dinsdag 16 maart 2010

AKTIE MET GOEDKOPE KAARTJES MISLUKT IN BRABANT

Op 1 juli 2010 zullen de kortingsmogelijkheden op het busvervoer in Noord-Brabant gestopt worden. Het gaat hierbij om het dagkaartje van EURO 3,--, de maandkaart van EURO 27,-- en van EURO 20,00 (na 9 uur); hiermee kon tot nu toe gereisd worden binnen heel Noord-Brabant.

Eindhoven volgde ten dele de Brabantse regeling die nog veel ruimer was: buiten de regio Zuid-Oost Brabant bestond voor de reiziger een eigen strippenkaart van EURO 0,60 per uur reizen. In de regio Eindhoven konden kinderen tot 12 jaar en ouderen vanaf 65 met een stadspas gratis reizen; deze laatst genoemde regeling blijft overeind.

Initiatief provincie
Ongeveer 1 ½ jaar geleden nam de provincie het initiatief om kortingen op de bus mogelijk te maken. Doel was om het autoverkeer terug te dringen en de automobilisten in het openbaar vervoer te laten stappen. De ervaring nu is dat dit mislukt is, er zijn wel meer reizigers (+12%), maar dat zijn al bestaande busmensen, die meer zijn gaan reizen. De provincie wil de regeling stopzetten.

Over de mislukking
Duidelijk is dat de aanpak die gekozen is om meer automobilisten het ov in te krijgen niet heeft gewerkt: De achterliggende gedachte moet zijn geweest dat de mensen vatbaar zijn voor economische motieven en dat dat voldoende zou zijn tot de gewenste gedragsverandering. Maar dit blijkt toch een te beperkte visie op het menselijk handelen te zijn.

KNELPUNTEN
Ik wil een aantal punten aangeven waarop het m.i. fout gegaan is bij deze campagne.

1. MARKETING
De marketing van de kortingsregeling was abominabel. Als fervent OV-gebruiker kostte het me al heel wat moeite om er achter te komen hoe de regeling precies werkte, waar ik kaartjes kon gaan halen, etc. Veel automobilisten hebben geen enkel idee van het bestaan van deze kaartjes. Een produkt moet in de markt gezet worden. Van billboard tot reclame ervoor in de krant. Zo is het begrijpelijk dat voornamelijk busreizigers van de kortingen genoten hebben.

2. SNELLE DOORSTROMING
Het is goed te overdenken hoe een tijdelijke regeling in de markt gezet moet worden. De geldprikkel en marketing alleen is niet het belangrijkste: er moet een betere filosofie komen hoe het geld effektief ingezet kan worden. Het doel is meer reizigers van de auto in de bus te krijgen. Dan moet dit voor die reizigers voordelen opleveren:

Snelheid en doorstroming
De bussen moeten dan zoveel mogelijk voorrang krijgen op de kruispunten. Dat is in Eindhoven vaak niet het geval.

- Bij de HOV bussen naar Veldhoven b.v. moet toch vaak zo’n 5 keer gestopt worden voor de rode lichten. Dit haalt de snelheid uit het geheel. Reizigers zien dan dat je met de auto veel sneller van Veldhoven naar de stad komt.

- De nieuwe regeling die de gemeenteraad heeft vastgesteld voor de stoplichten werkt in de praktijk toch niet goed.

Als voorbeeld de bussen van lijn 3 en 4, die eerst in de buurt van het Maximaziekenhuis snelle doortocht hadden (zeker vanuit het noorden gezien) om op de rondweg te komen en bij de O.L.Vrouwestraat direct de Kennedylaan op konden. Met die nieuwe regeling staat dan een volle bus van lijn 4 met 100 mensen minuten lang te wachten om op de ring te komen en moet bij de afslag naar de stad ook weer een tijd wachten. En er staan geen 100 auto’s te wachten op de rondweg om deze bussen voor te laten gaan. De prioriteit wordt dus duidelijk aan het autoverkeer gegeven.

- Het gebruik van meer snelbussen met een beperkt aantal haltes, die ook kunnen doorstromen zou ook een oplossing kunnen zijn, met daarnaast stopbussen voor de kleinere haltes.

3. ZITPLAATSEN
De nieuwe reizigers verwachten een zitplaats en geen hangplaats, zoals zeker in de spits veel te vaak voor komt. Het is mij bekend, dat reizigers uit Meerhoven de bus laten staan en met de auto gaan omdat de HOV-bussen te vol zitten door de reizigers van het vliegveld en daarom de auto maar weer pakken.

4. AANVULLENDE MAATREGELEN
Het aanleggen van transferia en P+R plaatsen.

SAMENVATTEND
Alles overziende lijkt het me dat primair staat het snel kunnen vervoeren van reizigers op een aangename manier (zitplek). Daarnaast dat als je akties onderneemt om mensen uit de auto in de bus te krijgen, dat ze daar van op de hoogte gesteld moeten worden. Dat duidelijk gemaakt wordt dat het voor hen voordelen oplevert. Zo kan na verloop van tijd de aktie gestopt en doelen bereikt worden.

VOORBEELD ENGELAND
Een heel andere aanpak is om zoals in Engeland op bepaalde plaatsen is gebeurd het ov kwalitatief op hoger plan brengen, b.v. door de aanleg van tramlijnen. Ik ken een situatie waarin door de tram het aantal reizigers dat uit de auto stapte toenam. En dat die stijgende lijn bleef ondanks tariefverhogingen. De groei ontstond dankzij de dienst die geleverd werd en aanvullende akties bleken daarvoor niet nodig te zijn.

CONCLUSIE
De les: kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer verkoopt zichzelf en van die situatie zitten we nog heel ver af. De aktie van de provincie was goed bedoeld, maar was gezien de uitwerking een sof. Hopelijk was dit leergeld.

Hoe verder? Bekend is geworden, dat na 9.00 uur het dalurenkaartje van EURO 3,-- terugkomt. (zie hier).
Bijgewerkt op 27/05/10

vrijdag 12 maart 2010

TEKEN PETITIE "OPENHOUDEN INTERCITYSTOP BEST"















Peter Bok uit Sint-Oedenrode heeft een petitie opgesteld om de intercitystop in Best te behouden. Zoals het er nu naar uitziet zal de intercity daar half april niet meer stoppen.

Voor achtergrond van het bericht zie ook dit weblog van 20 februari j.l.
Op 12 april 2010 is Best geen intercitystation meer voor de intercity Eindhoven - Schiphol v.v.
ED.tv maakte een filmpje op een van de laatste dagen (klik).
Wel liggen er nieuwe gesprekken met de NS in het vizier (klik).

Voor het tekenen van de petitie klik hier
Op donderdag 6 januari 2011 hebben 5.156 mensen deze petitie ondertekend.
(bijgewerkt 06-01-2011)

donderdag 11 maart 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (2/3) : achtergrond

Het plan voor een tram-treinverbinding tussen Best-Airport Eindhoven en Veldhoven komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is ingebed in een aantal regionale en stedelijke ontwikkelingen:

A. COMMISSIE ALDERS
Deze commissie bekijkt momenteel hoe groot de overloop van vliegtuigbewegingen zal zijn van Airport Schiphol naar Airport Eindhoven. Duidelijk is dat er tienduizenden reizigers bij zullen komen, die ook vervoerd moeten worden. Gewenst is dat het vervoer per auto afgeroomd gaat worden. Het openbaar vervoer zal dus een grote rol moeten gaan spelen. Een railverbinding met het dichtstbijgelegen station in Best doet zich dan gelden.

B. COMMISSIE INFRASTRUCTUUR
Deze commissie heeft in september 2009 een rapport doen verschijnen, waarin gekeken is naar de witte vlekken in de infrastructuur van het spoor. In de regio Eindhoven kwam die commissie met een aanbeveling voor een spoorverbinding vanuit het noorden naar Airport Eindhoven en Veldhoven met doorkoppeling naar Eindhoven CS en Antwerpen.

C. ONTWIKKELINGEN RONDOM STATION EINDHOVEN CS
De gemeente Eindhoven heeft berekend, dat het station en busstation Eindhoven CS steeds meer gaat vollopen en dat er in de toekomst teveel reizigers van het station gebruik moeten maken. Wat betreft het busstation is de capaciteit voor de ontvangst van de stads- en regio-bussen nu al zeer krap.
Deze ontwikkelingen pleiten ervoor de vervoersstromen te herverdelen (zie komende weblogbericht).

D. ONVOLDOENDE CAPACITEIT HOV-LIJN 401 NAAR AIRPORT
Er komen regelmatig klachten van reizigers in Meerhoven, dat ze een bus moeten overslaan omdat die vol zit met reizigers van Airport Eindhoven. De vervoerder heeft al meer materiaal ingezet. Maar voor de toekomst met meer vertrekkende en aankomende passagiers is een schaalvergroting in de vervoerstechniek noodzakelijk.

E. GEEN DRAAGVLAK PLANNEN INTERCITY-STOP IN ACHT
De regio (SRE) heeft plannen ontwikkeld voor een intercitystop in Acht (ligt tussen Eindhoven CS en Best in). Vandaaruit denkt men aan een HOV-verbinding met Airport Eindhoven. Maar er bestaat geen draagvlak voor in het kerkdorp Acht (gemeente Eindhoven). Begin februari 2010 heeft de Dorpsraad dit plan afgewezen.

F. CAPACITEIT STATION BEST
Door geregeld de trein te pakken tussen Eindhoven en Best v.v. ben ik ervan op de hoogte dat station Best ondergebruikt wordt. Spoor 4 wordt als perron maar 4x per dag gebruikt en vooral in de avonduren. En het spoor zelf is meer een uitwijkspoor.
Daarnaast functioneert de tijdelijke intercitystop van de trein Eindhoven - Schiphol v.v. goed. Naast inwoners van Best wordt er veel gebruik gemaakt door reizigers van en naar Schiphol en Airport Eindhoven, daarnaast ook door automobilisten uit de regio Meijerij, de Kempen en noordelijk Belgie.

zaterdag 27 februari 2010

PLAN TRAM-TREIN BEST-AIRPORT-VELDHOVEN (1/3)

Onder de titel "AIRPORT EINDHOVEN IN HET VIZIER" * is eind oktober 2010 de notitie verschenen met een plan voor een tram-trein - verbinding tussen Station Best, Airport Eindhoven en Veldhoven CityCenter.



Eén van de aanleidingen hiertoe is de te verwachte toevloed van reizigers voor Airport Eindhoven in de nabije toekomst:

Het gaat hierbij om tienduizenden mensen per jaar. Het goed vervoeren van al die reizigers heeft een uitstraling naar de gehele OV-problematiek van stad en regio Eindhoven.


Een samenvatting van de voorstellen, die in het plan worden gedaan, zijn:



1. Aanleg van een tram-treinverbinding tussen Best-Airport en Veldhoven

Vanaf spoor 4 (wat nauwelijks gebruikt wordt) in Best NS komt de tram-trein over het hoofdspoor naar Eindhoven te rijden tot Acht. Daar buigt het af naar een tramspoor tot Airport Eindhoven en Veldhoven (CityCenter). Bij Acht komt een eenvoudige in- en uitstaphalte.

Een tramtrein is een voertuig dat zowel op het hoofdspoor als een tramspoor kan rijden. Op het hoofdspoor kan het maximaal 100 km/uur rijden en op het tramspoor 50 km/uur. Afhankelijk van de samenstelling van het rijtuig kunnen er 200 tot 300 mensen mee vervoerd worden. De modernste versies van de tramtrein kunnen zeer snel optrekken en geven dus weinig oponthoud bij de haltes.

2. Opwaardering van de HOV-buslijnen 401 en 402 tot tramlijnen

Nu al kunnen reizigers uit Meerhoven geregeld niet met de bus mee door de grote toestroom van reizigers van het vliegveld richting Eindhoven CS. Om de vervoerscapaciteit van HOV-401, waar nu de Phileas rijdt en die op termijn vervangen moeten worden, te verhogen wordt in dit plan voorgesteld deze lijn te vertrammen. Voor een deel valt het tramspoor samen met de tram-treinlijn naar Veldhoven.

Door het aanleggen van het spoor voor de tram-treinlijn en HOV-401 is op bijna het gehele trajecht van lijn HOV-402 een tramlijn mogelijk.

3. Versterking van buslijn 145

Buslijn 145 van Eindhoven CS via Winkelcentrum Woensel en Airport Eindhoven en in Best via de Heivelden naar Station NS krijgt een belangrijke functie voor de opvang van reizigers in Best naar het vliegveld. Bij het verder aantrekken van de overstapfunctie van de intercity's in deze plaats dienen langere bussen ingezet en/of tot een kwartierdienst naar het vliegveld over gegaan te worden. Dit voor de periode dat de tram-trein nog niet rijdt.

Daarnaast moet gewerkt worden aan een betere doorstroming van deze buslijn ter hoogte van de op- en afritten van de A2. Dit omdat de bus in de spitsuren tot 15 minuten vertraging oploopt, omdat het vast zit in het verkeer.

4. Opstarten van een stadsdeelbus Woensel-Noord naar tram-treinhalte Acht

Witte plek in het vervoer van reizigers naar het vliegveld is het ontbreken van een goede OV-verbinding van het noorden van de wijk Woensel met het vliegveld.

Daartoe zou een stadsdeellijn in het leven geroepen kunnen worden, die door de noordelijkste delen van de stad rijdt tot de geplande tram-treinstop in Acht. De eerste tijd zal deze bus naar het vliegveld rijden.

5. (Behoud van) intercitystops in Best

Om tot een goede taakverdeling te komen van reizigers naar Airport Eindhoven is het zinvol de intercity's in de toekomst in Best te laten stoppen. Nu bestaat tot 12 april zo'n stop voor de intercity Eindhoven - Schiphol v.v. Een openhouden van de huidige functie en een langzame opvoering van de stops van de intercity's is hierbij van belang.



Foto links: een tramtrein in Frankrijk

OVER TRAM-TREIN - VERBINDINGEN MET AIRPORTS
Overigens het opstarten van tram-treinverbindingen naar luchthavens komt op meerdere plaatsen voor: zo heeft Straatsburg onlangs een tram-treinverbinding geopend naar vliegveld Entzheim. In Nijmegen wordt gewerkt aan zo'n verbinding met vliegveld Weeze (D).

* Deze prozaïsche titel is overigens vervangen door de titel: Notitie TRAM TREIN Best-Airport Eindhoven - Veldhoven, september 2010 (verschenen eind oktober)
(bijgewerkt 06/01/2011)

zaterdag 20 februari 2010

INTERCITYSTOP BEST OPENHOUDEN!

Hou de intercity naar Schiphol in stand op station Best.


Zo'n 2 jaar kunnen automobilisten vanuit het zuiden van het land gebruikmaken op het station Best van een intercityverbinding met Schiphol en omgekeerd. De trein rijdt 2 keer per uur. De bedoeling van de stop is om autorijders de kans te geven snel naar Amsterdam en Schiphol te komen in verband met de werkzaamheden aan de A2. Die klussen zijn voor een deel gereed en vanaf 12 april zal de intercitystop vervallen.

Dit is tegen het zere been van wethouder Kerkhoff (PvdA) van Best, evenals van inwoners van die plaats. De NS vindt dat er te weinig reizigers zijn voor een permanente intercitystop en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt, dat er geen geld meer voor is.

Ik vind dat de intercityverbinding met Schiphol voor Best behouden dient te worden. Dit om meerdere redenen:
  • de al genoemde reden, dat de werkzaamheden van de A2 nog niet af zijn
  • de inwoners van Best hier gebruik van maken
  • ook automobilisten uit Lommel (B), Valkenswaard, Veldhoven en Eindhoven-Noord maken reeds gebruik van deze trein
  • het station heeft nu al een functie voor het reizigersvervoer naar Airport Eindhoven
  • er bestaat een uitgebreid P+R rondom het station: in totaal plaats voor 650 auto's

Wat nu al bekend is van de richting waarin de Commissie Alders denkt voor de uitbreiding van de aantallen vliegreizigers op Airport Eindhoven geeft de indruk dat er jaarlijks tienduizenden reizigers bijkomen, die voor een deel ook het openbaar vervoer zullen gebruiken.

Station Eindhoven CS en het busstation aldaar komen hierdoor in de problemen met de aantallen reizigers en bussen. Een taakverdeling voor het vervoer naar het vliegveld is in de toekomst dan ook gewenst.

Station Best kan hierbij een belangrijke functie vervullen, zeker een intercityverbinding. Die zou in de toekomst juist uitgebreid moeten worden. Bus 145 rijdt nu al van station Best naar Airport en wordt vanaf het begin gebruikt door mensen, die met het vliegtuig van het vliegveld vertrekken.


Maar nu is het de eerste taak om de intercitystop voor Best te behouden.

Voor reaktie van de Provincie Noord-Brabant (klik hier)

Teken de petitie van Peter Bok uit St. Oedenrode voor behoud van de intercitystop in Best (klik hier)

bijgewerkt op 12/3/10

woensdag 3 februari 2010

VOORSTEL VULLING MOBILITEITSFONDS BEHOORLIJK UITGEKLEED

Dinsdag 2 februari is in de gemeenteraad de behandeling geweest van het voorstel tot instelling en vulling van een mobiliteitsfonds. Dhr. Houben, voorzitter van de commissie MMVP, waarin het punt aan de orde is geweest, zette de hele zaak nog eens op een rij. Het gaat om de mobiliteit en de bereikbaarheid van de stad, die niet ten koste mogen gaan van het milieu en de verkeersveiligheid. Het fonds kent een éénmalige storting van 1 miljoen EURO  en wordt daarnaast gevoed door de meeropbrengsten van de parkeergelden. Bij de parkeergelden gaat het om het verhogen van het dagtarief door middel van de invoering van een mobiliteitstoeslag. Geen diskussie was er over het bestaan van zo'n structureel mobiliteitsfonds. Wel over het bedrag dat het college er zelf mag uithalen. In het oorspronkelijke voorstel ging het over 2 miljoen EURO per jaar en dat is in de onderhandelingen verminderd tot 500.000 EURO.

De fracties aan het woord
De VVD'er Helms had al aangekondigd met een keur aan amendementen te komen. Hij wil een duidelijke scheiding tussen de structurele gelden voor zo'n fonds (waar hij voor is) en de inbreng van de parkeergelden (waar hij tegen is). De opbrengst van die parkeergelden moet volgens hem naar de algemene middelen.

De raad kan kiezen uit de mogelijkheden voor al dan niet een mobiliteitsbijdrage binnen en buiten de ring. Daarnaast wil hij de keuze voor zo'n bijdrage voor het dagtarief binnen en buiten de ring. Bovendien wil hij de doelen van dat fonds verbreden, dus moet het niet alleen gericht zijn op de fiets en het openbaar vervoer.

In de diskussie staan tegenover hem SP, Groenlinks en D'66 die de koppeling tussen het fonds met het openbaar vervoer en de fiets willen handhaven. De PvdA wil een onderscheid maken tussen de heffing binnen en buiten de ring. Hierin komt het kip-of-het-ei principe aan de orde zoals door o.a. het OuderenAppel in een van de voorbereidende vergaderingen vertolkt werd: Kun je meer parkeergeld vragen als de parkeervoorzieningen nog niet op en top zijn tegenover het vasthouden aan de extra parkeerbijdrage, waarmee je juist die voorzieningen (zoals transferia) kunt aanleggen.

Daarnaast was er duidelijke verkiezingstaal van Leefbaar Eindhoven, die van mening is dat de parkeergelden nu al veel te duur zijn en dat die de eerste twee jaar niet meer verhoogd mogen worden.


Wethouder van Merriënboer gaf aan dat de voorstellen van de VVD leiden tot meer doelen, die met minder inkomsten gefinancieerd kunnen worden. Wel is hij blij dat er mobiliteitsmaatregelen genomen kunnen worden. Maar hij is bang dat de structurele voeding door de amendementen wordt uitgehold.

De stemming
In de stemming bleef alleen het amendement overeind dat de mobiliteitsbijdrage  buiten de ring niet geheven gaat worden. Het al ingeperkte voorstel van het college werd met dit amendement samen aangenomen met de steun van de PvdA, CDA, SP, GL, D'66 en de CU.

Commentaar
Bekijk je het hele verloop van de diskussie vanaf november 2009 tot nu dan kan worden geconstateerd, dat het oorspronkelijke voorstel van het mobiliteitsfonds behoorlijk is uitgekleed. De vraag is of er zo in de toekomst voldoende gelden zullen zijn voor ambitieuze plannen ten gunste van de fiets en het openbaar vervoer in Eindhoven.