donderdag 13 december 2012
Tram in Dijon: knappe prestatie opening 2e lijn in één jaar.
Op 1 september j.l. werd de eerste tramlijn geopend in Dijon (F). Op 8 december al de tweede. Een hele prestatie. Zie hier een prachtig filmpje over de openingsdag.
woensdag 14 november 2012
PLAN EINDHOVEN “BLOEIENDE STAD”: Samenvallende ontwikkelingen, samenvallende aanpak. (Burgerinitiatief)
Zicht op busverkeer op de Emmasingel naar Station CS. c Copyright foto: A. de Haan, Eindhoven |
INLEIDING
Op dit ogenblik wordt in de stad
gekeken naar hoe je op het een en ander kunt bezuinigen. Toch is het
belangrijk, dat verder nagedacht wordt over de verdere stedelijke
ontwikkeling van Eindhoven. Eén van de brandende punten daarbij is
de verdere ontwikkeling van het stadscentrum.
Daar vallen een aantal ontwikkelingen
samen. Te denken valt aan:
- de plaats voor de snelle en comfortabele HOV in het stadscentrum
- het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefbaarheid
- het ontwikkelen van een verkeersplan
- een verdere ontwikkeling, verfraaiing en uitbreiding van het stadscentrum
Wat speelt er
concreet in het stadscentrum:
- Wat betreft de HOV-2 is nu duidelijk dat er nog geen plan ligt hoe die in de binnenstad precies gaat lopen en is de ontwikkeling van een verkeersplan voor auto's noodzakelijk
- Tegelijkertijd ligt er een directe relatie tussen het autoverkeer en het openbaar vervoer en de luchtkwaliteit (die in het centrum om een sterke verbetering vraagt)
- Daarnaast vraagt het stadscentrum om verdere uitbreiding van de voetgangersgebieden en de verbinding met nabij gelegen buurten met winkelfaciliteiten.
- Tot slot dient dit voetgangersgebied vergroot te worden in een aangename omgeving. Aanpassing en verfraaiing van wegen en voetgangersgebied zijn daarbij nodig.
Wil je dit
aanpakken, dan moeten we komen tot een geïntegreerde aanpak en de
uitvoering daarvan dient in elkaar gevlochten te worden.
Kortom er ligt in Eindhoven een grote
uitdaging op korte en langere termijn te wachten.
Dit alles om het stadscentrum te
optimaliseren, de bereikbaarheid opnieuw te formuleren en het voor de
toekomst voor te bereiden. Om zo Eindhoven tot een bloeiende stad te
maken.
PLAN EINDHOVEN “BLOEIENDE STAD”
Willen we komen tot
een geïntegreerde aanpak in het stadscentrum dan is het wijs
om allereerst het openbaar vervoer aan te pakken om van daaruit de
plannen voor het autoverkeer en de omgeving te formuleren.
I HOV ALS LIFELINE IN DE STAD:
Oplossing verkeerssituatie in centrum.
EERSTE STRATEGISCHE KEUS: het HOV in
centrum als LIFELINE van de stad.
Het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer)
is bedoeld om snelle en comfortabele verbindingen tot stand te
brengen in de stad. Naast de HOV-1 naar Veldhoven en Airport
Eindhoven wordt nu gewerkt aan de HOV-2 (High Tech Campus –
Centrum – Winkelcentrum Woensel en Nuenen. Dit zowel op het
noordelijk, als zuidelijk gedeelte.
Alleen voor het centrumgedeelte ligt er
nog geen aanpassing aan de nieuwe situatie van snelle HOV-bussen op
een eigen HOV-baan. In combinatie met het verkeersplan voor het
citycentrum is het van belang dat allereerst een prioriteit gesteld
wordt welk vervoersmiddel in het centrum komt te rijden.
HOV-banen en lifeline
We pleiten om in de aanpak van het
gehele stadscentrum allereerst de eerst keus vast te stellen voor het
openbaar vervoer en de HOV. Hierbij moet ook rekening gehouden worden
met de vervoersstromen door de hele stad. De HOV-banen op de
Westelijke Binnenring bieden de mogelijkheid dat het vervoer van de
randen van de stad naar het citycentrum en van noord naar zuid (en
omgekeerd) van de stad gegarandeerd wordt. Hierdoor vormen de
HOV-banen in het stadscentrum de LIFELINE van Eindhoven.
Om een goed OV-systeem op te bouwen is
het daarbij ook belangrijk de vervoerssystemen van het HOV vast te
leggen op een aantal hoofdassen. In de Eindhovense situatie pleit dit
voor een vastleggen van al het HOV-vervoer op de as van de westelijke
Binnenring (Emmasingel naar Stratumsedijk), zowel noord- als
zuidwaarts.
- Dit geeft grote herkenbaarheid voor de reizigers en geeft tevens een direct aanknopingspunt op het hart van het stadscentrum.
- Daarnaast geeft de hele HOV-lijn de garantie, dat reizigers uit de overige stadsdelen en de regio verzekerd zijn van snelle verbindingen met en in de stad en daarbuiten.
- Van groot belang aangezien het autoverkeer toeneemt en we in steeds grotere mate te doen krijgen met files, wat de reistijd en de luchtvervuiling doet toenemen.
DOORWERKING NAAR HET
(AUTO)VERKEERSPLAN
Het plan voor de HOV leidt er toe dat
het autoverkeer in het stadscentrum en met name op de westelijke
Binnenring beperkt gaat worden. Van afnemend autoverkeer met in de
toekomst alleen nog maar beperkt plaatsgebonden autoverkeer.
Vanuit de eerste strategische keuze
voor het HOV kan in een autoverkeersplan aangegeven worden hoe dat
autoverkeer afgeleid gaat worden, dat nu nog door de westelijke
Binnenring rijdt
II FASEGEWIJZE ONTWIKKELING VAN
HET STADSCENTRUM
Voor de uitvoering van de bovenstaande
ideeën bepleiten we een fasegewijze ontwikkeling.
VOORFASE VOORBEREIDING OP
BOULEVARDVORMING
Het autoverkeer rijdt vanaf de
Lichttoren in zuidelijke richting nog slechts op één eigen baan en
krijgt te maken met een knip op de Emmasingel. Hierbij kan het alleen
nog maar naar de Willemstraat rijden. Op dit gedeelte rijdt ook
buslijn 16. Het autoverkeer naar de Kleine Berg is alleen mogelijk
vanuit die Willemstraat. De doorstroming naar het zuiden is hiermee
geblokkeerd.
Busbanen stadscentrum
De
huidige busbaan (zuid-noord) wordt aangevuld met een busbaan
noord-zuid. De halte aan de Witte Dame-zijde gaat tijdens deze
fase dicht. Wel komt er aan de overkant een bushalte, die de halte
naast de Piazza gaat vervangen. (Op laatstgenoemde halte stropt het
regelmatig met de vele bussen door het uitstappen van reizigers. De
HOV-1 verplaatst zijn uitstaphalte voor het centrum voor de
MediaMarkt) .
Deze
voorfase kan reeds nu uitgevoerd worden op het gedeelte
Emmasingel, Keizersgracht en Wal.
EERSTE FASE BOULEVARDONTWIKKELING:
EMMASINGEL
Door het verdwijnen van het doorgaande
autoverkeer op de Emmasingel kan deze straat versmald worden, de
busbanen tot HOV-banen opgewaardeerd en het voetgangersgebied
vergroot worden.
PLAN EINDHOVEN "BLOEIENDE STAD" ...1e fase Emmasingel tot aan de Willemstraat |
Door het gebruik van sierbestrating,
uitgesproken kleurgebruik, bomen en planten kan dit uitgroeien tot
een prachtig voetgangersgebied voor de Lichttoren, de Design Academy
en de Witte Dame. De gebouwen kunnen zo beter tot hun recht komen.
Het centrumgebied wordt zo vergroot en
het is er aangenaam en rustig vertoeven. Buslijn 16 komt niet meer
door de Willemstraat. Het autoverkeer kan alleen nog plaatsvinden
vanaf de Willemstraat naar de Keizersgracht en verder naar het
zuiden.
TWEEDE FASE BOULEVARDONTWIKKELING:
KEIZERSGRACHT/FENSPLEIN/WILLEMSTRAAT
In deze fase wordt de
boulevardontwikkeling verder doorgetrokken, waarbij eveneens de
Willemstraat tot aan het Wilhelminaplein wordt meegenomen. De straten
worden overal versmald en voorzien van voetgangersgebieden,
sierbestrating en groen.
PLAN EINDHOVEN "BLOEIENDE STAD" ...2e fase gedeelte Willemstraat tot Grote Berg |
Het Fensplein wordt opnieuw ontwikkeld
en wordt een multifunctioneel gebied voor dagkramen,
horecavoorzieningen, een klein podium en groen. De
“doorloop”verbinding tussen Hooghuisstraat en het Bergkwartier
wordt zo tot stand gebracht en het centrum van de stad vergroot. Ook
komt er een grote bushalte voor alle HOV-verkeer wat in beide
richtingen reizigers van en naar het citycenter brengt en midden in
het dynamische koopcentrum ligt.
Het HOV heeft een eigen baan in noord-
en zuidrichting. Het plaatselijk autoverkeer voor de Kleine Berg rijdt via de Willemstraat en via de
Grote Berg naar de Bergstraat.
TOEKOMST
Met de uitwerking en invoering van
genoemde voorstellen wordt het stadscentrum van Eindhoven aangepast
aan internationale ontwikkelingen op het gebied van verkeer en
vervoer, stadsontwikkeling en (leef)milieu. En ontwikkelt zich zo tot
een prachtig en stijlvol Citycentrum toegerust voor dit en het
komende decennium.
Met grote voetgangersgebieden, een
mooie boulevard, een multifunctioneel plein, optimale openbaar
vervoerverbindingen, de Witte Dame en omgeving die in een aangepaste
omgeving kunnen schitteren en een goede luchtkwaliteit. Het
Bergkwartier en de Willemstraat worden toegevoegd aan het
stadscentrum. Kortom een groter stadscentrum waar mensen graag willen
komen en vertoeven. Kortom: een bloeiende stad.
Zo
geeft prioriteitsstelling van het HOV een goede
startpositie voor een verdere ontwikkeling van het centrum van Eindhoven als
bloeiende stad. Een duidelijke
keuze voor het openbaar vervoer en de HOV-banen geven een stimulans
om de andere problemen van autoverkeer, luchtkwaliteit en
boulevardvorming aan te pakken.
Opgemerkt zij, dat
in deze plannen wordt uitgegaan van bestaande fietspaden door de
westelijke Binnenring en zijn niet in de schetsen opgenomen.
aanvulling:
De gemeente Eindhoven heeft in mei 2013 de nota "Eindhoven op weg" doen verschijnen met als ondertitel "Duurzaam verbinden van mensen en locaties in Eindhoven veelzijdige stad".
zie voor deze nota klik hier
Foto bovenaan bericht:
Stadsbussen voor
de Blob en langs de Lichttoren aan het begin van de Emmasingel in
Eindhoven
Deze foto is ook opgenomen in de gemeentelijke nota Eindhoven op weg op blz. 10 links onder
aanvulling op 15 mei 2013
Deze foto is ook opgenomen in de gemeentelijke nota Eindhoven op weg op blz. 10 links onder
aanvulling op 15 mei 2013
maandag 3 september 2012
maandag 20 augustus 2012
GROTE VERANDERINGEN BIJ TRAM EN BUS IN PRAAG BEGIN SEPTEMBER
Begin september wordt de lijnvoering
van het openbaar vervoer in Praag drastisch veranderd. Er moet flink
bezuinigd worden in de stad en het OV moet het met EURO 16 miljoen
minder doen. Daartoe gaan op lijnen die parallel aan elkaar lopen de
tram of de bus verdwijnen, maar de frequentie van de overblijvende
lijn wordt wel verhoogd. Er wordt gesproken over het verdwijnen van 60 bus- en tramlijnen. Ze zullen vervangen worden door een aantal hoofdtramlijnen. Daarnaast komen er meer lijnen met een
Metrobus met een eigen baan (HOV's), die snel door de stad kunnen
lopen.
Dat er gekeken gaat worden of het hele
OV-lijnenpark niet efficiënter en effectiever aangepakt kan worden, is geen
overbodige luxe. Tevens zou er meer gedaan moeten worden aan een
goede doorstroming van de trams in de stad, want dat stropt op sommige
lijnen geweldig.
Critici vragen zich af of het aanleggen
van HOV-buslijnen nu zo'n goed idee is. Praag is immers een tramstad.
En of je op die manier niet het paard achter de wagen aan het spannen
bent. Maar de stedelijke autoriteiten willen snel wat doen aan de
kosten en gaan hun plan begin september invoeren. Er schijnt ook
nogal wat geld verdwenen te zijn in dubieuze contracten van het
vervoersbedrijf met derden. Onlangs werden de kantoren van het
vervoersbedrijf bestormd door de politie om de boeken eens te bekijken.
Overigens blijkt het afzien van malversaties en corruptie nog een
hele tour in dit land.
Daarnaast zijn er grote leningen afgesloten om nieuwe tramvoertuigen aan te schaffen, die de oude bakken kunnen vervangen. En die leningen moeten terugbetaald worden.
Te hopen is, dat na enige tijd de
nieuwe ontwikkelingen met deskundigen nog eens goed bekeken gaan
worden, want dat er iets moest gebeuren is geen verrassing.
Zie
ook het artikel over verandering van de OV-lijnen:
- Dominik Juno, City Hall defends controversial September reworking of Prague transit system. (KLIK hier)
En het artikel over vermeende malversaties:
- Till Janzer, Eine Razzia, ein Rausschluss und der Machtkampf in Prag. (KLIK hier)
Artikel over de veranderingen in het lijnennet:
- Magdalena Hrozínková, Nouvelle organisation en vue pour les transports en commun pragois. (KLIK hier)
Voor veranderingen in bus- en tramlijnen (in het Tsjechisch) zie filmpje halverwege het artikel (KLIK hier)
(aanvulling 21 augustus 2012)
- Dominik Juno, City Hall defends controversial September reworking of Prague transit system. (KLIK hier)
En het artikel over vermeende malversaties:
- Till Janzer, Eine Razzia, ein Rausschluss und der Machtkampf in Prag. (KLIK hier)
Artikel over de veranderingen in het lijnennet:
- Magdalena Hrozínková, Nouvelle organisation en vue pour les transports en commun pragois. (KLIK hier)
Voor veranderingen in bus- en tramlijnen (in het Tsjechisch) zie filmpje halverwege het artikel (KLIK hier)
(aanvulling 21 augustus 2012)
Het
filmpje is een beeld van het tramverkeer in Praag vooral in de
omgeving van Modrany en Barrandov.
donderdag 10 mei 2012
VVD-FRACTIE 2E KAMER: OP ELK VERZOEK VAN GEMEENTEN VOOR GELD TRAM ALTIJD EEN " NUL" OP HET REQUEST
In een uitzending van RTV-Noord van 8
mei verklaarde verkeerswoordvoerder van de VVD-fractie in de Tweede
Kamer, dhr. Aptroot, dat de VVD als een gemeente vraagt om een
rijksbijdrage voor de uitvoering van een tramplan dat het antwoord
van zijn fractie altijd NUL zal zijn.
Hij deed zijn uitspraak in een
bijeenkomst in Groningen op uitnodiging van tegenstanders van een
aanleg van de tram en de plaatselijke VVD-fractie.
Het gemeentebestuur van Groningen ziet
het liefst dat de tram in 2016 in de stad gaat rijden. En komend
jaar moet begonnen worden met de aanleg.
Maar of het zover komt? De toekomst zal
het uitwijzen.
Eerdere subsidies verleend door de VVD
Eerdere subsidies verleend door de VVD
Interessant is het te weten wanneer bij de
VVD de knop omgegaan is voor deze infrastructurele werken. We
herinneren ons nog een subsidie van EURO 110 miljoen vorig jaar van
de VVD-minister van Verkeer, mevr. Schultz-van-Haegen voor de
vertramming van de buslijn naar de Uithof in Utrecht. (voor het
bericht hierover klik HIER)
Net zoals bij het Utrechtse voorbeeld
is het Groningse tramplan gebaseerd op uitgebreid onderzoek. Ook
hier is de tram goedkoper in de exploitatie dan de bus.(zie onderzoek HIER) Na
goedkeuring van de plannen door stad en provincie en een aanvrage
voor een lening bij het Europees Investerings Fonds (EIB) zit men nu
in de uitwerkingsfase en in het aanbestedingsproces.(voor info klik HIER)
dinsdag 1 mei 2012
HOV-2 EINDHOVEN AANLEG INFRASTRUCTUUR
De grote infrastructurele werkzaamheden
voor de HOV-2 zijn begonnen op het noord-oostelijke deel van de route
van Winkelcentrum-Woensel via de Sterrenlaan naar Nuenen. Op de
beelden hieronder wordt zichtbaar dat al het verkeer in beide
richtingen de komende tijd voor het grootste gedeelte op de
zuidelijke baan zal rijden (foto 1).
Alle verkeer op de Sterrenlaan op de zuidbaan |
Op het meeste oostelijke gedeelte tegen
de gemeentegrens met Nuenen aan wordt nu gewerkt aan de HOV-2 baan op
de zuidelijke baan (overige foto's). Al het verkeer zit hier op de
noordelijke baan.
Wat betreft de verdere werkzaamheden
zal het accent liggen op veranderingen aan de banen voor het
autoverkeer, pas later komt de aanpassing voor de HOV-2. Dat is voor
het grootste deel op het noordelijke deel. Het verkeer wordt de
komende tijd op het zuidelijk gedeelte afgehandeld. De kruispunten
zullen geregeld afgesloten worden, ook voor het busverkeer.
Begin van de aanleg van de HOV-2 baan tegen Nuenen aan |
Zuidelijke HOV-baan bij kruispunt met Nuenenseweg |
Werk aan HOV-2 gezien van oost naar west |
Aanleg HOV-2 baan richting Nuenen gezien |
maandag 2 april 2012
Nieuwe tramlijn Montpellier open op 7 april 2012
De stad Montpellier (F) gaat gestaag verder met de uitbreiding van haar tramnet. Op 7 april wordt lijn 3 officieel geopend, evenals een eerste deel van lijn 4. Aan de laatstgenoemde lijn wordt nog verder gewerkt. Elke tramlijn heeft een eigen, bijzondere buitenkant van de tram. In het filmpje wordt de laatste hand gelegd aan de bijzondere buitenkant van de tramrijtuigen voor lijn 3.
Voor meer informatie over de hele periode van aanleg van lijn 3 zie HIER
TRAMFESTIVAL IN MAART 2012
Al eerder dit jaar gaf Montpellier (F) een tramshow waaraan al haar verschillende trams deel namen.
Abonneren op:
Posts (Atom)