vrijdag 8 april 2011

TRAM VAN DE WEEK: TRAM IN ANGERS (F) (1/2)

Proefrit. Opening tramlijn op 25 juni 2011


De Franse stad Angers en haar omgeving zullen op 21 juni 2011 weer een tramdienst hebben. Hiermee wordt ook in een kleinere stad de tram ingevoerd; Angers telt zo’n 160.000 inwoners. De eerste tramlijn is 12 kilometer lang en loopt in de richting Noord-Zuid. Langs de lijn wonen binnen een afstand van 400 meter 57.000 mensen. De tram past in de toekomstige uitbreiding van de stad en de herontwikkeling van Angers en omliggende gemeenten, die op de tram aangesloten worden. Om de 6 minuten moet er een tram gaan lopen.


Opmerkelijk is dat in de binnenstad een gedeelte van de lijn zonder bedrading zal gaan rijden. En wel via het bekende APS-systeem, dat al eerder in Bordeau wordt gebruikt: de stroom komt uit een derde rails. In de proeven in Angers bleek een helling in een straat van 7,5% met dat systeem genomen te kunnen worden. Er zullen 17 rijtuigen gaan rijden en de route kent 25 haltes. Ook komen er 5 P+R plaatsen, waar elk 200 auto’s kunnen staan en aansluiting geven op de tram. Met 80 camera’s op de haltes en de kruispunten wordt op een centraal punt het tramverkeer gemonitoord.


Tevens wordt geëxperimenteerd met nieuwe gazons langs de route. Op een lengte van 8 kilometer wordt gekeken of er andere planten dan gras zijn, die ook stevig genoeg zijn, minder onderhoud vragen en minder bevloeid moeten worden. Op 20 meter van de trambaan wordt daartoe tijm, oregano, campanula e.d. ingezaaid.


Op het filmpje het beeld van één van de technische proeven van de tram en tramlijn. Mooi is de tram in de mist over de nieuwe Confluencesbrug over de rivier de Maine (zie op 7’ 52”). Er wordt gedacht aan een tweede tramlijn, maar ja de crisis…..


Voor nog wat meer fotomateriaal klik hier

Filmpje geplaatst door GitesRecouvrance49 op 22 december 2010 op YOU TUBE

donderdag 24 maart 2011

TRAM VAN DE WEEK: TRAM IN ANGERS (F) (2/2)

Tramontwerp


De stad Angers (F) is bezig met de aanleg van nieuwe tramlijnen. De stedelijke opdrachtgevers hebben bij de fabrikant Alsthom hun licht opgestoken over het nieuwe tramrijtuig. In deze film het hele proces van het ontwerp van deze tram. Bij dit bedrijf is er ruimte voor een eigen invulling van het front en de kleurstelling. Je ziet de tram van de tekentafel af ontstaan, een zoektocht naar de juiste kleuren tot en met het houten model van het eerste totale ontwerp. In de film wordt Frans gesproken.
Film geplaatst door Ville-Angers op DAILY MOTION

vrijdag 18 maart 2011

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (1/5)

ZOEKEND NAAR DE OUDE TIJD. Praagse tramhistorie (1875 – 1911)


De Tsjechische televisie heeft op haar tweede kanaal (CT2) een serie gehad over de historie van de tram in Praag. In dit deel gaat het over de beginfase van de paardentram. Spoedig gevolgd door de elektrische tram met verbindingen naar de plaatsen rondom de stad zoals Smichov en Zizkov, die later toegevoegd zouden worden aan Praag. Eerst zien we alleen foto’s met veel besnorde mannen. Later in het filmpje ook bewegende beelden.

Opvallend is dat in die tijd in Tsjechoslowakije nog links gereden wordt. We zien beelden langs de Moldau, een overstekende man, die bijna geplet lijkt te worden tussen twee tramvoertuigen. Tegenwoordig zijn een groot aantal wegen en tramroutes wandelparadijzen geworden. Een aantal tramroutes bestaat niet meer. Het programma wordt begeleid door een verteller in het Praags Openbaar Vervoers Museum in de stad waar alle oude beestjes verzameld zijn.

Deel van het programma van het 2e kanaal van de Tsjechische TV; geupload door LinkmannSK op 15 december 2009. Voor info over het Praags Openbaar Vervoers Museum klik hier. Het adres is: Patockova 4, Praag 6.

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (2/5)

GESCHIEDENIS PRAAGSE TRAM – RECONSTRUCTIES 1927 – 1930


In dit fragment uit de documentaire van de Tsjechische televisie over de tram in Praag opnames op het Wenceslasplein gezien vanaf het Nationaal Museum. We zien drukke werkzaamheden om de rails te vervangen en anders te leggen. Er worden per paard keien gebracht en die worden doorgezaagd. Dat alles terwijl het normale tramverkeer gewoon doorgaat.
Later in de tijd zal de tram verdwijnen op het plein, het tramverkeer kruist op één plaats nog deze grote boulevard van de stad. Wel staan op dit gedeelte twee oude tramstellen, die dienen als eethuisje. Maar de toekomst is wispelturig. Er zijn plannen om de tram op dit plein (wat tegenwoordig het Havelplein heet) weer terug te laten komen.

Programma van het 2e kanaal van de Tsjechische TV; geupload door LinkmannSK op 15 december 2009

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (3/5)

TRAMVOERTUIG “PONORKA” (DE DUIKBOOT) (1936)



In het historisch programma van de tram in Praag ook een kort filmpje van een tramvoertuig met de bijzondere naam van “Duikboot”. Van deze lange trams werden er 64 gebouwd tussen 1935 en 1942. Ze deden 20 jaar dienst. Het waren de eerste voertuigen die slechts geschikt waren voor één rijrichting.

In het filmpje het straatbeeld in de stad met zo te zien de inwijding met enkele notabelen. Later zie je het normale tramverkeer. En natuurlijk zijn er altijd mensen, die net te laat komen voor de rit.
Deze trams konden een snelheid halen tot 60 kilometer per uur. Ze ontleenden hun naam aan het samenspel van hun uiterlijk, de verbindingsstukken met klinknagels, de onderste treden van de opstapjes, die opklapten als de schuifdeuren dichtgingen. De bestuurder had een eigen stoel en de conducteurs een vaste plek. Maar je kon alleen mee rijden als je contant kon betalen.

Zie ook de foto’s van dit tramtype in de stad aan het eind van een artikel. Klik daarvoor hier.

Filmpje uit het programma van het 2e kanaal van de Tsjechische TV; geupload door LinkmannSK op 15 december 2009

Voor de informatie over dit type tram met dank aan het artikel van Rik met als titel: Weinig bekend van Praagse “submarine” – de eerste one-way tram” d.d. 16-1-2010 (zie link hierboven)

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (4/5)

ABSENTEÏSME (1959)



In de film Slečna od vody (Miss uit het water) uit 1959 wil een jongevrouw naar haar werk met de tram. Maar dat gaat in Praag niet zo eenvoudig. Ze doet meerdere pogingen om een van de trams binnen te komen, maar ze zijn alle afgeladen. Links en rechts zijn er de nodige afleidingen. Uiteindelijk komt ze toch met de tram verder, maar gaat er een leuke dag van maken met een nieuwe vriend. De film had als thema “absenteïsme” wat toch niet kon in het communistisch regime.

Uit de film wordt duidelijk, dat de trams het woon- werkverkeer niet zo goed afkonden. Het is natuurlijk nooit duidelijk of dit filmgedeelte naturalistisch opgenomen of aangedikt is. Het is dan ook niet voor niets dat eind jaren ’60 onder het oude regime gestart werd met de aanleg van metrolijnen in de stad.

Filmdeel geupload door javdeluxe, 13 december 2008

TRAM IN PRAAG IN DOCUMENTAIRES EN SPEELFILMS (5/5)

HOEZO GEEN HAAST? (1984)



De film Nespěcháte někam? (“Hoezo geen haast?”) van regisseur Vladimir Mraz en cameraman Libor Durczak uit 1984 is voortgekomen uit de jongerencultuur. Het was eerst bedoeld als een muziekclip voor de band Foton, die in de film te horen is.
In een van de nieuwe buitenwijken van Praag vol hoge flats is het een gehaast om ’s morgens op tijd de deur uit te komen. Iedereen loopt naar de tram om vandaar naar het centrum vervoerd te worden. In de tram zitten de gezapige oudere mensen, de jongeren houden meer van een lolletje. Er zijn problemen met het tonen van het vervoerskaartje. Dan met zijn allen maar rennen door de stad. De vrije liefde wordt bedreven en stelletjes gaan braaf de tram in naar hun hok in een van de Bijlmerflats van Praag.

Opgemerkt moet worden, dat in werkelijkheid de tram voor de bediening van de reizigers in de flatwijken op de tweede plaats komt. Het belangrijkst zijn in werkelijkheid de metrolijnen.

Film geupload door mrazik6666, 8 januari 2010 op YOU TUBE