen, op het centrum na. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat alleen al voor de noordelijke route nu al kan worden voorzien, dat er een tekort komt van EURO 32 tot EURO
84 miljoen. Hierbij zijn alle kosten opgenomen.

Daarom lijkt het me beter om de tunnels en viaducten voorlopig te schrappen. En bij de kruising Veld.Montgomerylaan met de Rondweg ook voor de HOV een stoplicht te plaatsen.

Op korte termijn komen er nog meer openbaar vervoersprojecten op de stad af: de HOV-baan op de Huizingalaan richting Son en Veghel/Uden, het intercitystation bij Acht met parkeer-faciliteit, een HOV-baan vandaar naar het vliegveld. En natuurlijk het gedeelte van de HOV-2 in de binnenstad en de route naar de High Tech Campus.

Ik zou zeggen, zorg ervoor dat de HOV-bussen kunnen gaan rijden en zo snel mogelijk als kan. En leg allerlei kunstwerken aan als er betere tijden voor de gemeentelijke overheid aanbreken.

Lezersbrief aangeboden aan het Eindhovens Dagblad, 8 februari 2011