dinsdag 19 februari 2013

PRAAG: MOOISTE TRAMSTATION (KOTAS) (1/5)

Het mooiste tramstation, dat ik ken ligt in de wijk Barrandov in het zuid-westen van Praag ten noorden van de Moldau. De woonwijk kent zo'n 20.000 inwoners en breidt nog steeds uit. Voor het vervoer van die mensen naar het centrum van Praag kwam een metro niet in aanmerking. Vandaar dat er een verlenging van een bestaand tramtraject kwam.
Maar er moest een tramviaduct gebouwd worden dat 478 meter lang is, 31 meter boven de grond uitsteekt en een helling kent van 6%. Daarnaast zijn er een aantal tramstations uitgevoerd in verschillende kleuren. De mooiste ervan is de blauwe (K Barrandov) : het kent een zwevende dakconstructie. Op dit traject rijden nu tramlijn 12 en 20 met een kwartierdienstregeling en lijn 14 om de 7 à 8 minuten. Aan dit hele project is gewerkt door Patrik Kotas, die hiermee zijn visitekaartje afleverde.
























Op het filmpje wordt de rit gevolgd vanaf de achterruit. Duidelijk is dan het tramviaduct te zien.
Voor verder informatie zie ook het rechterkolom van deze website (3e en 4e alinea) waarin ook filmpjes aangeklickt kunnen worden van de tramrit overdag en 's avonds.
 


PRAAG: BOUW METROSTATION (KOTAS) (2/5)

Naast de tramlijnen zijn ook de metrolijnen in Praag verder verlengd. In de metrolijn C (de rode lijn) naar het noord-oosten van de stad is in de wijk Prosek een nieuw metrostation Strizkov gekomen. En dat is een juweeltje zeker in bouwkundig opzicht.

Het metrostation van buiten.


















Het metrostation van binnen.
Patrik Kotas wilde niet dat het nieuwe metrostation eruit zou zien als een mollengat waardoor mensen door een tunnel moeten lopen. Het is ook niet de bedoeling, dat het op een stadszaal lijkt, waar het spoor wordt verbonden met de buitenruimte.
Bij dit metrostation laat hij zien dat een metrostation niet donker hoeft te zijn. Van buitenaf kan de metro gezien worden en daarnaast is er de speling van de kleuren vooral 's avonds en 's nachts.


Hier is er een grote integratie van het werk van Kotas in het openbaar vervoer: het metrostation met daarbinnen metrorijtuigen, die hij ook ontworpen heeft.
   

 
Mening van een deskundige:
Dit gebouw doet mij sterk denken aan Santiago Calatrava (Spanje) de constructeur-architect die ook de meest prachtige, vloeiende en "form follows function" architectuur maakt. Verguisd (onterecht!) én bewonderd.
Mij spreekt aan dat de vorm zuiver constructief is (constructieve overkapping). Meestal maken architecten eerst een ontwerp dat daarna door een constructeur wordt doorgerekend of "gered". Dat is zo knap van Calatrava, maar dus ook van Kotas (onthouden onthouden), dat de constructie het ontwerp ís.”

Voor een mooie avondfoto van dit metrostation klik hier
Voor een artikel dat gaat over de Barrandovtramlijn en dit metrostation klik hier (in Google-vertaling)
 
(Met dank aan Vlatka voor de Tsjechische vertaling en Dirkjan over de bouwkundige prestaties)

BUSTERMINAL in Hradec Kralové (Kotas) (3/5)

Prachtig en ook bekroond is de door Patrik Kotas ontworpen busterminal in Hradec Kralové (CZ).

foto van Honza Groh

Voor meer afbeeldingen en toelichting klik hier (in Google-vertaling)

PRAAG: NIEUWE TRAM (KOTAS) (4/5)


Onlangs heeft Kotas een nieuw tramrijtuig ontwikkeld: de Skoda ForCity en die nu in grote getalen de oude trams gaan vervangen. 


Hierover zegt hij:
 
"The design of new Prague tram represent an altogether new concept of the external as well as internal form and spatial solution, which is based especially on the principle of visual lightness.
The dominant theme sees the form of the front spherical windscreen merge into the window and roofs of the three-part body. On purpose, the dark surfaces contrast with silver metallic finish of the sills. The lower section red stripe unifies the perimeter of the tram, encompassing as it does the entire circumference, as well as the four key support frames.
The position of these under the articulated links and the extended position under the front and rear of the vehicle is the most distinctive innovation as well as the most characteristic attribute of this construction and design concept.
Trams help to create the architecture of a town and in the case of Prague they are also one of the symbols which characterize the Prague streets. The trams Škoda ForCity are ambitious to inject into those same streets a new, visually unique memorable element."

In het filmpje de officiële inwijding van zijn tram in Praag. De meester zelf is ook te zien op 0'50''.


PATRIK KOTAS: DE TSJECHISCHE CALATRAVA (5/5)

LEVENSLOOP
Patrik Kotas (Praag, 1964) volgde zijn opleiding aan de Faculteit Bouwkunde Technische Universiteit in Praag, en deed vervolgens een stage op de architectuuropleiding inVersailles.

Tot 1991 was hij zelfstandig ontwerper, daarna designer bij Metroprojekt Praag, in de '90 werkte hij als een externe ontwerper bij de CKD Praha transportsystemen. Hij doceert aan de faculteit Industrieel Design aan de TU en de faculteit architectuur en vervoer CTU, beide in Praag. Hij is lid van de Tsjechische Kamer van Architecten, en in 2005 werd hij universitair hoofddocent.

In 1993 richtte hij zijn eigen ontwerpstudio Patrik Kotas - atelier design en architectuur op gericht op de aanleg van wegen. De studio werkt zoals architecten Karel Hajek, Jan Malec, Marek Prchal, Jaroslav Smola, Martin Smrz, Tibor Csukás of Stepan Konicek. Alle werken van deze studio worden meestal gepresenteerd als werken van architect Patrik Kotas. Kotas is de auteur van vele infrastructurele projecten in Praag, Liberec en Hradec Králove.

Opvallend is dat hij in Praag de ruimte heeft gekregen om op een aantal vlakken tegelijk met het openbaar vervoer bezig te zijn. Zowel het ontwerpen van een nieuwe tram, als de aanleg van de trambaan van Andel naar Barradov, de renovatie van het Praag CS als het ontwerp van de Pendolino-trein.

Er bestaan wel enkele interviews met Kotas:
UITGEBREID GESPREK
Kijk bijvoorbeeld naar een uitgebreid gesprek met hem uit 2008 (klik hier), waarin hij ingaat op zijn ontwikkeling, filosofie, het ontwerpen van gebouwen in de context van de omgeving, zijn visie over
de huidige stedenbouw, zijn visie op het spoor in en rond Praag,
Vernieuwd Praag CS-station (Patrik Kotas)
de vernieuwing van het Praagse station CS, over het metrostation van Strizkov en het busstation van Hradec Kralové.

DISKUSSIE MET INWONERS PRAAG
Daarnaast een on-line-discussie georganiseerd door de stad Praag in 2009 waarin Kotas reageert op vragen van burgers uit de stad. Onderwerpen zijn:
- over het Praagse metrostation Rajska Zahrada (Hof van Eden), dat ook door hem ontworpen is.

- en dat hij geen hofarchitect van Praag is
- over het niet doorgaan van de productie van de Pendolino
- zijn projecten in het buitenland
- over de inspiratie die hij ontleend aan Calatrava
- over het ArtNouveau stationsgebouw van Praag CS
- zijn mening over de hedendaagse architectuur in Praag
- hoe hij staat tegenover de internationale prijzen die hij ontvangt
- over het weinige groen in de stad
- over de speciale bouw van de tram in Praag
- over de verschillende projectfasen
- over de gebouwen in CZ die voor hem van wereldklasse zijn
- over zijn ontwerp van een voetgangersbrug in de wijk Barrandov

Klik hier (in Google-vertaling)

Voetgangersbrug Barrandov Praag

VERDERE INFORMATIE
Voor het overzicht van zijn werk klik hier (in Google-vertaling)
Voor het overzicht van zijn werk en aktiviteiten (hier) in Google-vertaling)
Wat betreft het Atelier Kotas kijk hier
De eigen website (hier)

woensdag 19 december 2012

ODE AAN EEN GROOT VOORSTANDER VAN EEN TRAM IN EINDHOVEN -bij het overlijden van Freek de Leeuw, oud-wethouder in Eindhoven-

Freek de Leeuw

Op 6 december 2012 is Freek de Leeuw uit Eindhoven op 82 jarige leeftijd overleden. Hij was in de jaren 1986 – 1994 wethouder in deze stad voor de portefeuilles Financiën, Onderwijs, Sociale Zaken en Gezondheidszorg. Hij was de laatste jaren voor het verschijnen van een tram in deze stad.



FREEK EN DE TRAM
Eindhoven en ruimte voor trambanen
Hij was goed op de hoogte van de plannen van de ontwerpers van de nieuwe wijk Woensel. Eind jaren zestig kwam de uitbreiding van die wijk goed op gang. In het ontwerp van de uitvalswegen zoals de Veldmaarschalk Montgomerylaan, de Churchillaan en de Huizingalaan werd rekening gehouden met de mogelijkheid van de aanleg van trambanen in het midden tussen de 2 x 2 rijbanen.

Later net voor het ineenstorten van de Eindhovense economie door de massaontslagen bij Philips en het failliet gaan van de Daffabriek (1993) kwamen er plannen voor een tramlijn naar Veldhoven.
De nood was evenwel zo groot wat betreft de werkgelegenheid, dat er door een samenwerking van de stad met het bedrijfsleven de Phileas werd ontwikkeld. Het zou een tram op banden moeten worden die bovendien geen gebruik zou maken van een rails, maar aangestuurd zou worden door een elektrisch geleidingssysteem van magneten die in de busbaan zijn verankerd als een soort “spoor”.

Freek en het comfort van de tram
Hij vertelde wel eens over zijn reizen in de grote steden van Europa, zoals Wenen en Berlijn. In Wenen gebruikte hij de tram geregeld om samen met zijn vrouw Onnie van hun hotel naar het Wienerwald te gaan om te gaan wandelen en de stad verder te verkennen. De tramrit was voor hem een genot. Hij was dan ook voor een tram in Eindhoven als een echte stad.

Plannen voor tram in Eindhoven.
In de afgelopen jaren heb ik geregeld mijn plannen voor een tram in deze stad aan hem voorgelegd. Hij was het eens met het initiatief en zag het als een haalbaar plan na het doornemen van de kosten voor de aanleg van zo'n trambaan. Zeker gezien de slechte ervaringen met de Phileas, die nog niet uitontwikkeld was en veel problemen kende.

Hij bracht de afgelopen jaren zijn standpunt ten gunste van een tram ook regelmatig aan de man bij de toen dienstdoende wethouder. Maar deze wethouder uit zijn eigen partij had heel andere ideeën, dus zijn pleidooien vielen bij hem niet in goede aarde. Deze wethouder zag zich wel genoodzaakt om de Phileas niet meer via de geleiding op de grond te laten voortstuwen. De veiligheid kon niet worden gegarandeerd.

Tot slot
In zijn laatste nieuwjaarskaart van 2012 memoreerde hij mij nog aan het gegeven, dat een tram er voorlopig niet inzit in deze stad. Een wijs woord en het zal nog lang duren. Maar Freek bedankt voor je steun voor een goed vervoermiddel in Eindhoven.


donderdag 13 december 2012

Tram in Dijon: knappe prestatie opening 2e lijn in één jaar.

Op 1 september j.l. werd de eerste tramlijn geopend in Dijon (F). Op 8 december al de tweede. Een  hele prestatie. Zie hier een prachtig filmpje over de openingsdag.