zaterdag 27 februari 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (1/3)

Onder de titel "AIRPORT EINDHOVEN IN HET VIZIER" * is eind oktober 2010 de notitie verschenen met een plan voor een tram-trein - verbinding tussen Station Best, Airport Eindhoven en Veldhoven CityCenter.



Eén van de aanleidingen hiertoe is de te verwachte toevloed van reizigers voor Airport Eindhoven in de nabije toekomst:

Het gaat hierbij om tienduizenden mensen per jaar. Het goed vervoeren van al die reizigers heeft een uitstraling naar de gehele OV-problematiek van stad en regio Eindhoven.


Een samenvatting van de voorstellen, die in het plan worden gedaan, zijn:



1. Aanleg van een tram-treinverbinding tussen Best-Airport en Veldhoven

Vanaf spoor 4 (wat nauwelijks gebruikt wordt) in Best NS komt de tram-trein over het hoofdspoor naar Eindhoven te rijden tot Acht. Daar buigt het af naar een tramspoor tot Airport Eindhoven en Veldhoven (CityCenter). Bij Acht komt een eenvoudige in- en uitstaphalte.

Een tramtrein is een voertuig dat zowel op het hoofdspoor als een tramspoor kan rijden. Op het hoofdspoor kan het maximaal 100 km/uur rijden en op het tramspoor 50 km/uur. Afhankelijk van de samenstelling van het rijtuig kunnen er 200 tot 300 mensen mee vervoerd worden. De modernste versies van de tramtrein kunnen zeer snel optrekken en geven dus weinig oponthoud bij de haltes.

2. Opwaardering van de HOV-buslijnen 401 en 402 tot tramlijnen

Nu al kunnen reizigers uit Meerhoven geregeld niet met de bus mee door de grote toestroom van reizigers van het vliegveld richting Eindhoven CS. Om de vervoerscapaciteit van HOV-401, waar nu de Phileas rijdt en die op termijn vervangen moeten worden, te verhogen wordt in dit plan voorgesteld deze lijn te vertrammen. Voor een deel valt het tramspoor samen met de tram-treinlijn naar Veldhoven.

Door het aanleggen van het spoor voor de tram-treinlijn en HOV-401 is op bijna het gehele trajecht van lijn HOV-402 een tramlijn mogelijk.

3. Versterking van buslijn 145

Buslijn 145 van Eindhoven CS via Winkelcentrum Woensel en Airport Eindhoven en in Best via de Heivelden naar Station NS krijgt een belangrijke functie voor de opvang van reizigers in Best naar het vliegveld. Bij het verder aantrekken van de overstapfunctie van de intercity's in deze plaats dienen langere bussen ingezet en/of tot een kwartierdienst naar het vliegveld over gegaan te worden. Dit voor de periode dat de tram-trein nog niet rijdt.

Daarnaast moet gewerkt worden aan een betere doorstroming van deze buslijn ter hoogte van de op- en afritten van de A2. Dit omdat de bus in de spitsuren tot 15 minuten vertraging oploopt, omdat het vast zit in het verkeer.

4. Opstarten van een stadsdeelbus Woensel-Noord naar tram-treinhalte Acht

Witte plek in het vervoer van reizigers naar het vliegveld is het ontbreken van een goede OV-verbinding van het noorden van de wijk Woensel met het vliegveld.

Daartoe zou een stadsdeellijn in het leven geroepen kunnen worden, die door de noordelijkste delen van de stad rijdt tot de geplande tram-treinstop in Acht. De eerste tijd zal deze bus naar het vliegveld rijden.

5. (Behoud van) intercitystops in Best

Om tot een goede taakverdeling te komen van reizigers naar Airport Eindhoven is het zinvol de intercity's in de toekomst in Best te laten stoppen. Nu bestaat tot 12 april zo'n stop voor de intercity Eindhoven - Schiphol v.v. Een openhouden van de huidige functie en een langzame opvoering van de stops van de intercity's is hierbij van belang.



Foto links: een tramtrein in Frankrijk

OVER TRAM-TREIN - VERBINDINGEN MET AIRPORTS
Overigens het opstarten van tram-treinverbindingen naar luchthavens komt op meerdere plaatsen voor: zo heeft Straatsburg onlangs een tram-treinverbinding geopend naar vliegveld Entzheim. In Nijmegen wordt gewerkt aan zo'n verbinding met vliegveld Weeze (D).

* Deze prozaïsche titel is overigens vervangen door de titel: Notitie TRAM TREIN Best-Airport Eindhoven - Veldhoven, september 2010 (verschenen eind oktober)
(bijgewerkt 06/01/2011)

3 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar de complete notitie.

    Ik heb wel vast wat vraagjes/opmerkingen:

    Ik neem aan dat je de koppeling met het spoor bij het bestaande industrie spoor bij de Anthonny Fokkerweg. Heb je gedacht aan de mogelijkheid om het trace te splitsen en richting woensel door te trekken?
    Dit spoor zou dan aansluiting kunnen krijgen op de HOV2 lijn bij het winkelcentrum Woensel?

    Heb je er ook aan gedacht om vanaf het citycentrum de lijn door te trekken richting de run? (ASML, MMC) en vanaf daar door richting High-Tech campus?
    Op een paar lastige punten (Burg. van Hooflaan) na is de weg hier prima geschikt voor, en de busbaan in het midden van de Kempenbaan schreeuwt gewoon om rails...
    Bij de Hightech campus krijg je dan weer een aansluiting op de HOV2...

    Dan zou je naast het radiale netwerk vanaf Eindhoven centraal station ook een heel mooi begin hebben van een OV-ring om eindhoven heen. Als je in de toekomst eenzelfde ring legt langs het Oosten (Ekkersrijt, Nuenen, Geldrop, HTC) dan zou Eindhoven een heel stuk berijkbaarder worden...

    (En natuurlijk moet dan nog wel even een lijntje naar Valkenswaard komen, anders heb ik er niks aan :)

    Is dit trouwens een notitie van jou alleen?
    Als je hulp kunt gebruiken (en wil natuurlijk) laat het maar weten, misschien kan ik nog wat helpen.

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jeroen,

    Bedankt voor je uitgebreide reaktie.
    a. De notitie is van mij alleen.

    b. De tramtrein in het plan gaat bij Acht over de Mispelhoefstraat, daarna via de Landsard en de Luchthavenweg naar Airport Eindhoven.

    c. De plannen, zoals geschetst vind ik al uitgebreid genoeg. Als dit gerealiseerd wordt zijn we al een stuk verder.

    d. Ik zal jouw voorstellen nog eens uitgebreid nalopen op de kaart. Wellicht komt er zo een totaalplan voor het noord-westen en zuid-westen van de Regio Eindhoven op tafel.

    e. Als je je e-mailadres stuurt, kan ik je de nota opsturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf ook nog eens goed naar de kaart zitten staren...

    Jouw trace bij Acht is zo gek nog niet.
    Je zou namelijk ipv een hov lijn over de Anthony Fokkerweg ook vanaf jouw halte 'Acht' in een latere uitbereiding met behulp van een flyover over het spoor een hov lijn parallel aan de A58 kunnen leggen naar Ekkersrijt.

    Als de HOV2 bij het winkelcentrum Woensel een afsplitsing krijgt naar Ekkersrijt over de Huizingalaan dan zou je daar een mooi radiaal en tangentiaal knooppunt krijgen.

    Een ander voordeel van jouw trace is dat er minder bestaande bebouwing en infrastructuur in de weg staat en je directer uitkomt op de luchthavenweg. Minder potentieele NIMBYs is altijd goed.
    Zeker als dit plan uitgevoerd wordt zal het success ervan bepalen of de tram in de rest van de regio Eindhoven een kans maakt.

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen