donderdag 27 januari 2011
TRAM VAN DE WEEK: NIEUWE TRAM IN RIGA
Proefrijden met een nieuwe Tsjechische tram in Riga, de hoofdstad van Letland; eén van de 3 Baltische staten. De stad met ongeveer 720.000 inwoners kent 9 tramlijnen.
Film van novi4oks, 24 december 2010, YOU TUBE
donderdag 20 januari 2011
IS FINANCIEEL DEBACLE VOOR DE HOV-2 EINDHOVEN NOG AF TE WENDEN?
Er staat heel wat op stapel:
- een nieuwe HOV2 lijn van zo’n 7 kilometer tussen Nuenen en Station CS in Eindhoven
- mogelijke aanleg van viaducten en tunnels
- mogelijke afbraak van huizen in Nuenen en Eindhoven
- aankoop van “tramachtige” HOV-bussen
Maar dit alles moet geen vrijbrief worden om de bestedingen uit de hand te laten lopen.
In mijn berekening is voor al het genoemde minstens € 107 tot maximaal € 159 miljoen nodig. Ongedekt is hiermee een bedrag van € 32 miljoen tot maximaal € 84 miljoen.
TIJD VOOR INGRIJPEN
Het wordt tijd dat de SRE ingrijpt en de tering naar de nering zet. De overschrijdingen dreigen zo kolossaal te worden, dat die zelfs hoger kunnen uitvallen dan de eerder geplande kosten voor het hele project.
Andere zaken die nodig zijn:
- Een nieuwe financiele planning van de HOV-2 route, waarin nu alle kosten genoemd worden. Ook de viaducten, tunnels en HOV-voertuigen moeten opgenomen worden.
- Vastgesteld moet worden welke delen van het plan gerealiseerd of uitgesteld moeten worden gezien het beperkte budget.
- Er moet een instantie aangewezen worden, die voortdurend de financiële controle op het hele proces houdt en daarvoor de verantwoordelijkheid krijgt.
- De financiën: In de komende tijd zal het kabinet veel meer aansturen op het aanboren van andere financieringsbronnen. Er zal meer geleend moeten worden, zoals b.v. bij de Europese Investeringsbank. En wellicht komen er fondsen voor een PPS (publiek-private samenwerking) voor deze infrastructurele aktiviteiten.
- De gemeente Eindhoven heeft een investeringsfonds voor verkeer en vervoer in de stad. Het bedrag dat jaarlijks in dat fonds gestopt wordt moet aanmerkelijk worden verhoogd. Sparen van grote bedragen zal meer het motto zijn.
Het is niet goed als de kosten voor de HOV zo uit de hand dreigen te lopen. Dat doet de burger geen goed: zo worden alle grote infrastructurele projecten, die hard nodig zijn, omgeven met de vrees voor geweldige tekorten. Dat keert zich tegen de overheden, die dergelijke projecten opstarten. En ook tegen politieke partijen, die dit laten gebeuren.
Het bederft het klimaat voor belangrijke projecten in stad in regio. En burger en overheid komen steeds verder tegenoverelkaar te staan.
Voor brief wethouder over ontwikkelingen van de HOV klik hier
foto: kop van de Veld. Montgomerylaan, halte Catharinaziekenhuis. De rechterbaan wordt de HOV-baan in de toekomst
bijgewerkt 19-02-2011
maandag 17 januari 2011
TRAM VAN DE WEEK: NIEUWE TRAMLIJN IN TOULOUSE
Hoewel eerst gepland was om de eerste tramlijn in Toulouse 0p 24 november 2010 te openen, kon dit niet doorgaan i.v.m. een staking. Op 11 december 2010 was de eerste officiële tramdienst op de pas aangelegde 11 km lange lijn.
FILM: France 3 regio uitzending, geupload door canalrail, 11/12/2010
donderdag 13 januari 2011
TRAM VAN DE WEEK: MANNHEIM - LUDWIGSHAFEN
Tram op route tussen Mannheim en Ludwigshafen.
Film van Lokleitung, 10 maart 2010, YOU TUBE
dinsdag 21 december 2010
CASSANDRAPLEIN, EINDHOVEN buslijn 4
zaterdag 11 december 2010
DE VERGETEN HOV-LIJN OP DE ZUID-WESTROUTE EINDHOVEN - VELDHOVEN: via Kastelenplein + reaktie wethouder
De voorgestelde route loopt van het Centraal Station van Eindhoven, via de Grote Berg, over de Karel de Grotelaan en vandaar op Veldhovens gebied via de Kempenbaan. Deze route heeft als belangrijke opstapplaatsen: Station CS, centrum, belastingkantoor, Christiaen Huygens College, bejaardencentrum Gagelbosch, winkelcentrum Kastelenplein, Maxima Medisch Centrum (ziekenhuis) tot aan ASML. Nu snorren op deze route dagelijkse taxi's af en aan naar het Maxima Medisch Centrum.
In de eerste opzet van de HOV-1 is de verbinding van Eindhoven naar Veldhoven via de noord-kant uitgevoerd in een gedeeltelijk gemeenschappelijk traject van lijn 401 (naar Airport) en lijn 402 (naar Veldhoven). Blijkbaar is men vergeten opnieuw naar deze route te kijken, aangezien dit traject niet opgenomen is in de twee nota's over het OV en de HOV in Eindhoven, die dit jaar bekrachtigd zijn.
Het openen van een HOV-verbinding via de zuid-westkant lijkt zeer geschikt voor grootschalig vervoer van reizigers. Zeker als men overgaat tot bundeling van de bestaande buslijnen tot één grote vervoersstroom. Dan kan men overgaan tot een snelle verbinding om de 6 minuten.
Maar ook hier doet zich hetzelfde probleem voor als bij de HOV-2: het "bundelen van buslijnen", het noodzakelijkerwijze doen "overstappen" van reizigers, het gaan van een "corridorconcept" naar een "stedelijke as concept", dat alles zijn vreemde woorden in Eindhoven.
Zou men over deze taboe-onderwerpen heen stappen dan is op termijn een tramlijn/lightrail zelfs een mogelijkheid. Een dergelijke bundeling van buslijnen geeft tevens weer ruimte op het busstation.
Na de HOV-2 wil men verder een baan aanleggen op de Huizingalaan mits de financiën dat toelaten. Alle kans dat dit gedeelte naar achteren geschoven gaat worden. Mij lijkt het zinnig om in de tussentijd de zuid-westroute weer eens te bezien. Dan zal men bemerken, dat dit traject nog veel belangrijker is dan die in Noord-Eindhoven. Dat moet aangevuld en opgenomen worden in de eerder genoemde nota's en de prioriteit moet opnieuw gesteld worden.
Kortom: Eindhoven: word toch eens groot!
De ambities moeten realiteit worden!"
VERDERE TOELICHTING:
In de goedgekeurde HOV-nota van de gemeente wordt een onderscheid gemaakt tussen "doorstroom-assen" en "HOV-assen". Bij de eerste worden alleen maatregelen genomen voor de snellere doorstroming en er wordt gebruik gemaakt van de bestaande bussen en buslijnen.
Kijk ik naar welke buslijnen aangeduid zijn als "doorstroom-as", dan kom ik er twee tegen: De eerste is het traject van Station Eindhoven CS naar Son. Daarvan kan ik me iets bij voorstellen. Zo'n heel druk traject is dat niet. Maar de tweede is het gedeelte Station Eindhoven CS via Kastelenplein naar Veldhoven MMC.
Daar begrijp ik helemaal niets van:
In de praktijk ligt er al een vrije baan van het Máxima Medisch Centrum tot aan het viaduct van de A2. Er is een wat minder breed gedeelte van de A2 tot en met Winkelcentrum Kastelenplein, maar niet ononverkomelijk voor een HOV-baan. Vanaf dat winkelcentrum tot bijna aan het centrum is ruimte voldoende voor een vrije baan.
Het gedeelte op de Grote Berg is beperkt, maar het autoluw maken van het hele centrum zou voor een oplossing kunnen zorgen.
Aangezien alle voorwaarden voor een HOV-baan aanwezig zijn, dit traject nu en in de toekomst een groot reizigersperspectief zal kennen blijft het mij een groot raadsel dat het gedegradeerd blijft tot een "doorstroom-as".
Mijn vraag blijft: welke belangen spelen hierbij een rol?
REAKTIE WETHOUDER
In een reaktie van wethouder J. Helms geeft hij aan dat de HOV-lijn van HTC naar het Máxima Medisch Centrum een mogelijkheid is. Pas na 2015 staat dit gedeelte op de planning en moet nog nader uitgewerkt worden. Daarbij zal bekeken moeten worden hoe die lijn uiteindelijk gaat lopen: via de randweg N2 of via het Kastelenplein. Hij verwacht dat er tegen die tijd een afweging gemaakt gaat worden op basis van reizigersaanbod, snelheid en doorstroming. Dit biedt een opening voor de “vergeten” HOV-lijn.
Foto's van boven naar beneden:
foto 1: Halte Belastingkantoor, Karel de Grotelaan, Eindhoven
foto 2: Karel de Grotelaan voor het plein, Eindhoven
foto 5: Winkelcentrum Kastelenplein, Eindhoven
foto 6: Halte Veenstraat, Kempensebaan, Veldhoven
foto 7: Inrit Máxima Medisch Centrum, Veldhoven
foto 8: Halte ASML gebouw 4, Veldhoven
donderdag 28 oktober 2010
TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN: NOTITIE VERSCHENEN
In het plan wordt voortgebouwd op toekomstige ontwikkelingen: verwacht mag worden, dat de onderhandelingen van diverse partijen met de NS uiteindelijk zullen leiden tot het opnieuw instellen van een intercitystop in Best. Deze stop was in een eerdere proefperiode i.v.m. werkzaamheden aan de A2 succesvol gebleken. Zowel reizigers naar het vliegveld, als mensen uit de regio en Noord-België maakten van deze intercitystop gebruik. Er werd ook een handtekenactie gehouden, die nogal wat weerklank vond.
Met de aangeboden oplossing van een tram-trein van Best, via Acht naar Airport en Meer- en Veldhoven wordt gebruik gemaakt van het potentieel van station Best. Dit plan vormt een alternatief voor de ideeën van de regio om in Acht een intercitystation te bouwen. Maar daar staat nu nog niets, een verbinding per HOV-bus, zoals die in de plannen ingetekend is, is moeilijk realiseerbaar. En Best heeft parkeermogelijkheden tot 750 auto’s.
Nieuw in de notitie is een overzicht van de verwachte reistijd met de tram-trein: die zal tussen Best en het vliegveld 12 minuten bedragen en met Veldhoven ongeveer een half uur. Uitgegaan wordt van een kwartierdienst.
In de tram-treinplannen is hierbij aangesloten: de afstand tussen het ziekenhuis en Veldhoven-CityCentrum is ongeveer 2,6 kilometer. Dat kan met de tram-trein in 5 minuten bereden worden.