Dinsdag 2 februari is in de gemeenteraad de behandeling geweest van het voorstel tot instelling en vulling van een mobiliteitsfonds. Dhr. Houben, voorzitter van de commissie MMVP, waarin het punt aan de orde is geweest, zette de hele zaak nog eens op een rij. Het gaat om de mobiliteit en de bereikbaarheid van de stad, die niet ten koste mogen gaan van het milieu en de verkeersveiligheid. Het fonds kent een éénmalige storting van 1 miljoen EURO en wordt daarnaast gevoed door de meeropbrengsten van de parkeergelden. Bij de parkeergelden gaat het om het verhogen van het dagtarief door middel van de invoering van een mobiliteitstoeslag. Geen diskussie was er over het bestaan van zo'n structureel mobiliteitsfonds. Wel over het bedrag dat het college er zelf mag uithalen. In het oorspronkelijke voorstel ging het over 2 miljoen EURO per jaar en dat is in de onderhandelingen verminderd tot 500.000 EURO.
De fracties aan het woord
De VVD'er Helms had al aangekondigd met een keur aan amendementen te komen. Hij wil een duidelijke scheiding tussen de structurele gelden voor zo'n fonds (waar hij voor is) en de inbreng van de parkeergelden (waar hij tegen is). De opbrengst van die parkeergelden moet volgens hem naar de algemene middelen.
De raad kan kiezen uit de mogelijkheden voor al dan niet een mobiliteitsbijdrage binnen en buiten de ring. Daarnaast wil hij de keuze voor zo'n bijdrage voor het dagtarief binnen en buiten de ring. Bovendien wil hij de doelen van dat fonds verbreden, dus moet het niet alleen gericht zijn op de fiets en het openbaar vervoer.
In de diskussie staan tegenover hem SP, Groenlinks en D'66 die de koppeling tussen het fonds met het openbaar vervoer en de fiets willen handhaven. De PvdA wil een onderscheid maken tussen de heffing binnen en buiten de ring. Hierin komt het kip-of-het-ei principe aan de orde zoals door o.a. het OuderenAppel in een van de voorbereidende vergaderingen vertolkt werd: Kun je meer parkeergeld vragen als de parkeervoorzieningen nog niet op en top zijn tegenover het vasthouden aan de extra parkeerbijdrage, waarmee je juist die voorzieningen (zoals transferia) kunt aanleggen.
Daarnaast was er duidelijke verkiezingstaal van Leefbaar Eindhoven, die van mening is dat de parkeergelden nu al veel te duur zijn en dat die de eerste twee jaar niet meer verhoogd mogen worden.
Wethouder van Merriënboer gaf aan dat de voorstellen van de VVD leiden tot meer doelen, die met minder inkomsten gefinancieerd kunnen worden. Wel is hij blij dat er mobiliteitsmaatregelen genomen kunnen worden. Maar hij is bang dat de structurele voeding door de amendementen wordt uitgehold.
De stemming
In de stemming bleef alleen het amendement overeind dat de mobiliteitsbijdrage buiten de ring niet geheven gaat worden. Het al ingeperkte voorstel van het college werd met dit amendement samen aangenomen met de steun van de PvdA, CDA, SP, GL, D'66 en de CU.
Commentaar
Bekijk je het hele verloop van de diskussie vanaf november 2009 tot nu dan kan worden geconstateerd, dat het oorspronkelijke voorstel van het mobiliteitsfonds behoorlijk is uitgekleed. De vraag is of er zo in de toekomst voldoende gelden zullen zijn voor ambitieuze plannen ten gunste van de fiets en het openbaar vervoer in Eindhoven.
woensdag 3 februari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten